Jedan od najznačajnijih domaćih sajtova o popularnoj kulturi Popboks.rs prestao je sa radom. Moderni naslednik časopisa „Džuboks“ (1974-1985) i „Ritam“ (1989-1995) otišao je u istoriju nakon gotovo devet godina postojanja, 17.600 objavljenih vesti i 4.570 autorskih tekstova.


Ovaj portal ipak nije pregazilo vreme, jer je bez obzira na „seobu online čitalaca na socijalne mreže“ poseta bila dosta velika za domaće uslove – 40.000 ljudi mesečno. Popboks su nažalost „pregazili“ oglašivači i sponzori dok su trčali ka rijaliti programima i pevačima turbo-folk muzike. Poslednji bastion pop kulture u Srbiji ugasili su „deprofesionalizacija domaće pop-kulturne scene“ i „neatraktivnosti ovakvih poduhvata za reklamno tržište“. To je još jednom ubedljivo pokazalo i u kom pravcu se kreće brod srpske kulture i koliko je zapravo prepušten sudbini ćudljivog mora.

Već desetak godina gotovo je nemoguće videti u štampanom obliku ozbiljne članke posvećene ovom vidu umetnosti. Za kvalitetnu muziku, film, strip, odavno nema medijskog prostora. Magazini koji su se nekada time bavili gotovo da su zaboravljeni. Popularna kultura koja je svugde u svetu najkomercijalnija grana, u Srbiji je već jako dugo deo andergraund scene. Izlišno je reći da su samo šund i kič mejnstrim kod nas. Ipak, izgleda da to mora stalno da se ponavlja, jer se dešava da čak ni u prostoru interneta ne mogu da opstanu drugačiji sadržaji. Alternativa masovnoj kulturi, koju definišu turbo-folk, lake zabavne note i rijaliti programi, prestaje da postoji.

A kako bi i postojala kad u Srbiji nema novca za visoku kulturu, nema strategije koja bi tu kulturu očuvala, a ni jasne kulturne politike. Kultura ovde nije cenjena. U zemlji u kojoj se s nestrpljenjem očekuje ko će biti učesnici narednog serijala Farme, ne traži se odgovor na pitanje zašto u državnom budžetu nije odvojen nijedan prostor za kulturu. Entuzijazam je jedino gorivo na koje još uvek rade ljudi koji promovišu, za naše uslove, neuobičajene vrednosti. Popboks pokazuje šta se dešava kada gorivo presuši.

Izgleda da je jedno od rešenja da se takozvani pop-art preorijentiše i da počne da zaposeda kafane, splavove, stadione i arene… Problem je samo što niko nije za to zainteresovan da im otvori vrata. I teško da će doći do promene, ne samo u ovom segmentu već u kulturi uopšte. Ma kakva vlast da dođe.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari