Između dva aerodroma 1

Građanski bunt je uspeo da odloži današnju sednicu Skupštine grada Niša na kojoj je gradska vlast trebalo besplatno da ustupi upravljanje aerodromom „Konstantin Veliki“ republičkim vlastima, ali pitanje je koliko će Nišlije moći da se odupiru vlastima.

Ako izuzmemo pitanje potpune centralizacije upravljanja državom koja se dešava poslednjih godina, preuzimanje niškog aerodroma izvesno ima veze sa koncesijom Aerodroma „Nikola Tesla“ u Beogradu od strane francuske kompanije Vansi.

Još 15. januara predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u intervjuu na RTS-u govoreći o koncesiji spomenuo da je ispregovarano da Niš, Ponikve i Morava mogu porasti do milion putnika u sledećih 12 godina. On tada nije precizirao da li svaki od njih ima limit od milion ili svi zajedno, što je verovatnija opcija.

On je tada rekao i jednu neverovatnu stvar koja tada nije naišla na puno odjeka, a to je „da su (Vlada prim. nov.) pustili Niš uprkos činjenici da menadžment tog aerodroma nije shvatao da tako smanjuje brojke rasta Nikole Tesle“. Neverovatno je to da je predsednik države nastupio kao predstavnik beogradskog aerodroma koji je dozvolio niškom da se razvija. Ovih dana jasno je da aerodrom u Nišu koji je zahvaljujući dobrom upravljanju i pre svega niskim cenama postao najbrže rastući aerodrom u Evropi koji je sa 1.335 putnika u 2014. godini došao na 331.582 putnika u prošloj godini u kojoj je broj putnika povećan za više od 200.000. Istina je da je taksom od tri evra po putniku ovaj aerodrom privukao lou-kost kompanije i da je subvencionisan, ali otkada su za srpsku vladu subvencije sporne, posebno s obzirom da su stotine miliona podeljene stranim firmama i partnerima u projektima kao što je Er Srbija ili Fijat i teško da je baš to razlog što je ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović prema pisanju medija zahtevala da se aerodromske takse udvostruče.

Pravi razlog mogao bi se naći u koncesionom ugovoru samo kada bi Vlada htela da ga objavi. Upitno je i koliko niški aerodrom odvlači putnike sa beogradskog. Naime, Niš je od Beograda udaljen 237 kilometara, dok su aerodromi koji funkcionišu po istom principu kao i niški, Temišvar i Osijek na istoj ili manjoj udaljenosti.

Verovatnije je da niški aerodrom odvlači putnike skopskom, a još verovatnije prištinskom aerodromu. Naime, aerodromom „Adem Jašari“ upravlja konzorcijum turske kompanije Limak i francuske Aeroports de Lyon-Management. Ova druga kompanija je zanimljiva pošto je 60 odsto vlasništva u njoj ima konzorcijum tri francuske firme predvođene Vansijem. Dakle, Niš je imao nesreću da se nađe između dva aerodroma kojima direktno ili indirektno upravlja Vansi, kome najmanje treba neko da im kupi putnike i odnosi prihode.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari