Gradonačelnik Beograda Siniša Mali najavio je nedavno da će srpska prestonica na proleće dobiti još jednu „turističku atrakciju“.
Reč je o jarbolu visokom 120 metara na čijem vrhu će se vijoriti srpska zastava impozantnih dimenzija – 20 puta 30 metara. Planirano je da se jarbol izgradi na Ušću a taj prostor ubuduće bude mesto održavanja velikih ceremonija o državnim praznicima. Inicijativa je, razume se, potekla od predsednika Aleksandra Vučića, pa se kritičari pitaju da li se ovde zaista radi o jačanju kulta zastave, ili je po sredi jačanje kulta ličnosti.
U gradskom budžetu već je izdvojen novac za izgradnju te simbolične građevine, a s obzirom da je u pitanju „veoma ozbiljna građevinska konstrukcija“, kako kažu gradski čelnici, iz džepa poreskih obveznika iscuriće 200 miliona dinara.
Siniša Mali je još jednom ushićeno objasnio da je to „po uzoru na velike svetske gradove čiji se građani ponose tim zastavama“, te „još jedan deo mozaika“ koji će Beograd učiniti i lepšim i bogatijim, i naravno, kako će „turisti jedva čekati da se slikaju pored tog jarbola“. „A sami znate kako rekordan broj turista privlačimo u grad“, rekao je Siniša Mali u skorašnjoj izjavi medijima.
Jarbol će biti za 20 metara niži od zgrade Ušća, za 15 metara od zgrade Geneksa, ali zato za 20 metara viši od Beograđanke.
Tu počinjemo da se takmičimo sa svetom na koji se naša gradska vlast toliko ugleda: prva na listi je Saudijska Arabija, čija se zastava vijori na 170 metara. U Tadžikistanu jarbol je pet metara niži. Sledi Azerbejdžan, koji je svoju zastavu zatalasao na 162. metru. U Severnoj Koreji zastava je na visini od 160 metara, dok je Turkmenistan svoju zavijorio na 133. metru. Osim što nam fali svega 50 ili bar 40 metara visine da budemo u vrhu i u društvu nekih od ovih zemalja, čini se da fali i, recimo, nafta. Doduše, fali nam i kanalizacija u gotovo dve trećine grada. Da li će silni turisti zaista biti impresionirani gigantskom zastavom, koliko i svetlećom raspevanom fontanom kojoj ne može da se priđe, i koliko će zbog toga svojih para ostaviti u Beogradu, videćemo.
Niko od gradskih a i državnih čelnika ne postavlja pitanje da li će prosečan građanin prestonice osetiti toliki ponos gledajući u tu zastavu… dok se vozi gradskim autobusom u kome na 35 stepeni umesto klime radi grejanje… dok se vozi 20 minuta oko fontane koja svira za svih 1,8 miliona evra koliko je koštala, u pokušaju da izbije na drugi kraj grada, da podigne dečiji dodatak za koji je ta ista vlast ovog meseca opredelila 2.500 dinara. Mada, ukoliko nas gradske glavešine obraduju dugo obećavanom gondolom koja bi trebalo da spoji Novi Beograd i Košutnjak, odnosno Ušće i Kalemegdan, gradski prevoz nam više neće ni trebati, na posao ćemo ići žičarom.
Što se jarbola tiče, u izgradnji još jedne u nizu igračaka gradske vlasti, koje nemaju konkretnu svrhu, a uz to i ne rade, ako se kao građani ne možemo nadati nikakvoj koristi, bar se možemo nadati minimalnoj šteti – s obzirom da je mesto na kome će jarbol biti poboden brisan prostor, bar neće biti misterioznih noćnih rušenja objekata koji se nađu na nezgodom mestu u nezgodno vreme.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.