Formalno, izborna kampanja će trajati manje od dva meseca, tvrde obavešteni izbori sa političke scene, misleći na zakonski rok koji pruža raspon od 45 do 60 dana. Stvarno, međutim, stranke i političari u Srbiji su u kampanji praktično od septembra, odnosno od prvih letošnjih najava premijera Vučića da razmišlja o ostavci kao načinu da se preseče negativna atmosfera u društvu.

P { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }P.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; }A:link { }

 I zato kada je u Maldenianumu u nedelju Vučić oglasio da će biti izborne trke i za parlament, zajedno sa izborima na lokalu i za Vojvodinu, to nije bio nikakav znak za start. Naprotiv, i ta je sama scena bila potpuno saobrazna događaju u kampanji – aplauzi, aklamacija, sa logom i vizuelnom identifikacijom naprednjaka u pozadini, prepun pozorišni amfiteatar. Scenografija svakako, vidno različita od običnog političkog događaja, makar i da je vrlo važan.

Imamo, dakle, na prvom mestu produženu kampanju u kojoj vlast taktički koristi svaku moguću prednost. Uključujući i to da od njene procene zavisi termin i nivoi izbora. Sa druge strane, opozicija pritisnuta uz liniju cenzusa uzvraća žestoko, osporavajući i da uopšte postoje fer izborni uslovi. Što grubo sabrano znači da imamo intenzivnu, tešku i iscrpljujuću kampanju. NJen važni deo biće – nominacija, odnosno pravljenje kandidatskih lista, pri čemu će nosioci personalizovati glavne takmičare u kampanji. Tu su poznati glavni nosilac Vučić, i njegov i dalje najpoželjniji koalicioni partner socijalista Dačić, kao i oni koji će nositi proruski opozicioni blok u više kolona – Sanda Rašković Ivić i Šešelj.

Proevropski blok, oličen u mogućnosti saveza Pajtića, Tadića, Čede, Čanka, zatim grupacija koja teži da ponovi uspeh „novih lica“ koalicije Most u Hrvatskoj, u kojoj su Borko i Radulović (koji uzgred uopšte i nisu nova lica) i dalje su u nedefinisanim odnosima. Već sama takva postavka ukazuje da ono što je počelo da polazi Pajtiću za rukom, a to je da postavi temu za i protiv Vučićevog načina vladanja, nailazi na velike teškoće u platformi. Sva je prilika da će teme cenzure, slobode i vladavine prava kao okosnica kampanje biti u istom, ako ne i u drugom planu, u odnosu na teme neutralnost ili NATO, EU ili Rusija. Naravno, još je rano govoriti, naročito imajući u vidu da su naprednjaci prolećne izbore u poslednja dva ciklusa dobijali na temi antikorupcije – na ekonomskoj okosnici. A glavna čar svake kampanje je faktor nepredvidljivosti i uprkos svim planovima, terenskim, medijskim, operativnim – uvek postoji priča koja može sticajem okolnosti postati dominantna i opredeliti srca birača.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari