
Ako Srbija bude imala godišnji privredni rast od sedam odsto, za 10 godina će udvostručiti svoj BDP, izračunala je Svetska banka, a onda navela šta sve treba da se uradi da se to i desi.
Od niza mera iz nekoliko oblasti izdvaja se jedna, otvaranje tržišta, dozvoljavanje konkurencije. To će obezbediti da resursi odu od neefikasnijih kao sposobnijim i efikasnijim. To će naravno boleti ove prve, ali će efekat po celo društvo biti pozitivan.
Vlada Srbije je sjajno reagovala na izveštaj SB, održani su sastanci, spremaju se planovi, a onda Vlada donese uredbu da subvencioniše taksiste sa po 8.000 evra za kupovinu novih vozila. A zanimljivi su i uslovi subvencija. Na njih mogu da računaju samo taksisti koji najmanje godinu dana imaju dozvolu za taksiranje. Dakle, pozicije se cementiraju, ne samo što je skoro nemoguće dobiti taksi dozvolu i što je broj taksista ograničen, nego će i ovi koji imaju dozvolu dobiti od države pare. Ako možeš da blokiraš grad, možeš da ne plaćaš poreze (na spisku dužnika za porez koji je Poreska uprava nedavno objavila među preduzetnicima nalaze se desetine taksista sa dugovima koji se mere hiljadama i desetinama hiljada evra, a tu čak nisu ni oni koji nisu ranije plaćali porez pa su ušli u reprogram kod PU), možeš da tražiš od države da te zaštiti od svakog vida konkurencije. Još samo fali da nam država propiše koliko svako od nas mora puta mesečno da se vozi taksijem. Doduše pare od države neće moći da dobiju oni koji duguju više od 500.000 dinara za porez.
Istovremeno, barem Beogradom kruže automobili, često i bez taksi tablica koji “love” putnike, najčešće turiste i varaju ih. Parkiraju se na taksi stajališta dok nadležni okreću glavu, a nešto se ni legalni taksisti ne bune previše. Čudno kako i država i taksisti vide regulaciju ove delatnosti samo kao zavlačenje ruku u narodnu kasicu prasicu, a ne vide potrebu da je regulišu hvatanjem i kažnjavanjem onih koji rade mimo zakona.
Ovo rešenje koje je najavljivano još proletos nakon jednonedeljne blokade Beograda koštaće poreske obveznike oko 140 miliona evra ako svih 17.500 taksista u Srbiji bude htelo ili moglo da kupi nov, beli automobil, sa euro 6 motorom (ili hibridnim, ili električnim) koji košta najmanje 13.000 evra, što znači da je učešće taksi preduzetnika najmanje 5.000 evra. Auto ne može da se proda tri godine. Nazovite to cinizmom, ali već za tri-četiri godine možda ćemo moći da vidimo pune oglase automobila, belih, skoro novih, povoljno.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.