Kovid kao ekonomska kriza Srbiju neće pogoditi ni izbliza tako snažno kao mnoge druge evropske zemlje.
Velikim delom, to je paradoksalna posledica nerazvijenosti naše zemlje, odnosno velikog učešća poljoprivrede u ukupnoj privredi, a relativno slabe razvijenosti uslužnog sektora (u odnosu na razvijene zemlje) i delatnosti kao što je turizam.
Međutim, za one ne tako brojne, koji se bave baš tim delatnostima, epidemija virusa je put ka poslovnoj provaliji.
Još od marta hotelijeri i kafedžije glasno upozoravaju da im se bliži bankrot i traže pomoć države, ali ta pomoć nikako da dođe.
Tri minimalca koja su podeljena kao deo opšteg paketa pomoći jesu i njima bila od koristi, ali više kao najminimalniji predah, nego kao rešenje koje ih može izbaviti od ugašene sezone.
A uz hotelijere, i to mnogo teže, pogođeni su turistički operateri, agencije koje zakazuju putovanja građanima na more ili dovode strance u Srbiju.
Pošto su granice zatvorene, putovanja nema, a time nema ni njih.
Za sada, te agencije, čiji je glas daleko slabiji od ostatka turističkog sektora, još se drže, uglavnom „krckajući“ zalihe napravljene ranijih godina, ali ako uskoro ne vide pomak, katanac će im biti jedini izlaz.
Moguće je da će im taj izlaz ipak doći.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je da bi ovih dana mogao imati dobre vesti za turistički sektor, a to bi moglo da uključi i agencije.
Ni prvi ni drugi paket pomoći nisu bili ciljani – svima je dat jednak iznos, što znači da su isti novac dobili i oni kojima je preko potreban i oni kojima je daleko manje potreban, pa čak i oni kojima uopšte nije bio potreban.
Da je država, bar ovaj drugi paket formulisala tako da novac ide samo onima kojima zaista treba, sredstva bi bila daleko bolje upotrebljena.
Za one čiji će biznis posle korone moći da se oporavi, kao što su hoteli ili agencije, bilo bi mnogo više novca, pa se ne bi postavljalo pitanje gašenja firmi iz ovih delatnosti i otpuštanja ljudi, dok oni koji će sad dobiti novac koji im poslovno nije neophodan, ne bi bili na gubitku.
Sredstva bi bila daleko racionalnije upotrebljena.
Ali, od toga nije bilo ništa.
Da li će sada ova „druga B“ faza programa zaista biti od pomoći agencijama, videćemo verovatno narednih dana.
Ili ćemo biti svedoci još jednom performansu, koji lepo izgleda, a malo znači.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.