Predlog zakona o metrou i gradskoj železnici u Beogradu Vlada Srbije usvojila je po hitnom postupku nakon čega je taj dokument poslat na usvajanje u Narodnu skupštinu.
Drugim rečima, namera vlasti je da se donese „leks specijalis“ koji bi omogućio da se izvođač radova i snabdevač opremom za metro izabere bez obaveznog tenderskog postupka.
Eksperti ističu da zakon koji treba da usvoje poslanici u Skupštini služi kako bi se pravno pokrili dogovori koji su već napravljeni sa firmama iz Francuske vezano za nabavku opreme i Kine vezano za izgradnju metroa u Beogradu.
Epilog je da će se metro i gradska železnica u Beogradu graditi „direktnom pogodbom“ sa izvođačem bez tenderske procedure, što će povećati cenu koštanja tog posla koja će iznositi oko šest milijardi evra.
Iako cena nije glavno merilo kvaliteta i sigurnosti posla kada je reč o izgradnji metroa, za koji je potrebna sofisticirana tehnika i oprema, s druge strane „direktna pogodba“ nije garant da je izabran izvođač posla kao i snabdevač opremom koji je najbolji za izvođenje tog posla, niti da će on biti urađen kvalitetno i sigurno.
Upravo je tenderska procedura garant da posao bude obavljen valjano ali istovremeno po najpovoljnijim uslovima, što je segment o kome takođe treba voditi računa, naročito u zemljama bez moćnih budžeta, a upravo takva situacija je sa onim kojim raspolaže Srbija.
Zemlja je već dosta zadužena i svaki novi uzeti kredit predstavlja namet koji će morati da vraćaju građani Srbije iz svojih džepova.
Dosadašnja praksa vlasti u Srbiji da finansira izgradnju infrastrukture, a tako će izvesno biti i i sa metroom u Beogradu, uzimanjem stranih kredita i sklapanjem „direktnih pogodbi“ pokazuje da našu zemlju ti poslovi koštaju znatno skuplje a ništa kvalitetnije nego što bi to bio slučaj da se raspisuju tenderi.
Iako činjenice pokazuju da bi sa takvim rasipanjem novca trebalo prekinuti, vlada i dalje insistira na modelu koji bespotrebno prazni budžet i onemogućava da sredstva budu racionalno iskorišćena za druge potrebe.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.