(Ne)objektivne ocene 1

Kako obezbediti da ocenjivanje tokom onlajn nastave bude validno i objektivno jedna je od ključnih dilema o kojoj nadležni ne samo da nisu hteli otvoreno da govore već uporno ubeđuju javnost da u tom domenu nema nikakvih problema.

U tom pravcu ide i najnovija izjava resornog ministra da se „surevnjivost većine da će đaci varati tokom onlajn nastave i probe mature ispostavila neosnovanom“.

Ministar je kazao da su „postignuti manje-više očekivani rezultati i da su deca pošteno radila“, ne precizirajući na osnovu čega je došao do takvog zaključka ako su rezultati na probnoj maloj maturi bili značajno viši nego inače.

Ako su, kako tvrde nadležni, rezultati probne mature neuporedivi jer je ova rađena u drugačijim okolnostima, ko ih je terao da izvode neutemeljene ocene i da se pritom ljute na one koji u validnost rezultata opravdano sumnjaju?

Naravno da nisu sva deca varala na probnom testu, niti tokom trajanja nastave na daljinu, ali je više nego jasno da su, čak i oni koji u normalnim okolnostima ne „hvataju prečice“, iskoristili priliku da dođu do većih ocena bez mnogo učenja.

Dakle, ništa neobično i neočekivano. Rekli bismo racionalan odgovor đaka na stvarnost koja ih okružuje.

Sigurno je da su se neka deca „probudila“ jer su ih roditelji koji su radili od kuće nadgledali, ali je sigurno i to da su mnogi roditelji na sebe preuzeli đačke obaveze ne bi li im deca dobila što bolje ocene.

Ni to nije neobično ako se ima u vidu da je najvećem broju đaka i njihovih roditelja mnogo više stalo do ocena nego do znanja.

Ali neće biti da je pozitivno to što su roditelji radili umesto dece jer se tobože u redovnim okolnostima ne bave mnogo njihovom školom i da je korisno što su đaci prepisivali pošto su se potrudili da pronađu odgovore u udžbenicima.

Niko nije rekao da su ocene date tokom nastave na daljinu jedine i najvažnije. Naravno da će se pri zaključivanju gledati cela školska godina. Sigurno je i da je ocenjivanje problematično i u normalnim okolnostima.

Ali sve to ne amnestira odgovorne što su, umesto da pomognu nastavnicima i daju im konkretne smernice, slali uopštena uputstva koja često nisu bila primenjiva. I što je još važnije, nisu odgovorili na ključno pitanje: kako obezbediti da u uslovima nastave na daljinu đaci bilo šta nauče i da ne izađu iz drugog polugodišta sa velikim „rupama“ u znanju.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari