Da je Vukova diploma izgubila smisao, posebno u osnovnoj školi, još jednom su potvrdili rezultati analize poslednjeg završnog ispita, koji svedoče da svaki sedmi učenik u Srbiji iz osmoletke izađe sa ovim priznanjem.
U pojedinim školskim upravama poput Leskovca i Niša čak svaki drugi osnovac je vukovac, a hiperprodukcija je vidljiva čak i u onim školskim upravama koje slove za najstrože, kada je reč o dodeli ove diplome.
Ko „štancuje“ lažne vukovce i kome su oni potrebni, ako rezultati pokazuju da značajan broj ovih đaka ne uspeva da dostigne ni prosečno znanje na maloj maturi, pitanje je na koje prvenstveno treba da odgovori prosvetna vlast.
I to ne samo aktuelna, već svaka u poslednjih 20 godina, zato što sprovodeći „reforme“ do danas nije rešila nijedan od gorućih problema obrazovnog sistema.
Nije ovde sporna samo Vukova diploma, niti bi se nešto postiglo njenim ukidanjem, jer bi đaci nastavili da jure petice i prosek.
Problem je u celokupnom sistemu školskog ocenjivanja koji je doveo do anomalije da skoro svaki drugi učenik osmi razred završi sa odličnim uspehom, a svaki peti sa svim peticama.
To ne bi bilo sporno da đaci na završnom ispitu pokažu znanje koje odgovara školskim ocenama.
Da su kriterijumi ocenjivanja ujednačeni i da nema poklanjanja ocena ne bi se moglo dešavati da đaci sa trojkom i peticom imaju identičan rezultat na maturi, niti da se broj poena na završnom ispitu drastično razlikuje među učenicima sa istim uspehom.
Nije završni ispit jedini koji ukazuje na raskorak između ocena i znanja.
Međunarodna istraživanja poput PISA i TIMSS takođe svedoče o niskim postignućima naših đaka na kraju osmoletke.
Učenici četvrtog razreda osnovne škole su na TIMSS-u postigli rezultate iznad međunarodnog proseka, ali ne treba zaboraviti da su naši osmaci u prethodnim ciklusima bili ispod te skale.
Ocenjivanje nije sporo samo u osnovnoj školi, ali je problem manje vidljiv jer se analize ne rade na prelazu iz srednjeg u visoko obrazovanje.
Ipak, na nekim fakultetima je postala redovna pojava da mnogi vukovci i odlikaši ne samo da ne uspeju da se upišu na budžet, već ne polože ni prijemni ispit.
Ako je za utehu, iste muke muče i naše komšije – Crna Gora takođe se suočava sa poplavom „lučonoša“ (Luča je pandan Vukovoj diplomi), a Hrvatska najavljuje uvođenje male mature na kraju osmog razreda upravo zbog ogromnog broja odlikaša.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.