SHARE fondacija objavila je danas prvi Indeks privatnosti medija u Srbiji koji rangira 50 onlaj medija sa aspekta poštovanja standarda zaštite ličnih podataka, a protal Danasa se nalazi na prvom mestu.
Indeks privatnosti je kreiran kako bi se mapiralo stanje kao polazna osnova, kao i prostor za unapređenje trenutne prakse medija u Srbiji.
Top pet najbolje rangiranih medija su: 1. Danas (82/100); 2. Mozzart Sport (81/100); 3. BizLife (79/100); 4. B92 (74/100); 5. Radio 021 (74/100).
Za portal Danasa se, između ostalog, navodi da čitaoci sajta imaju sigurnu konekciju sa svog uređaja, i da njihovi podaci prolaze kroz Srbiju i jednu zemlju EU, u kojoj se nalazi i server – što je utvrdivo, jer sajt ne koristi posrednika za svoj sadržaj.
Ukazuje se da je politika privatnosti ocenjena visokom ocenom i da gotovo u potpunosti ispunjava zakonske obaveze o obaveštavanju korisnika, kao i da protiv Danasa nema odluka o kršenju etičkog kodeksa u oblasti privatnosti.
Stručnjaci SHARE Fondacije, koji su autori istraživanja, najavljuju da će se istraživanje periodično ponavljati kako bi se pratio razvoj praksi medija i ažurirale promene.
„Dve godine od stupanja na snagu novog zakona, mediji nisu do kraja uskladili svoje poslovanje na internetu sa propisanim principima, dok pojedini koriste intruzivne tehničke alate u prikupljanju i obradi ličnih podataka. Ne treba izgubiti iz vida da su standardi zaštite privatnosti relativno novi i da proces usklađivanja praksi i dalje traje. Medijski sektor prolazi kroz tranziciju koja donosi primenu svih pravila poštovanja privatnosti korisnika”, ukazuju u SHARE Fondaciji.
Metodologija istraživanja je bazirana na standardima globalne tehničke i građanske zajednice, obavezama Zakona o zaštiti podataka o ličnostii etičkim načelima novinarske profesije u domenu zaštite privatnosti.
U uzorku 50 posmatranih medija, 20 medijskih sajtova ostvaruje najveću posetu prema analitici globalnog saobraćaja na internetu, dok je ostalih 30 od značaja za geografsko područje koje pokrivaju, uzrasnu grupu kojoj su namenjeni, ili javni interes koji ostvaruju.
– Smatramo da je izuzetno važno da mediji razumeju svoju ulogu u ekosistemu prikupljanja i obrade ličnih podataka. Postoji čitav niz drugih aktera, od IT giganta do drugih privatnih kompanija, koji monetizuju podatke njihove publike, od čega mediji često nemaju previše koristi, a izlažu se potencijalnom riziku jer obrađuju podatke o ličnosti bez odgovarajućih mera i procedura. Čini se da je to pre slučaj usled nepoznavanja tehničkih procesa u digitalnom okruženju, nego zbog svesnog izigravanja zakona – navodi Bojan Perkov iz SHARE Fondacije.
Kako ukazuju iz ove fondacije, uzimajući u obzir funkcionisanje medija u digitalnom okruženju, neophodno je postojeće prakse i interne politike unaprediti kako bi s jedne strane mogli da iskoriste potencijale digitalne ekonomije, a da sa druge poštuju privatnost svoje publike.
Indeks privatnosti u medijma je izrađen u okviru projekta Akcija za digitalna prava – unapređenje slobodnog protoka informacija i integriteta medija koji partnerski sprovode BIRN Srbija i SHARE Fondacija, uz finansijsku podršku Balkanskog fonda za demokratiju i MATRA programa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.