Da dobra biznis ideja može da vam otvori put u svet svedoči i priča Jovane Kostadinović, koja je zajedno sa partnerom Aleksandrom Aleksićem, pobedila 2017. godine na takmičenju koje je organizovao London Business School.
Dobili su priliku da se oprobaju na, kako kaže, najkonkurentnijem tržištu Evrope i to su iskoristili. Sa ponosom danas navodi da je njihov „Japes“ prva specijalizovana picerija za deep dish picu u Londonu i celom Ujedinjenom Kraljevstvu.
Rođena je i odrasla u Beogradu, gde je i diplomirala na Ekonomskom fakultetu. Nikada se, kaže Jovana, nije plašila posla, te je još kao srednjoškolka počela da radi.
Prvo je to bila dečija igraonica, zatim je držala časove matematike i ruskog jezika osnovcima, da bi tokom studija radila u marketing odeljenju kompanije Red Bull, i još pre diplomiranja se zaposlila u konsultantskoj kući gde se bavila izradom studije izvodljivosti, procenjivanjem rizičnosti investicija, kao i kreiranjem biznis planova za neke od najvećih kompanija koje posluju na Balkanu.
Oduvek je volela sport, aktivno je trenirala tenis, te joj zdrava konkurencija, kaže, mnogo znači i u poslu.
Biti preduzetnik u Londonu, prema njenim rečima, je u najmanju ruku izazovno, jer to podrazumeva rad na najkonkurentijem tržištu Evrope i u jednom on najkonkurentnijih gradova sveta.
– Rad ovde konstantno podseća čoveka da se i najmanji trud računa, ali i da se najmanja greška skupo plaća. Uvek je tu neko drugi ko je sa istom namerom došao i ko je spreman i ima mogućnost da radi više, bolje i ko te podstiče da i ti guraš napred. Svi mladi ljudi koje sam ovde upoznala rade dosta sati nedeljno, i svi su spremni da to iznesu zarad nekog boljeg sutra i zarad ličnog napretka. To je nešto što me fascinira i pokreće, jer kao što rekoh, dosta volim sport i zdravu konkurenciju – ističe Jovana Konstatinović za Danas.rs.
Tokom studija u Beogradu upoznala je i svog partnera u životu (kasnije i poslu) Aleksandra Aleksića. On je rešio da upiše master studije u Londonu i tokom master studija je postao deo njihovog preduzetničkog inkubatora.
– Nekako nam je tokom godina prirodno naišla želja da radimo zajedno, i dosta dugo smo razmišljali šta bi to moglo biti i koja biznis ideja bi mogla biti profitabilna i perspektivna. On se nakon studija u Londonu vratio u Beograd gde smo razmatrali dalje opcije i planove za život. Inkubator London Business School je te, ne tako davne 2017. godine, održavao takmičenje biznis ideja za članove inkubatora i njihove suosnivače. Tada smo, nakon što smo izložili našu biznis ideju za otvaranje restorana u Londonu i pobedivši na tom takmičenju, dobili veliku pomoć od strane škole kako bismo tu ideju i realizovali. Pomoć je bila u vidu radnih sati nekih od najboljih londonskih advokata, računovođa, agenata za nekretnine i pristupa širokoj mreži ljudi. Dobili smo i privatnu kancelariju u školi koju smo koristili godinu dana. Kao članovima preduzetničkog inkubatora, škola nam je dosta pomogla da dobijemo vize, naročito meni koja sam prethodno samo turistički dolazila u London – objašnjava „priliku koja se ne propušta“, a koja joj je i bila razlog da napusti Srbiju.
– Tržište Londona je dosta veliko i pruža mogućnost za skaliranje biznisa i otvaranje velikog broja lokacija u samom gradu, a da ne pričamo o ostalim gradovima Velike Britanije, lakog prelaska na evropsko i potencijalno američko tržište – ističe naša sagovornica.
Put do brenda
Svaka odluka o poslu koju su doneli bila je dosta proračunata i uključivala je, kaže Jovana, detaljno istraživanje tržišta i odluka koje su veliki uspešni brendovi pre njih donosili.
– Zašto Japes? Japes na engleskom znači zabava. Reč je koja se lako pamti, a uzeli smo u obzir i najveće svetske brendove koji preporučuju 2 samoglasnika i kratku reč u nazivu brenda. I Starbucks nije imao naziv koji je nešto jasno poručivao od prvog dana, a danas bi svaka osoba znala o kom brendu je reč i šta prodaju – navodi Jovana, dodajući da su isto detaljno analizirali i doneli odluku da prave i deep dish picu.
– Pošli smo od podatka da je na svetskom nivou pica, pored paste i burgera, najpopularnija vrsta hrane prema mnogobrojnim istraživanjima. Postojao je jasan disparitet između ponude na svetskom nivou (pre svega na američkom tržištu), i ponude na engleskom i generalno evropskom tržištu na kojem dominira tzv. napolitanska pica. Na raznim online forumima i društvenim mrežama smo primetili da postoji tražnja za nešto drugačijim pica proizvodima i tako se rodila ideja. Sa ponosom mogu da kažem da smo prva specijalizovana picerija za ovu vrstu pice u Londonu i celom Ujedinjenom Kraljevstvu. Društvene mreže su definitivno pomogle da se proširi reč o nama. Trudim se da budem konstantno prisutna online i da svaki naš gost i potencijalni gost dobije odgovor u što kraćem roku, mislim da je i to nešto što ljudi cene. Procenili smo dobro i cenovni rang i odnos cene i kvaliteta za ovo tržište, i sada već imamo veliki broj lojalnih gostiju koji nam se vraća i ne mogu da budem srećnija zbog toga. Velika porcija je nešto tipično za naše prostore, ali definitivno nije za London, pa je i taj odnos cene i veličine porcije dosta privlačan gostima. Ono što nas izdvaja jeste činjenica da naš gost dobija novo iskustvo, što je pravac u kome se čitava ugostiteljska industrija kreće – priča Jovana.
U samom startu su ih podržali ljudi iz Srpskog siti kluba koji su jednom mesečno organizovali okupljanja u njihovom restoranu. Na taj način su, dodaje Jovana, upoznali dosta naših ljudi sa kojima se aktivno druže i danas.
– U prvim mesecima su dolazili Balkanci iz cele Engleske da nas podrže, jer su preko kluba i drugih balkanskih grupa čuli da smo otvorili restoran u Londonu. Moji najbliži prijatelji ovde su Srbi i ostali Balkanci. Zajedno proslavljamo Božić, Uskrs, i ostale pravoslavne praznike, imamo interne šale i verovatno se bolje razumemo, jer smo imali slično detinjstvo i na sličan način smo vaspitavani – ističe ona.
Paketi „Napravi sam“ u vreme korone
Iako ih je kao ugostitelje, pandemija korona virusa, neko vreme sprečila da drže restoran otvorenim, ipak su kaže Jovana, veoma brzo odreagovali i na tu situaciju, te je njihov biznis nastavio da živi. Među prvima su počeli sa prodajom „Napravi sam“ paketa koji su dostavljali ljudima širom Velike Britanije.
– Pandemija korona virusa je dosta negativno uticala na ceo svet, ljudi su ostali izolovani, naročito oni koji žive sami. Ljudi koji boluju od nekih teških bolesti su verovatno to i najteže podneli jer nisu imali pristup lečenju koje im je neophodno. Generalno, socijalni momenat celog društva je otišao nekoliko koraka unazad i sve se svelo na online prodaju i online komunikaciju. Mi smo veoma vrzo odreagovali i među prvima počeli sa prodajom „Napravi sam“ paketa u kojem smo sveže namirnice i detaljno uputstvo dostavljali ljudima širom Velike Britanije. To je bila još jedna potvrda da postoji velika šansa da otvorimo Japes širom zemlje i Evrope, što nam definitivno i jeste cilj. Ljudi iz Dablina, Edinburga, Kardifa, sve do Brajtona na jugu i Invernesa na samom severu Škotske su poručivali iz nedelje u nedelju naše pakete i to nas je održalo i davalo nam je svakodnevne obaveze tokom meseci kada je Japes morao biti zatvoren zbog pandemije – navodi naša sagovornica.
„Nadam se da će Srbija davati mladim preduzetnicima razloge za ostanak“
Dosta je teško, ističe Jovana, da uporedi svoj sadašnji život sa životom u Srbiji, jer je u Srbiji još bila student i tek počinjala radnu karijeru, pa joj se čini da joj je život bio „u neku ruku“ lagodiniji. S druge strane, kaže, da se u Londonu sve odvija jako brzo i da se dosta radi. Smatra da život u Londonu donosi velike mogućnosti na poslovnom planu i „prilike koje ne bi volela da je propustila“.
– Ima puno dešavanja savakoga dana. Nešto čemu ne mogu da odolim su pozorište i predivni parkovi na svakom koraku – dodaje ona.
Za London kaže da je multikulturalan grad i da ljudima nije bitno odakle ste jer su retki rođeni Londonci koji i dalje tamo žive.
– Ljudi iz sveta nas naravno prepoznaju po našim fenomenalnim sportistima, najčešće se pomene Novakovo ime. Dosta smo prepoznatljivi po tome što smo dosta visoki kao nacija, i ljudi nas uglavnom definišu kao druželjubive. Aca i ja smo organizovali i Serbia Trek, putovanje za naše inostrane prijatelje koji su iz svih delova sveta pošli da upoznaju Beograd i njegov rodni grad, Šabac. Ostali su oduševljeni i zbunjeni količinom mesa koje mi tokom dana pojedemo, ali nisu ni oni mogli da odole srpskoj kuhinji – navodi Jovana.
Život u Srbiji, sa druge strane, vezuje pre svega za ljude sa kojima je odrasla i porodicu, ističući da je to nereskidiva veza i veliki deo onoga što ona jeste, kao i da će se uvek tome vraćati.
– Nikada ne isključujem opciju povratka u Srbiju. I moja i Aleksandrova porodica i prijatelji žive i rade u Beogradu, tamo su ljudi koje najviše volimo. Mi nismo ni otišli iz Srbije zbog nezadovoljstva zemljom, već zbog prilike koja se ukazala i mogućnosti da se ostvarimo na svetskom tržištu. Naš cilj je da od Japes-a napravimo internacionalni lanac, i ako to uzmemo u obzir, naša odluka o životu ovde vezuje se za poslovni uspeh i lični cilj. Svakako se nadam da će Srbija iz godine u godinu pružati mladim preduzetnicima sve bolje prilike za uspešan i zdrav život i davati razloge za ostanak, što će dovesti do daljeg napretka cele zemlje – navodi Jovana.
Dodaje da prati aktuelna dešavanja u Srbiji, dodajući da se sve može posmatrati iz više uglova.
– Definitivno ima pomaka, ali ima dosta sistemskih stvari u obrazovanju i zdravstvu koje treba rešiti, a koje su decenijama ostavljane po strani, kako bi se moglo doći do ozbiljnijeg napretka. Mislim da imamo veliku količinu talenta koji ostane neiskorišćen ako se od ranog životnog doba ne angažuje na pravi način kroz edukaciju, učenje i sport – naglašava Jovana Kostadinović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.