U Srbiji su se tokom protekle godine najviše gledale domaće serije, sportski događaji od nacionalnog interesa, kao i informativni programi, pokazuju podaci Nielsen Audience Measurement Serbia.
Na prvom mestu po gledanosti našla se epizoda serije „Selo gori a baba se češlja“ koja se emitovala na Božić, 7. januara, a koju je pratilo je preko dva miliona gledalaca, što je skoro trećina populacije.
Odmah zatim sledi i prenos Evropskog prvenstva u košarci između Srbije i Slovenije 17. septembra, koji je pratilo preko 1.900.000, odnosno 27,9 odsto populacije. Oba programa su bila emitovana na Prvom kanalu RTS.
Posmatrajući podatke Nielsena i spisak najgledanijih programa od kada se vrše merenja,domaće serije i sportski program prednjače po popularnosti svake godine. Najgledanije sportsko dešavanje u poslednjih deceniju i po je bilo Evropsko prvenstvo u vaterpolu 2016. godine, a za njim i finale Dejvis kupa 2010. godine.
Istraživanja koja se sprovode od 2003. godine pokazuju da gledaoci najviše prate domaće serije, a najgledanije su „Ranjeni orao“, „Selo gori a baba se češlja“, „Moj rođak sa sela“, „Greh njene majke“ i „Bela lađa“.
U „top 10“ najgledanijih programa u poslednjih14 godina je i finale Eurosonga 2008. i TV duel Borisa Tadića i Tomislava Nikolića iz iste godine.
TV komentatorka Branka Otašević smatra da je ovakva situacija i u ostalim zemljama. „Privlačnost čini prepoznavanje lokalnih okolnosti i mentaliteta, društvenih specifičnosti, naročito draž sopstvenog jezika (često u dijalektima), angažman omiljenih domaćih glumaca. Jednostavnije rečeno, mogućnost identifikacije sa situacijama, odnosima i likovima u priči. Popularnost novih „egzotičnih“ stranih serija, poput latinoameričkih, indijskih i turskih, leži upravo u tome što univerzalne teme (ljubavne, porodične, poslovne i one životne jade i radosti) stavlja u drugačije, tim zanimljive kulture, običaje, ambijente“, navodi Otašević.
Ona objašnjava da publici, opterećenoj svakodnevnim problemima, više prija laganiji program, onaj koji manje podrazumeva mračne teme i suočavanje sa problemima. „Gledaocu je dosta ličnog života u toj muci, pa mu treba malo bega od nje, te pribegava svojevrsnom „eskapizmu“.
U skladu sa mišljenjem Branke Otašević, podaci pokazuju da su tokom proteklih 17 godina najgledaniji domaći filmovi bili „Zona Zamfirova“ na RTS1 i „Ivkova slava“ na TV PINK.
Ne čudi činjenica da među najgledanije programe spada i finale rijalitija Farma 2009. godine, dok na toj listi nema nijedne emisije kulturnog programa, poput onog koji se emituje na RTS 3, a to je trend u gotovo svakoj državi.
Kako smatra Otašević, ipak je moguće nešto promeniti po tom pitanju, što je potvrđeno prenosom predstave „Olimp“ sa Bitefa.
„Treći program RTS bi trebalo mnogo više reklamirati, najavljivati, hvaliti po ekskluzivnosti, isticati preporukama u svom i u drugim medijima…Možda bi dobro bilo ponešto vrlo atraktivno prikazati/početi na Prvom i Drugom, pa nastaviti/preseliti na Trećem i tako „preseliti“, a delom i vezati deo nove publike za ovo lepo TV mesto“, objašnjava Otašević.
Među najgledanijim programimau poslednjih deceniju i po uvršten je i prenos sahrane premijera Zorana Đinđića, koji je emitovan paralelno na skoro deset TV kanala.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.