Iako je ovogodišnja proizvodnja automobila u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu okončana još krajem prošlog meseca, odnosno znatno ranije no što je bilo najavljivano, u javnost se minulih dana uveliko špekulisalo sa najavom novog modela koji bi u centru Šumadije trebalo da počne da se proizvodi već dogodine.
Prenoseći napise iz pojedinih italijanskih glasila domaći mediji su, maltene kao gotovu stvar, najavili da će od 2019. godini u Kragujevcu da počne proizvodnja malog Fijatovog SUV-a, to jest malog terenca. Isticano je, pritom, i da Fijat planira da u Kragujevcu proizvodi 50.000 vozila tog tipa godišnje, čime bi se uz oko 60-ak hiljada „fijata 500L“, koliko ih, u poslednje vreme, izlazi iz pogona na godišnjem nivou, dobrim delom uposlili kapaciteti u kragujevačkom Fijatu.
U toj kompaniji se ni ovim povodom zvanično nisu oglasili, ali se nezvanično iz te fabrike čuje da se, kad je najava novog modela u pitanju, radi o medijskim špekulacijama bez gotovo ikakvog osnova. Jedini osnov je taj da će fabrika u Kragujevcu u dogledno vreme zaista da dobije proizvodnju novog modela, ali to sasvim izvesno neće biti naredne godine.
O planovima Fijat Krajsler grupacije u Srbiji, generalna menadžerka kragujevačke fabrike Silvija Verneti trebalo bi sa nadležnima u Vladi Srbije da razgovara krajem ovog ili početkom narednog meseca. Tom prilikom će, najverovatnije, biti otvoreno i pitanje finansijskog učešća države Srbije, kao suvlasnika fabrike Fijat Krajsler automobili Srbija, u njenim daljim razvojnim planovima. Srbija bi, shodno svom vlasničkom udelu u kragujevačkoj fabrici, u finansiranju razvoja proizvodnje novog modela trebalo da učestvuje sa 33 odsto. Osvajanje, razvoj i marketinška promocija novog modela uobičajeno inače koštaju od više stotina do milijardu evra.
U takvim okolnostima sve i da je u top menadžmentu Fijat Krajsler grupacije doneta odluka o novom modelu za fabriku u Srbiji, njegova proizvodnja u Kragujevcu ne bi mogla da počne pre 2020. godine. I to pod uslovom da se radi o modelu koji je već u poodmakloj fazi razvoja. Fabrika u Kragujevcu je, podsetimo, krajem prošle godine potvrdila „srebrni status“ u proizvodnji automobila svetske klase i dobila dva dodatna poena. S izvesnošću se očekuje da će dogodine da dobije još dva boda, koliko joj nedostaje za dobijanje „zlatnog statusa“, čime će definitivno da se kvalifikuje za dobijanje novog modela.
Ali, priča o novom modelu koji treba da počne da se proizvodi krajem 2019. toliko se „primila“ da se među zaposlenima u kragujevačkoj fabrici, kako saznajemo, priča da bi, zbog pripreme proizvodnih i montažnih traka za proizvodnju novog automobila, veći deo naredne godine mogli da provedu na plaćenom odmoru. U Kragujevcu su su proizvodni radnici na plaćenom odmoru od poslednje nedelje novembra, a nekoliko stotina zaposlenih u režiji i administraciji još uvek radi. Fabrika će sa ovogodišnjim radom zvanično prestati 24. decembra, a proizvodne trake će ponovo biti pokrenute 14. januara.
Iduće godine oko 40.000 automobila?
U kompaniji Fijat Krajsler automobili dogodine bi, kako se špekuliše, trebalo da bude proizvedeno tek nešto više od 40.000 automobila svih verzija modela „500L“, što je znatno manje i od broja vozila proizvedenih u ovoj godini, tokom koje je iz fabričkih pogona izašlo oko 60.000 gotovih vozila. Zbog takvog smanjenja proizvodnje, svaki mesec u prvoj polovini naredne godine imaće, prema nezvaničnim informacijama, tek po desetak radnih dana.
Izvori našeg lista ističu da zabrinjava sve masovniji odlazak zaposlenih, prevashodno stručnjaka iz kragujevačkog Fijata, koji u potrazi za većim zaradama prelaze u druge kompanije širom Srbije. Od jula prošle godine, nakon tronedeljnog štrajka zaposlenih, do početka oktobra, iz fabrike je, tvrde u Sindikatu „Nezavisnost“, otišlo čak nekoliko stotina radnika, dok zaposleni u pojedinim sektorima, u „Održavanju“, na primer, najavljuju masovni prelazak u Simens i Milanović grupu.
Prosečna plata zaposlenih sa visokom stručnom spremom: mašinskih i inženjera informatike, te drugih stručnjaka sa 30 i više godina staža, u kragujevačkom Fijatu sa svim dodacima iznosi do 450 evra.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.