Prištinske takse koštaju milion evra dnevno 1Foto: EPA/ KUSHTRIM TERNAVA

Srbija na dnevnom nivou gubi milion evra zbog taksi koje je Kosovo uvelo na robu iz Srbije i do sada je načinjena šteta u vrednosti od 147,9 miliona evra, kaže za Danas ministar trgovine Rasim LJajić.

Resorni ministar ističe da se milion evra dnevno gubi već duže vreme, u kontinuitetu.

On, međutim, ne zna na koje je konkretno kontramere mislio predsednik Srbije Aleksandar Vučić kada je pre nekoliko dana za „uoči Đurđevdana“ najavio da će Srbija ukoliko takse od 100 odsto ne budu ukinute uzvratiti „merama protiv Prištine“. Kakve će to mere biti Vučić će saopštiti, kako je najavio, na glavnom odboru SNS-a uoči 6. maja, ukoliko Kosovo ne popusti. Vlast iz Prištine, međutim, ne popušta peti mesec, jer toliko već traje mera zbog koje je Srbija od novembra do danas izgubila nepunih 148 miliona evra.

Projekcija koju je prošlog meseca javnosti predočio predsednik države bila je da će na godišnjem nivou gubitak za domaću privredu biti nekih 500 miliona evra. Srbija Kosovu nije uvela kontramere iako se to pitanje od početka postavljalo. I predstavnici vlasti ali i struke su za Danas tokom ovih nekoliko meseci tvrdili da kontramere zbog slabog uvoza sa Kosova ne bi dale rezultata, dok bi sve drugo, poput zaustavljanja njihovih kamiona sa robom koji idu za EU, bilo kršenje SSP.

– Ne znam šta bi bile kontramere jer ako zaustavite njihove kamione, to znači da treba da zaustavite i kamione iz EU koje idu ka Kosovu, a onda bismo imali problem sa Evropom. Postoji opcija suspenzije Briselskog sporazuma, ali to je već političko pitanje – napominje LJajić.

Ideja srpske vlade u početku je bila da čeka da međunarodna zajednica „pritisne“ komšije sa juga da takse ukinu. Najava Vučića da bi Srbija, ipak, mogla da uvede kontramere u stvari je potvrda da taj pritisak, ako ga je i bilo, nije bio najuspešniji.

Profesor spoljne trgovine na Ekonomskom fakultetu u Beogradu Predrag Bjelić kaže za Danas da uvođenje carina na robu sa Kosova ne bi imalo efekta jer malo toga uvozimo od njih.

– Ako bismo ograničili kretanje njihovih kamiona s robom, mislim da bi ih to najviše pogodilo, jedino što bi imalo nekog jačeg efekta. Sve ostalo ne bi imalo takav uticaj – ističe Bjelić.

Na pitanje da li bi to onda Srbiju dovelo u poziciju da krši SSP, Bjelić kaže da tu Srbija ima pokriće jer je pokrenula mehanizam u CEFTA, čije su članice i Kosovo i Srbija.

– Srbija, kao i Kosovo nisu deo Svetske trgovinske organizacije, a eventualno uvođenje kontramera ne bi trebalo da ima neke posledice po nas jer bi ovo bila reakcija na njihovo kršenje SSP-a – napominje Predrag Bjelić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari