Godišnje se u Srbiju uveze u proseku oko 120 hiljada polovnih automobila, dok je broj novih vozila znatno manji.
Od stručnjaka stižu upozorenja da će Srbija postati otpad za automobile kojih se Evropa rešava. O tom tržištu i potencijalnim problemima za N1 Info biz govorio je Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije.
Na pitanje kolika je vrednost tržišta polovnih automobila u Srbij, Mlinović je rekao da kada se govori o 2018. godini Srbija je uvezla blizu 200 miliona evra vrednosti polovnih automobila.
– Kada govorimo o broju to je blizu 130 hiljada polovnih automobila. S druge strane uvezli smo manje od 30 hiljada novih automobila, a njihova vrednost je bila blizu 300 miliona evra. Ono što predstavlja problem je vrsta motora sa kojim ta vozila dolaze, jer i dalje najveći broj vozila koje uvozimo ima klasu Euro 3 motora, što znači da su to vozila koja su na ivici otpada“, rekao je Milanović.
Osvrćući se na najavu ministra za zaštitu životne sredine Srbije Gorana Trivana koji je rekao da će istrajati u incijativi da se u Srbiju zabrani uvoz polovnih automobila čiji je ekološki standard Euro 3, Milanović kaže da postoji nada da ta inicijativa oživi, već duže vreme.
– Imate neku nelogičnost da veće standarde moraju ispuniti uvoznici novih automobila nego starih. S druge strane, imamo situaciju gde veliki broj vozila koja uđu u zemju carine se na ime kupca pa onda imamo i pojavu sive ekonomije u toj zoni, kaže Milanović.
Kao je dodao, mi nismo protiv polovnih vozila, naša inicijativa je da razvijamo unutrašnje tržište polovnih automobila, jer ako smo u poslednjih pet godina prodali više od 100 hiljada novih vozila u Srbiji, ona su dobra baza za razvijanje tržišta polovnih vozila.
– I sam vozim polovno vozilo koje je prethodni vlasnik kupio novo i registrovao u Srbiji. Dobar primer je Bosna i Hercegovina koja je povećala emisionu klasu motora na Euro 4 i to je već urodilo plodom. Oni za prvih osam meseci ove godine imaju manji uvoz polovnih vozila, naveo je.
Odgovarajući na pitanje ,koji je razlog što imamo tako veliku razliku između novih i polovnih vozila, kaže da je jedan od razloga svakako jeste cena.
– Ono što naša istraživanja pokazuju je da su unutrašnje tržište polovnih automobila i tržište koje dolazi preko cenovno isti. Kada kupujemo vozilo iz inostranstva koje se carini mi nemamo nikakvu garanciju, nemamo dobru istoriju tog vozila. Kada kupujemo polovno vozilo od uvoznika ili trgovca koji legalno posluje mi imamo i garancije koje nam obezbeđuje Zakon o zaštiti potrošača. Važan aspket je i pitanje životne sredine, jer ukoliko nastavimo ovim tempom imaćemo dugoročni problem sa otpadom“, rekao je Malinović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.