Ulicama Srbije krstari više od 1,37 miliona automobila starijih od 14 godina što se poklapa sa 2005. godinom kada je evropski standard motora za vozila euro 3 zamenjen standardom euro 4, što je 70 odsto ukupno registrovanih vozila u Srbiji u 2019. godini.
Među automobilima koji su prošle godine prvi put registrovani 42 odsto je 2005. godište i starije.
Od ukupno 154.961 prvi put registrovanog vozila 66.307 su oni sa euro 3 motorom.
Ovo je važno zato što će po svoj prilici Vlada Srbije uskoro doneti odluku da zabrani uvoz automobila sa euro 3 motorom ili starijim.
Iako već godinama povremeno na površinu ispliva ova ideja, ovoga puta deluje da je Vlada mnogo ozbiljnija jer se pojedini srpski gradovi mesecima nalaze na vrhu lista najzagađenijih gradova na svetu.
Direktor Agencije za zaštitu životne sredine Filip Radović za Danas kaže da saobraćaj učestvuje sa šest odsto u zagađenju vazduha suspendovanim česticama i oko 20 odsto u zagađenju azotnim oksidima.
„Ovo su podaci koje dobijamo putem međunarodne metodologije i i kojima izveštavamo UN. Zagađenje suspendovanim česticama je ono što najviše utiče na zagađenje vazduha i ovo je prosek za Srbiju. Tih šest odsto nije isto u špicu u Kneza Miloša u Beogradu i na vrhu neke planine gde ni nema saobraćaja. Koliko tačno iznosi u Beogradu teško je reći s obzirom da je to promenljiva kategorija“, kaže Radović.
Prema informacijama objavljenim u medijima, odluka o zabrani uvoza putničkih vozila sa euro 3 motorima trebalo bi da stupi na snagu od juna.
Upada u oči to što bi eventualna zabrana mogla doći tek posle izbora, zašta teško da ima drugih razloga sem populističkih.
Broj starih automobila koji se uvoze i kupuju jasno pokazuje da bi to bio popriličan udarac za većinu kupaca, ali i ogromnu auto-industriju koja je izrasla oko uvoza polovnjaka.
Prošle godine je uvoz polovnjaka bio skoro pet puta veći od uvoza novih automobila.
Na oko 34.000 novih vozila uvezeno je oko 155.000 polovnih.
O strukturi tih polovnih automobila dovoljno govori statistika specijalizovanog sajta za reklamiranje polovnjaka polovniautomobili.com.
Prema podacima, doduše za 2018. godinu, 48 odsto najtraženijih automobila na sajtu je u cenovnom rangu do 3.000 evra, a čak 65 odsto do 5.000 evra.
Gledano prema godištu, odnosno standardu, to se odnosi na euro 3 i euro 4 motore.
Srpska Asocijacija uvoznika novih vozila već godinama apeluje na nadležne da zabrane uvoz ne samo automobila sa euro 3 već i euro 4 motorom.
Boban Nikolić, generalni sekretar Udruženja kaže da su se obraćali ministarstvima mnogo puta, a da je njihov predlog da se zabrani uvoz vozila sa euro 3 i euro 4 motorom ili vozila starijih od 10 godina.
„Dakle, mi ne tražimo da se zabrani upotreba već uvezenih i registrovanih vozila, već samo uvoz. Euro 3 i euro 4 motori zagađuju emituju šest do 10 puta više štetnih gasova od euro 6 motora. Sve zemlje EU, pa i u našem okruženju BiH, Crna Gora, Albanija su zabranile uvoz euro 3 i euro 4 motora. Euro 3 je prestao da se proizvodi pre 15 godina, a euro 4 pre 10 godina“, kaže Nikolić.
U Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila smatraju da odluke kao što je zabrana uvoza ne treba najavljivati.
„Ovakve odluke se donose u kratkom vremenu. Najava da će se za šest meseci zabraniti uvoz može da dovede do vrlo velikog uvoza upravo onih vozila čija se zabrana najavljuje“, ističe Nikolić i podseća da od 1. juna sledeće godine stupa na snagu Zakon o bezbednosti saobraćaja po kome će se emisija gasova mnogo oštrije kontrolisati i vozila bez filtera i katalizatora neće se moći registrovati.
Inače euro 4 standard dozvoljava dvostruko manje emisije i azotnih oksida i čestica nego euro 3 standard, dok euro 6 standard zahteva 2,5 puta manju emisiju azotnih oksida kod benzinaca i šest puta manju emisiju kod dizelaša nego euro 3 standard. Takođe, novi motori emituju i mnogo manje čestica.
Svi su za čistiji vazduh, ali neki će to morati plate. Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije ističe da ako sve zemlje u Evropi to rade, onda bi i mi trebalo da prestanemo da budemo deponija Evrope.
„Ali trebalo bi to raditi postepeno, a ako su taksisti dobili subvencije za kupovinu novih automobila, zašto i građani ne bi dobili subvencije ili neke povoljnosti“, kaže on.
Inače, država je poslednji put ograničila uvoz automobila 2005. godine kada je dozvoljen uvoz vozila sa euro 3 motorom upravo iz ekoloških razloga.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.