Priča o nedavno prohujalom Danu svetog Valentina ili Danu zaljubljenosti bizarnija je i inspirativnija nego što se to može učiniti. Standardna interpretacija onih navodno obaveštenih glasi da su zle korporacije preuzele ili ukrale jedan hrišćanski praznik, sve da bi lakše prodavale šarene reproduktivne organe biljaka, kartone na preklapanje sa banalnim porukama, te prerađevine od kakaa i masti. Stvar je zapravo dosta složenija.
Prvo, nije najsigurnije koji se to Valentin uopšte svetkuje, jer hrišćanski zapisi govore o najmanje dva mučenika pod tim imenom – Valentinu rimskom i Valentinu iz Terne. „Katolička enciklopedija“ govori o još jednom, trećem mučeniku Valentinu, a verovatno ih ima i više od toga.
Drugo, nikakvi romantični elementi nisu pronađeni u ranim srednjovekovnim zapisima o ovoj dvojici. Treće, popularna legenda o jednom Valentinu, koji je tajno venčavao zaljubljene i bio zatvoren i mučen od strane rimskog cara, dok je skriveno pisao pisma – gotovo u potpunosti je izmišljena, i to ne naročito davno. Četvrto, praznovanje ljubavi i izlivi romantike tokom jednog dana u godini zapravo su stariji, a ne mlađi od praznovanja hrišćanskog sveca. Drugim rečima, nisu se ljubav, čokolade i plišane životinje perfidno zakačile na jedan hrišćanski crveni datum u kalendaru, već je pre bilo obrnuto – hrišćani su se zapravo nadovezali na već postojeći antički ili „paganski“ praznik (februarski Gamelion u antičkoj Grčkoj, ili Luperkalija u starom Rimu, posvećeni plodnosti, braku i ljubavi). I tipična figura vezana za ovaj „hrišćanski“ praznik dolazi iz antike – debeljko sa krilcima i lukom i strelom je romantična verzija antičkog i politeističkog Erosa ili Amora. Prethrišćanske (i, verovatno, predantičke) ceremonije locirane oko 14. februara u stvari su bliže savremenim aktivnostima na ovaj datum. Kupujući cveće i slatkiše, zapravo se ponašamo autentičnije i izvornije, ako je to nekome uopšte važno. Konačno, mnoge kulture imaju slične praznike, slabo ili nikako povezane sa mučenikom Valentinom – sopstvene dane ljubavi i/ili prijateljstva – poput onih u Meksiku, Ekvadoru, Gvatemali, Kolumbiji, Kini, Južnoj Koreji, Japanu, Iranu i tako dalje.
Sve ovo nam glasno poručuje da i praznici imaju „svoj“ sopstveni društveni život, i da je traganje za njihovom autentičnošću ili izvornošću uzaludno i promašeno, osim za dokone istoričare i etnografe po ezoteričnim naučnim časopisima. Od samog nastanka, praznici predstavljaju jednu „izmišljenu tradiciju“, i njihova jedina realnost zapravo je ona aktuelna. Praznici (od)uvek odgovaraju na jednu ljudsku potrebu, a legende, mitovi i priče kojima se dotični opravdavaju uvek se istorijski menjaju i konstruišu. Bradati deda u crvenom mantilu ima veze sa rođenjem Isusa Hrista koliko i žirafa sa stiroporom. Međutim, i „autentični“ hrišćanski Božić predstavlja varijaciju na temu puno starijeg praznika – proslave zimske kratkodnevice sa sve ritualnom razmenom darova i željama za bolju budućnost.
Pa ipak, Dan zaljubljenosti prate prilične kontroverze. Hinduistički fundamentalisti u Indiji svake godine razbijaju izloge radnji koje prodaju artikle tipične za Dan zaljubljenosti, smatrajući ih proizvodom zle zapadnjačke kulture. U Saudijskoj Arabiji, verska milicija zabranila je prodaju tih artikala, pa svejedno postoji crno tržište crvenim ružama na ovaj datum. I u Srbiji će mnogi pravoslavci po vokaciji insistirati na svetom Trifunu umesto zlog Valentina sa Zapada. Isti Zapad, međutim, ima sopstvenu verziju antivalentinizma. Mnogi će „pametni“ i „urbani“ Zapadnjak da seiri nad tim da je u pitanju kapitalistički i konzumeristički praznik patetike i kiča. I samozadovoljno cinično posmatrati sebe kao osobu iznad cele te parade. Svi poznaju barem jednog takvog.
A, zapravo, šta to može biti toliko loše u prazniku posvećenom romantičnoj ljubavi? Postoji mnoštvo bezveznijih i besmislenijih praznika, odnosno, gotovo svaki je takav – čak i kada se zaista zagrebe i začeprka ispod banalnog ritualizma i izmišljene mitologije. Ne treba se stideti ritualne razmene darova, niti svoje nade za nešto prevrtanja po krevetu posle. Poenta Dana zaljubljenosti je u dekadentnoj kombinaciji telesnih zadovoljstava i činjenja drugih osoba srećnim: čokoladama, lepim rečima, mekanim igračkama, poljupcima i dodirima. Treba nam više, a ne manje takvih praznika. Bogovima kapitalizma se u supermarket-crkvi ionako već klanjamo svakog dana tokom jutarnje ceremonije odlaska po hleb i mleko. Jedan dan više ili manje u kupovini po cvećarama ili knjižarama tu neće ništa promeniti. Niko ko tog dana kupuje čokoladice u obliku srca ne pomisli „Jupi! Doprineo sam kapitalizmu i konditorskoj industriji, te komercijalizaciji emocija i kiču“, već „Hm, možda joj se uvučem u gaćice večeras“. I nema apsolutno ništa loše u tome, naprotiv. Nema ničeg „kul“ u bivanju „kul“ prema ljubavi, niti nečeg pogrešnog i prepatetičnog u tome da se kaže „Volim te“ osobi koju volimo. Na Dan zaljubljenosti, ljudi masovno pokušavaju da u svoje realno teške, kratke, prolazne i besmislene živote unesu nešto osmeha, šećera, poljubaca i seksa. Nemojmo ih sprečavati u tome.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.