Plemeniti divljaci? 1

Ko je kriv za pandemiju koronavirusa? Nisu ni bratski Kinezi, ni mrski Amerikanci. Niti bogatuni poput Bila Gejtsa ili Džordža Sorosa.

Nije kriva ni 5G telefonija, baš kao ni zli naučnici po laboratorijama.

Sve ove i slične teorije zavere razbucao je 17. marta, u vrhunskom naučnom časopisu Nature, profesor imunologije i mikrobiologije Kristijan Andersen (!) sa saradnicima. Detaljnom analizom genoma SARS-CoV-2, čvrsto i nedvosmisleno je dokazano da ovaj virus ima isključivo prirodno poreklo.

I da u njegovoj genetici nema ama baš nikakvih tragova laboratorijske intervencije ili ljudske manipulacije.

Izvesni protein ovog virusa toliko je efikasan, da je zasigurno posledica evolucije u prirodnoj selekciji, a ne veštačkog ili genetskog inženjeringa. Naprosto, videlo bi se odmah da je čovek tu nešto prčkao. Poslušajmo Kristijana Andersena koji je laboratorijski razgolitio virus – car je go, a koronavirus prirodan.

A nije kriv ni onaj nulti Kinez na kojeg je sa pijačnog slepog miša valjda skočio koronavirus, evoluirajući u nešto patogeno i smrtonosno. Nisu krivi ni penzioneri ili omladina sa pundravcima u zadnjici, umesto da dotičnu posade kod kuće.

Niti srpski turisti i putnici, baš kao ni povratnici (tj. migranti) koji rade po Evropi, a kojih se pribojavamo kao kuge.

Nedovoljno obavešteno i/ili neozbiljno ponašanje svih nas jeste odgovorno za prenošenje zaraze. Ali ono nije prouzrokovalo kovid-19. Uzroci ove pandemije i drugih zaraznih bolesti mnogo su dublji. I nalaze se u samim osnovama našeg načina života: u našoj poljoprivredi, u našim gradovima, u našoj trgovini. U našoj civilizaciji. Kako to?

Prvi ljudi pojavljuju se u istočnoj Africi pre oko 2,5 miliona godina, a naša vrsta čoveka, homo sapiens, pre oko 200.000 godina. A poljoprivreda? Pre tek oko 11.000 godina.

Prvi metalni alati pre oko 7.000, a prva država i prvo pismo pre samo oko 5.400 godina. Takoreći – juče. Najveći deo ili 95 do 99 odsto svoje istorije na planeti Zemlji, ljudska vrsta je živela u srodničkim skupinama malog obima (20-25 ljudi), bez stalnih naseobina, i bavila se lovom i sakupljanjem.

Ako bi istorija čoveka bila predstavljena u 24 sata, i počela u ponoć, onda bismo kao lovci-sakupljači proživeli celu tu noć, pa jutro, podne, veče, i najzad usvojili poljoprivredu tek oko 23.54 sati.

A mi ovih 95 do 99 odsto istorije ljudske vrste nazivamo nekakvom – praistorijom. I, poput skorojevića, samozadovoljno se divimo otkriću poljoprivrede, prvim gradovima, egipatskim piramidama i drevnim civilizacijama, zbog kojih je čovek navodno izašao iz mitološke pećine i poslovičnog divljaštva (pre pet minuta). Dok nas ne pogodi pandemija.

Jer, zarazne bolesti upravo su posledica poljoprivrede, gradova i društava većeg obima. Bio je to smrtonosni dar (ili osveta?) domaćih životinja, kako piše antropolog i biolog Džared Dajmond.

Tačno sve zarazne bolesti čoveka imaju poreklo u životinjama koje smo svojevremeno obuzdali i pripitomili: svinjama (grip, veliki kašalj), kravama (male i velike boginje, tuberkuloza), kokoškama (malarija), ili životinjama koje su zbog poljoprivrede počele da žive sa nama: miševima, pacovima i vaškama (kuga, tifus). Od početaka civilizacije, mi živimo i spavamo u blizini domaćih životinja, i njihovi mikrobi nas napadaju konstantno. Na većinu smo otporni, ali pukom slučajnošću evolucije, pojedini pronađu pravu formulu da nas ozbiljno zaskoče, zajašu i zaraze.

Poljoprivrednici žive i sedelačkim načinom života (ili u društvu sopstvenih telesnih izlučevina), u naseobinama koje su 10 do 100 puta veće od skupina lovaca-sakupljača (koji radije tumaraju po savani ili džungli). Što je sve dodatno idealno za zarazu i poput Diznilenda za širenje mikroba. Naravno, situacija je mnogo opasnija u gradu, nego na selu.

Juče, kao i danas, upravo gradovi predstavljaju najveća žarišta bolesti za čoveka, odnosno pravi raj za mikrobe. U njima je stanovništvo još gušće sabijeno i još nehigijenskije. Najzad, dodatni rasadnik mikroba bila je i ostala globalna trgovina. Upravo trgovačkim putevima sa Afrikom, Bliskim istokom i Kinom, u antički Rim stižu velike boginje, a u Konstantinopolj i Zapadnu Evropu bubonska kuga (zbog trgovine krznima punim buva). Kao karavanima kamila i konja nekad, mikrobi danas pristižu brodovima i avionima.

Epidemije mogu da eksplodiraju jedino u zgusnutim društvima velikog obima, tj. u ljudskoj ekologiji brojnih i gusto naseljenih populacija. Što znači, paralelno sa poljoprivredom i gradovima, odnosno tzv. zelenom i urbanom revolucijom. Kako ono beše, revolucija jede svoju decu?

Otuda se prvi dokazi o velikim boginjama pojavljuju baš u civilizaciji drevnog Egipta (ožiljci na koži mumije iz 1600. godine p.n.e), a pisani dokazi o kugi (tifusu) u antičkoj Grčkoj Perikla i Tukidida. Masovne zarazne bolesti jednostavno ne mogu da se održe u malim, nomadskim i međusobno izolovanim skupinama lovaca i sakupljača koje nemaju i ne znaju za domaće životinje.

I među njima postoje zaraze, ali ne mogu da postoje – epidemije. Sve do kontakta sa civilizovanim čovekom, ove populacije mahom oboljevaju od crvolikih parazita, insekata, paukova i zmija.

Uzgred, tačno onih živih bića kojih se i mi, civilizovani po svojim betonskim džunglama plašimo i gadimo. A zašto? Jer između ušiju i dalje nosimo mozak iz Kamenog doba, iz onih 95 do 99 odsto naše istorije kao vrste.

I zato je aktuelna pandemija koronavirusa pravi trenutak da se zapitamo – da li nam je sve to uopšte trebalo?

Ili je, u pet minuta do ponoći, ovo bila greška? Ishrana lovaca-sakupljača bila je i zdravija i raznovrsnija u poređenju sa umobolnom pšenicom, ječmom ili pirinčem svakog prokletog dana. Prvi poljoprivrednici bili su neuhranjeniji, niži rastom i kraće su živeli od lovaca-sakupljača sve do otkrića vakcinacije i higijenskih normi u 20. veku.

A sa civilizacijom ne dolaze samo rad na njivi i smrtonosni mikrobi, već i ogromne društvene, klasne, političke i rodne nejednakosti među ljudima. Civilizovani čovek i danas smatra da je život lovaca-sakupljača bio hobsovski usamljen, bedan, grub, težak i kratak. A u stvarnosti, lovci-sakupljači rade samo oko 15 sati nedeljno i ostatak vremena provode u igri, plesu, razonodi i seksu. Šta bi na to rekli radnici po fabrikama u Mančesteru iz 19. veka? A seljaci i radnici danas?

I mit o proterivanju Adama i Eve iz Edenskog vrta verovatno je alegorija o čovekovom prelasku iz lova i sakupljanja u proizvodnju hrane. I u pitanju je bila kazna, jer se nije poslušalo boga. Poljoprivreda i civilizacija jesu donele metal, pismo, nauku, medicinu, automobile i mobilne telefone, ali i robove, kmetove, kraljeve, gazde, neuhranjenost, eksploataciju, globalno zagrevanje i – zarazne bolesti.

Da li to znači da treba da se vratimo natrag?

U doba od pre 11.000 godina, kad su na celoj planeti postojale samo male i izolovane skupine lovaca i sakupljača? Zahvaljujući kovidu-19, deluje kao da smo već tamo.

Nema masovnih događaja, a ljudski susreti i nabavke tiču se samo najosnovnijih (primitivnih?) potreba – hrane, pića i lekova. Smanjili smo trgovinu i gotovo sve usluge.

Nema civilizovanih luksuza poput javnog prevoza, restorana, turizma, frizure, depilacije, teretane, biblioteke, pozorišta, utakmica, popravke zuba ili kupovine nove haljine i cipela. Baš kao i lovci-sakupljači, postajemo ekstremno teritorijalni, čuvamo svoje granice i podozrivi smo prema strancima i neznancima.

Najzad, zar unaokolo ne lovimo i ne sakupljamo brašno, ulje, kvasac i toalet papir?

Dok gradovi podsećaju na afričke savane ili pustinje.

S druge strane, i takođe poput ovih primitivnih društava, obraćamo veću pažnju na svoje najbliže srodnike, na starije i bolesne.

Muzeji, pozorišta, univerziteti, izdavačke kuće itd, svoje sadržaje i intelektualne svojine najednom nude besplatno svima.

Razvijamo solidarne i egalitarne modele razmene dobara. Uostalom, društva lovaca-sakupljača Marks i Engels su i nazvali primitivnim komunizmom. A umesto menadžera, brokera, advertajzera, influensera, programera, IT-stručnjaka, pravnika ili sociologa, ceo svet je opet na ramenima dobavljača hrane, edukatora i vračeva, odnosno apotekara i medicinskih radnika.

I ljudsko zdravlje nam je postalo važnije od privrednog rasta, pomodnih identiteta ili političkih ideologija. U karantinu u svojim domovima, imamo više vremena za razonodu i/ili za svoju decu. Upravo kao lovci-sakupljači ili za razliku od modernog čoveka. Dok usput ne nosimo brushaltere, poput žena sa naslovnica Nacionalne geografije. Postajemo li to Rusoovi – plemeniti divljaci?

Dakle, za pandemiju koronavirusa jeste kriva ljudska životinja. Ali ne tako što je ovaj virus proizvela u laboratoriji, već tako što je poželela da proizvodi hranu, da trguje, i da živi u stalnim naseobinama poput sela i gradova. Pitanje da li nam je to uopšte trebalo ostaje filozofsko, i za neke bolje dane.

I verovatno neće ova pandemija biti kraj civilizacije kakvu poznajemo.

Kad je spomenuti Ruso izneo svoju mitologiju o plemenitom divljaku, Volter mu je odgovorio da je sve to simpatično, ali da je on ipak navikao da hoda na dve noge.

Međutim, nešto i te kako možemo da usvojimo od naših predaka iz praistorije, a zapravo od juče. Iz vremena kakvi smo bili celu noć i dan, sve do 23.54 sata. A to je sledeće: da rmbačimo manje, da budemo oprezniji, kao i jednakiji među sobom. I solidarniji, pažljiviji i plemenitiji jedni prema drugima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari