Baš kada sam pomislila da ću se u ovom tekstu posipati pepelom zbog prošlonedeljnog, pojavio se novi spot u predsedničkoj kampanji, iako nas je glavni glumac takoreći do sinoć ubeđivao da ne samo da spotove ne snima, već da uopšte i nije u kampanji.
Šta je sve sporno u tom spotu? Kako se radi o kandidatu koga većina poznavalaca prilka u Srbiji smatra za favorita, u prvom, a i drugom krugu, jasno je da će ciljna grupa cele njegove kampanje biti veoma široka, a poruke namenjene profilu prosečnog birača. Pošto se od strane vlasti, a i onih koji je podržavaju vrlo često čuju primedbe da svi koji nisu za njih dele Srbiju i njene građane na prve i druge, sada imamo priliku da vidimo i kako idejni tvorci kampanje Aleksandra Vučića vide prosečnog srpskog birača.
Na primeru ovog spota, vrlo jasno se vidi da oni procenjuju da će se prosečni birač u Srbiji lako identifikovati sa onima koji, verovatno u nedostatku drugih obaveza provode vreme uz vesti RTV Pink, ne u svojoj kući, već u lokalnim ugostiteljskim objektima, ispijajući svi do jednog, isključivo pivo. Birač postavlja neka pitanja, muka mu je od jednih te istih priča, ali kada se pojavi osoba koja svoj autoritet crpi iz gomile izgovorenih cifri, ostaje bez teksta. Pri tome sve ta postignuća izražena u brojevima nemaju veze sa nadležnostima funkcije za koju se glavni glumac ovaj put kandiduje. Čak se među ciframa nađe i kilometraža lokalnih puteva koja uopšte ne spada u nadležnost vlade koju je on vodio, već lokalnih samouprava, pa se opravdano može postaviti pitanje da li baš za sve izgovoreno zasluga ide stranci ovog predsedničkog kandidata. I o školama i bolnicama se može diskutovati s obzirom da lokalne samouprave takođe imaju deo odgovornosti i za njihovo održavanje. Ono što posebno dolazi do izražaja, jeste da je upravo ovim spotom jasno potvrđen više puta i u različitim prilikama izrečen Vučićev stav o Srbima kao lenštinama koji neće da rade i koji čekaju da im država sve servira na tacni. Dakle, on i njegovi prave fabrike, puteve, škole i bolnice dok ostali dangube ispijajući pivo. I nastaviće jače, bolje, brže, kako god. Iz celog spota, meni je ovo najjasnija i najsnažnija poruka. Da li će ova poruka nekome biti motivišuća? Verovatno da, jer da nije tako, ne bi je ne bilo.
Ja svakako nisam ljubitelj piva, pa me nikakvi sadržaji sa pivom uopšte ne dotiču. Ali čak i da zanemarim svoj subjektivni doživljaj, dolazimo na teren primene Zakona o oglašavanju koji sadrži i neka ograničenja u vezi sa reklamiranjem alkohola. Formalno, ovo nije reklama ni za jedan alkoholni brend. Mada, ko zna…setimo se ekspanzije jednog drugog čija autorska prava se nalaze kod trenutnog stanara Andrićevog venca, ali nije to sada tema. Pivo prema važećoj regulativi spada u alkoholna pića čije reklamiranje jeste dozvoljeno pod određenim restriktivnim uslovima.
Između ostalog, pivo ne bi smelo da se pojavljuje u reklamnim sadržajima na mestima koja su blizu ustanova u kojima borave deca, u sredstvima javnog prevoza, a npr u elektronskim medijima isključivo je dozvoljeno reklamiranje u periodu 18:00 do 06:00 časova. Internet oglašavanje ne ulazi u ova ograničenja. Dalje, zabranjeno je u oglašavanju prikazivati upotrebu ili oponašanje upotrebe alkoholnih pića. A na primer, oglašavanje alkoholnih pića ne sme da upotrebu alkohola povezuje sa hrabrošću, niti da stvara utisak da upotreba alkoholnih pića doprinosi društvenom uspehu.
Ako bismo sadržaj ovog predizbornog spota posmatrali isključivo iz ugla Zakona o oglašavanju, on bi se provukao kroz rupe i debelo bio na ivici kršenja propisanih zabrana. Kako će ga posmatrati postojeće Regulatorno telo za elektonske medije, videćemo. Mada, od tela koje ne izriče zabrane TV stanicama koje emituju nasilje u direktnom programu, niti objavljuje izveštaje o medijskoj zastupljenosti političkih stranaka tokom predizborne kampanje, lično nemam nikakvih očekivanja.
A da li će se i pod kojim uslovima ovaj spot emitovati mimo interneta, izgleda da ostaje na saveti emiterima. Čak i ako odgovornost izostane, neće biti prvi put. Ja ću u tom slučaju dodati još jednu stavku na listu za i protiv života u takvoj državi.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.