Kve? Kvalis? Kvanta? To su fundamentalna pitanja kojima su baratali stari Latini prilikom pronalaženja najcelishodnijih rešenja unutar vlastitog urbanitasa. Danas, između ostalog, pitanja šta, kako, koliko uglavnom čine ugaoni kamen dobrog tabloida. Šta je poznata osoba Y pojela za doručak? Kako se komadić sira iz bureka koji je legendarna osoba Y papala za doručak zaglavio baš između trojke i četvorke? Koliko je tačno „vipovaca“ i u kojoj formaciji sedelo kraj izuzetne osobe Y za vreme „doručka u pola tri po podne“? I tako dalje, sve u tom (be)smislenom ritmu.


Čekajte, ali zar onda termin „dobar tabloid“ ne predstavlja oksimoron, zagrajaće prosečni kulturni čistunac? Isti onaj koji za pomenuti tip literature redovno koristi termin „smeće“ – direktno preuzet iz andergraund vokabulara gradske čistoće.

Sa funkcionalističkog stanovišta stvari stoje drugačije. Dobar tabliod je pre svega perfektno štivo za kontaminiranje slobodnog vremena – isključivo nebitnim informacijama. Zapravo, dobar tabloid je prilično loš s aspekta saznajnih kapaciteta populusa budući da mogućnost spoznaje zamagljuje jeftinim tračem. Uostalom, razmislimo o sledećem. Svedoci smo snažne detonacije informatičke bombe, kako bi rekao Virilio, ali smo istovremeno, nekim čudnim spletom okolnosti, sve lošije informisani. Ko je kriv zbog toga? Ljudi u crnim odelima i belim rukavicama ili ljudi sa plavim i belim kragnama? Jednostavnije bi bilo reći kako je jedini krivac monopol nad informacijama pošto globalnim medijskim prostorom dominira desetak medijskih konglomerata. Daleko je komplikovanije okriviti populus za lenjost prilikom odabira i konzumacije plasiranih informacija.

Suština dobrog tabloida svedena je na jednostavnu formulu: previše fotografija – premalo reči – minimalan intelektualni napor. Taman da se dnevno-političkim mantrama isprani mozak prosečnog građanina dodatno izblajha. A ukoliko tabloid to ne čini, ako, dakle, ne vrši svoju primarnu funkciju zaglupljivanja čitalačkog kadra, onda u ogromnoj meri rizikuje da postane loš tabloid – novina koja avangardistički kruži u orbiti između šunda i ozbiljnog dnevnika. Ali, zar termin „loš tabloid“ ne predstavlja pleonazam, oglasiće se ponovo kulturni čistunac?

Može da bidne – ali ne mora da znači. U stvari, loš tabloid je dobar s aspekta spoznaje društvenih marginalija. Ako ništa drugo, koristan je u okviru distribucije značajnih informacija uvijenih u oblandu trivijalnog. Ne zaseca preterano u srž problema, ali prilično efikasno reflektuje suštinu plasirane informacije, što je samo drugo ime za pustolinu između njenih redova. Zato bismo odnos između dobrog i lošeg tabloida eventualno mogli uporediti sa odnosom između Mardokovih vesti iz sveta i bilo koje Asanžove depeše. S tim u vezi, primetićemo kako Mardokova istina reciklirana u trač sve više popušta pred Asanžovim tračem transformisanim u istinu. A sve se to, uzgred budi rečeno, odigrava u tački preseka visokotabloidizirane svesti većine i visokosofisticiranog populizma manjine.

U prilično tabloidiziranom društvu Srbije vladaju izuzetno povoljni klimatski uslovi za uzgajanje različitih oblika populizma. Interesantno je da svaka ovdašnja vlast, u maniru profesionalnog populiste, krivi prethodnu garnituru za populizam zbog čijih plodova šlajfujemo u mestu. Stvari se dramatično komplikuju kada pojedini predstavnici taze vlasti krive za populizam predstavnike „ancien regime-a“ u kojem su, gle čuda, i sami participirali. Moglo bi se stoga zaključiti kako populizam u Srbiji sve više nalikuje zapuštenom uličnom mangupu koji tumara nižim slojevima društva. Ovako je rani film svojevremeno opisao teoretičar popularne kulture i pripadnik čuvene Frankfurtske škole, Zigfrid Krakauer.

Mali problem nastaje kada dve trećine populusa gladnog pravde pripada nižoj društvenoj klasi, odnosno kada se populizam od pomenutog metaforičnog uličara preobrazi u preduzimljivog japija sa manirima plemenitog fratra. Tada svašta može da prođe kroz nekritičko rešeto hleba i igara. Samo posmatrajte kroz improvizovani durbin od urolanih korica omiljenog tabloida.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari