Teoretisati u nevelikom novinskom članku o dekonstrukciji postmodernog subjekta podjednako je besmisleno kao i nabrajati u naučnom časopisu političare koji su slemovali na Metalikinom koncertu.

Pravila moderne su u tom pogledu jasna – niti može svaka bogovetna tema u baš svaki bogovetni kontekst, niti može bilo koji kontekst sa bilo kojom temom. Izuzev u postmodernom ključu „spajanja nespojivog“ koji je odavno prekoračio okvire modernističkih pravila igre. U tome se delimično krije odgovor na pitanje zašto baš u jubilarnom stotom izdanju kolumne IZ KORNERA pišem o postmoderni, a ne o, primera radi, drugom krugu predsedničkih izbora.

Počeću sa jednom proizvoljnom konstatacijom. Naime, siguran sam da većina čitalaca ovih redova neće uočiti bogzna kakav specijalni, ponajmanje postmoderni, znak u činjenici da je pre nekoliko dana slika Edvarda Munka pod nazivom „Krik“ prodata nepoznatom kupcu za 120 miliona dolara. Iskreno, postoji li nešto naročito postmoderno u tome što će neki prebogati ekscentrik ukrasiti enterijer svoje palate motivom izobličenog lica prestravljenog čoveka? Ipak, oni koji su čitali „Postmodernizam u kasnom kapitalizmu“ Frederika Džejmsona setiće se da je ovaj autor upravo „Krik“ označio kao kanonski izraz velike modernističke teme otuđenja.

Munk je naslikao „Krik“ u četiri verzije na prelazu 19. i 20. veka, inspirisan pre svega izgledom neba nakon erupcije Krakataua. No, šest ili sedam decenija kasnije, prema Džejmsonu, otpočinje postmoderna era gde upravo „Krik“ simboliše pomak u dinamici društvene patologije: od otuđenog subjekta unutar modernističke „ere strepnje“ do subjekta u fazi raspadanja u okviru postmoderne „ere povinovanja“. Istina je, međutim, da niko pouzdano ne može odrediti tačan datum prelaska moderne u postmodernu. S druge strane, svako može nagađati momenat kada se to dogodilo posredstvom određenih pokazatelja globalnih promena. Na osnovu toga kada su strukture koje oblikuju identitete, zatim klase unutar polarizujućih društava i predvidljivi društveni odnosi ustupili mesto nestajanju klasa unutar fragmentiranih društava sa nepredvidljivim društvenim odnosima, odnosno prevladavanju izbora u oblikovanju identiteta.

E sad, to što je neko baš u ovom istorijskom trenutku papreno platio Munkovo delo na simboličkoj ravni može govoriti dosta toga. Ipak, ono što prvo upada u oči jeste koincidentno preplitanje medijskog uzdizanja Munkovog „Krika“ sa aktuelnim socijalnim krikom ogorčenih ljudi širom Evrope. Skoro pa bismo mogli zaključiti kako se dosadašnja dekonstrukcija subjekta polagano preokreće u njegovu ponovnu rekonstrukciju. Što ne mora nužno da znači i kraj postmoderne ere.

U njoj smo zapravo dokle god raspadanje celine ne doživljavamo kao gubitak, kako veli Liotar – istaknuti teoretičar postmoderne. A sva je prilika da većina današnjih ogorčenih subjekata širom sveta neće osetiti preveliku tugu zbog eventualnog raspada zapadnog neoliberalizma („istočni“ se u tranzicionim periferijama još uvek nalazi u prilično dobroj formi), što će reći da postmoderna era još uvek funkcioniše.

Prvo, i dalje opstaje trend mešanja ideoloških matrica, pri čemu se ne zna gde počinje levo, a gde završava desno. Drugo, i dalje dolazi do prožimanja privatne i javne sfere, pri čemu nije najjasnije gde počinje rialiti, a gde završava stvaran život. I da, još uvek opstaje model političara-ortaka koji u košulji olabavljene kragne i zavrnutih rukova ležerno zaranja u narodnu masu.

U tom smislu postmoderna započinje krajem sedamdesetih sa Karterom koji se, kako legenda kaže, prvi od američkih predsednika obratio televizijskoj publici u ležernoj kombinaciji pulovera i košulje. Do tada su sako i kravata predstavljali obavezujući standard. (U isto vreme na ekonomskom planu dolazi do uspona neoliberalizma tog, ispostaviće se, postmoderno-ideološkog melting pota).

Pa ukoliko se nekome u skorije vreme pričinilo da su sve partije nalik jedna drugoj, to je onda pouzdan znak da je Bodrijar s pravom pisao o tome da je nekadašnje moderno razgraničenje različitosti ustupilo mesto progresiji postmodernog rasta istovetnog. To je zapravo mirođija koja nikako ne „otprinosi“ razumevanju recepta za pripremanje postmodernog espresa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari