Politika • 11.01.2025. 23:47
11. i 12. januar 2025.
GalerijaKlub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.
Sinema Rex se najzad vraca Jevrejskoj Opstini jer mozda treba priznati da se jedino beogradskim Jevrejima nije vratila imovina jer su je okupirali komunisticke glavesine. Poput Envera Hodjze Ljusa i Mira su svoj KPGT smestili u katolickoj crkvi kraj Bajlonijeve pijace, koprcanje Muzeja Nikole Tesle da po svaku cenu zadrze i zgradu u koju su se nasilno uselili i urnu Nikole Tesle kojoj tu nije mesto isto je kao sto se memorijalni centar J.B.Tito i muzej istorije SFRJ uselio u vrtovima srpske kraljevske porodice do toga da nepostojeci TANJUG prisvoji velelepnu zgradu PRIZAD-a rad velikog srpskog arhitekte Bogdana Nestorovica i u njenom holu postavi spomenik Mose Pijade.
Da se organizacija kakva je „Rex“ uopšte nalazila na mestu koje je pre toga pripadalo jevrejskoj zajednici, bilo je krajnje neprimereno. Još preciznije: bilo je neprimereno do mere u kojoj je ta neprimerenost prerasla u istorijski revizionizam. No, Borka Pavićević (onako kako i priliči nekom ko je upleten u revizionističke zaplete) odbija da uopšte shvati u čemu se ta neprimerenost sastojala. To njeno odbijanje da razume o čemu se radi najčistije je izraženo u delu teksta u kom pominje kako je u „Rexu“ organizovana projekcija filma „Šoa“ Kloda Lancmana, posle kog je, kaže Pavićević, navodno, „vođena rasprava o onome što se naziva „evropske vrednosti“, temeljnim pitanjima zločina i odgovornosti“. Ali, istina je da se preko tog filma praktično preletelo prilikom njegovog prikazivanja u „Rexu“. Preletelo se – jer se govornicima jako žurilo da kažu da je to što je rađeno Jevrejima za vreme Drugog svetskog rata, navodno, „isto kao ovo što su Srbi radili muslimanima“. Na kraju, a što je najbitnije, žurilo se još i zato, da bi se ovo prethodno dopunilo sa: „…a isto je i kao ovo što danas sami Jevreji rade Arapima!“ Umesto da sagledaju singularnost sistematskog uništenja evropskih Jevreja o kom se radi u Lancmanovom filmu „Šoa“, oni su žurili da pređu preko svih glavnih tačaka tog filma, kako bi se bavili onim čime su stvarno želeli da se bave. „Rex“ i slični plasiraju jednostrano, ideološko, pomodno i istorijski slepo viđenje sukoba „Palestinaca“ (pod znacima navoda, jer nisu samo Arapi Palestinci, iako se to obično podrazumeva pod ovim terminom) i Izraela. A ako neko nalazi za shodno da relativizuje položaj Jevreja u svetu u kom se odigrala Šoa, te u svetu posle Šoe, njemu nikad ni nije bilo mesto tamo gde se pre toga nalazila jevrejska zajednica.
Usput, sve ovo je i razlog zašto „Rex“ (ili bilo ko drugi) nije organizovao projekcije nekih drugih Lancmanovih filmova. Nije – zato što bi, kad se oni vide, postalo jasno koliko su se uspinjali da bi ovaj jedan film koji jesu prikazali, namerno iščitavali u pogrešnom ključu. Pokušali su da ga kooptiraju za stvari za koje taj film uopšte ne stoji.
"ko ne zna sta gubi, svejedno je sto gubi"