"Nije ovo Poljska" 1 foto Radenko Topalović

IVAN: „Tvrdo jezgro“ osnivača Danasa, oni koji su se zaposlili s odlukom da do dve godine ne primaju plate da bi bilo za zaposlene, na čelu sa glodurom Grujicom Spasovićem, održavalo je kontakte sa svakog poštovanja dostojnim Ivanom Stambolićem. Bivši predsednik CK SK Srbije i potom Republike, sklonjen posle Osme sednice i početka „srozavanja Srbije“ još je bio direktor JUBMES banke. I imao je dobre savete ne samo iz finansija.

Tog 9. juna kad je izašao prvi broj lista, ali samo za Beograd, jer uprkos dvonedeljnom uvežbavanju, ekipa nije uspela da sve pripremi do zadatog roka, Ivan je ujutro zvao Gruju, koji je imao slom zbog neuspeha prvog izdanja i nije još stigao u Redakciju.

Vezu su dali meni i odmah je izgovorio nešto, što mi se – nek oproste čitaoci, ako sam nekad negde ovde već napisao – doživotno urezalo: „Božoooo, šta ste ovo napravili. Nije ovo Poljska! U Srbiji nema čitalaca za ovakve novine!“

Aludirao je na sadržajnu umerenost i grafički minimalizam, ali i to što je vrh „tvrdog jezgra“ razmenjivao iskustva sa Adamom Mihnjikom, koji je u postsoc-Poljskoj napravio veoma čitani i uticajni dnevnik.

Ali, Ivanovu poruku i tada je trebalo čitati šire, kao priču o tadašnjoj Srbiji oskudne pismenosti, rasfronclanog javnog i političkog mnjenja. Ako je i postojalo. A vidimo i sadašnju Srbiju koja pokazuje za kakvo smeće ima čitalaca.

„SUDBINA KRAJINE“: U jednoipogodišnjem radu, pre prvog broja, firma Dangraf je, da osnivači osim što su otpušteni ne bi bili i besposleni, izdala knjigu Sudbina Krajine pokojnog kolege Srđana Radulovića.

Koncept je bio, štampati knjigu ni iz čega, na veresiju, ulaganje ugleda i obraza rukovodstva i osnivača, a prodavati je na kioscima.

Kako je u javnosti stvorena atmosfera saučešća sa izbeglim u egzodusu iz Krajine, verovali smo da će temeljito obrađeni povodi, uzroci i razlozi tog poraza privući publiku.

Nije bilo baš tako, kupaca na kioscima nije bilo koliko su nagoveštavale krokodilske suze Srbije.

Novine su beležile da je u nekoliko knjižara knjiga dobila titulu najprodavanije u nekoliko nedelja.

Ali, tržište knjiga tada najbolje opisuju reči poslovođe knjižare BIGZ (pamti li je još neko tu na Terazijama): „Ove nedelje smo prodali ČETIRI primerka, ali nijednu drugu ni u jednom!“

Na iskustvu ovog izdanja Dangraf je naučio šta je – prijateljski marketing. (Biće još…)

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari