Borba za Železnički integralni transport 1Foto: Radenko Topalović/Danas

Zaposleni u preduzeću Železnički integralni transport, ćerka-firmi Železnica Srbije u državnom vlasništvu, protestovali su u prošlu sredu i četvrtak ispred Vlade Srbije zahtevajući isplatu zaostale četiri zarade.

Predvođeni aktivistima Sindikalne organizacije ŽIT Beograd i Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata ŽIT-a protestovali su u dva navrata i u aprilu ove godine zbog toga što u tom trenutku nisu primili šest mesečnih zarada.

Pred 1.maj su dobili dve zaostale plate a nadležni su im obećali da će preostale biti isplaćene do kraja meseca ali se to ipak nije desilo, zbog čega su se radnici ŽIT-a odlučili na nove proteste.

Razlog više je bio taj da im je obećano da će uskoro sa radom početi i novoizgrađeni terminal preduzeća u Makišu koji bi firmi omogućuio normalno poslovanje, ali do toga još uvek nije došlo.

Iako je Vlada Srbije vlasnik ŽIT-a, niko od njenih predstavnika se nije udostojio da ljude koji mesecima ne primaju platu a preduzeće tavori zato što vlasnik ne zna ili neće da upravlja na adekvatan i održiv način, pozove na razgovor i sasluša.

Po svemu sudeći sudbina osamdesetak zaposlenih Vladu apsolutno ne zanima kao i radnika nekih drugih kojima država gazduje.

Zaposleni u ŽIT-u praktično ne rade od maja prošle godine od kada i počinju njihovi problemi zbog kojih je deo radnika napustio preduzeće jer nije mogao da izdrži permanentno neisplaćivanje zarade.

Postojeći terminal preduzeća je naime prestao sa radom a tadašnje poslovodstvo je saopštilo da klijenti ne žele da angažuju ŽIT koji se inače bavi utovarom i istovarom tereta za potrebe železnice.

Radnici su zbog toga protestovali i prošle godine i epilog je bila smena tadašnjeg rukovodstva i isplata zaostalih zarada.

U međuvremenu je postavljen novi menadžment ali problemi su ostali, posla nema i zaade ponovo kasne.

Delatnost kojom se ŽIT bavi je nužna kako bi se železnički saobraćaj odvijao normalno što znači da može biti profitabilna.

Ne postoji nijedan racionalan razlog da to preduzeće ne može da nađe klijente kao i da se novi terminal neophodan za poslovanje preduzeća ne pusti u rad. Jedini krivac za nezavidnu situaciju u kojoj se Železnički integralni transport nalazi je država kao njegov vlasnik.

Potpuna je sramota da Vlada Srbije koja subvencijama čašćava privatne i strane investitore i omogućava im na taj način ostvarivanje velikih profita nije u stanju da isplati zaostale zarade radnicima ŽIT-a i dovede preduzeće na “zelenu granu”.

Razlog za to je veoma jednostavan. Vlada Srbije ne želi da bude vlasnik uspešnih državnih preduzeća koja bi zapošljavala i punila budžet. Umesto toga odlučila se da servisira interese krupnog kapitala, da bude prijatelj privatnih poslodavaca i da zadužuje zemlju aranžmanima koje sklapa sa međunarodnim finansijskim organizacijama.

Jednostavno, tako joj je jednostavnije jer je daleko ugodnije biti u istoj koloni sa bogatima i moćnima nego voditi računa o interesima naroda.

Uporni i disciplinovani protesti koje sprovode zaposleni u ŽIT-u su jedini način da se zaštite sopstveni interesi pred takvom “logikom”. A da bi se u takvoj egzistencijalnoj borbi postigli zadovoljavajući rezultati potrebna je kontinuirana solidarnost i podrška drugih sindikalnih i radničkih organizacija.

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari