Na sajtu Ministarstva privrede Srbije 23. jula objavljen je javni poziv za privatizaciju preduzeća Jugoslovensko rečno brodarstvo.
To svakako nije ništa neuobičajeno, jer je upravo nadležnost Ministarstva privrede da plasira objave vezane za postupke svojinske transformacije. Ono što je pak definitivno neuobičajeno jeste to da je već narednog dana na istom sajtu osvanulo obaveštenje da se taj javni poziv poništava, ali bez objašnjenja zbog čega je postupak privatizacije otkazan.
Šta je razlog za ekspresno povlačenje javnog poziva za privatizaciju JRB, mediji su pokušali da saznaju od nadležnih u resornom ministarstvu, a među njima je bio i dnevni list Danas. Tek nakon što se na našem portalu pojavio tekst vezan za tu tematiku oglasilo se Ministarstvo privrede i obrazložilo razloge svoje odluke.
U saopštenju je navedeno da je javni poziv povučen kada je to ministarstvo dobilo obaveštenje Direkcije za imovinu da su određene parcele na kojima je imovina JRB prema važećoj planskoj dokumentacji predviđene da budu deo projekta od posebnog značaja za Republiku Srbiju.
Naime, zgrada JRB-a u Ulici kneza Miloša u Beogradu preneta je bez naknade 9. septembra 2021. godine zaključkom Vlade Srbije, u državnu svojinu, tako da ona ne može biti prodata. Takođe, najavljen je novi javni poziv zainteresovanim za privatizaciju preduzeća, posle dostavljanja korigovane procene njegove vrednosti.
Ovo što se desilo jasan je pokazatelj da su oni koji tvrde da ne postoji dobra koordinacija između nadležnih službi potpuno u pravu, te da se procedure olako pokreću bez prethodnih detaljnih provera da li su se stekli svi uslovi za tako nešto. To su propusti do kojih nikako ne bi trebalo da dolazi.
Ono što je potpuno nedopustivo je svakako to što Ministarstvo privrede nije obrazložilo zbog čega je javni poziv povučen i da je objašnjenje usledilo tek nakon što su se mediji zainteresovali za konkretan slučaj. Stručna javnost je sa pravom kritikovala propuste nadležnih, ali je istovremeno izrazila svoj protest i čuđenje zbog toga što aktuelna vlast namerava da proda JRB, preduzeće koje je od strateškog značaja za državu.
Eksperti naime ističu da je rečni transport najjeftiniji, a da JRB ima značajnu flotu brodova, te da je jedino ispravno rešenje da ono i dalje bude državno preduzeće. NJegova predaja u ruke privatnika, kaže struka, bila bi pogubna.
Struka je svakako u pravu. Jugoslovensko rečno brodarstvo je ubedljivo prvo na tržištu domaćeg rečnog transporta, dok je peto najveće koje plovi Dunavom. Kroz domaćinsko upravljanje to preduzeće koje obavlja prevoz tereta unutrašnjim plovnim putevima državi bi moglo da donosi profit i puni budžet. Privatizacijim se takva mogućnost gubi, a u opasnost bi mogla da budu dovedena i radna mesta kao i visina i plata zaposlenih.
S obzirom na iznesene činjenice postavlja se pitanje zbog čega onda Vlada Srbije tvrdoglavo insistira na prodaji JRB i drugih preduzeća u svom vlasništvu? Odgovor treba tražiti u ideološkim predrasudama aktuelne vlasti kada je reč o državnoj svojini kao i u tome što joj je servisiranje interesa krupnog kapitala važnije od dobrobiti građana Srbije.
Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.