Ispitivanja javnog mnjenja su skupa igračka. Ne poručuju se u dokolici, nego kad iz njih naručioci mogu da shvate kako da prodaju novi keks ili pilule za potenciju. Ili da narodu uvale neku politiku.
Siroti srpski mediji retko imaju para da plate istraživanje, pa je tako svako koje se objavi zapravo product placement – zvuči kao vest, možda i jeste vest, ali pojavljuje se samo jer neko ima korist da ga pusti.
Ogled iz te discipline počeo je pre dve sedmice, kad je Ipsos istražio, a mediji gromopucatelno preneli, da Srbi neće u Evropsku uniju! Išli su, dvadeset godina su hteli, ali sada, eto, neće.
Pažljivi je pratilac političke scene već uvideo upotrebnu vrednost te ankete, a manje pažljivi neka ne brine, jer sada ću objasniti: U obraćanju u petak – najiščekivanijem televizijskom događaju još od pete sezone Breaking Bada – predsednik Vučić je već u četvrtom minutu istresao adut. Evo citat, a komentari u zagradama su moji:
„Prema poslednjim istraživanjima, koja su nedvosmislena (predsednik govori samo istinu!), jer ih je uradila profesionalna agencija za istraživanje javnog mnjenja, ona koja zaista daje stvarne rezultate (ima i onih lažljivih agencija, opozicionih valjda), to je Ipsos stratedžik ili kako se već zove… (predsednik kao ne zna kako se zove, njega ankete ne zanimaju, iako zli jezici kažu da se sa Bogosavljevićem iz Ipsosa čuje češće nego sa familijom)
Prvi put imamo jasnu većinu građana Srbije koji su protiv ulaska Srbije u EU, 44 posto, a 35 posto je za ulazak u EU.
Kao predsednik Republike Srbije, a verujem da će to biti i politika Republike Srbije (mora prvo da pita Anu Brnabić i skupštinsku većinu, pa nije još siguran), nije naš posao da podilazimo javnom mnjenju (ovo je spektakl!), naše je da ga čujemo, naše je da razumemo šta nam to građani kažu, ali je naš posao da radimo ono što je najbolje za državu Srbiju.“
Šta je dakle upotrebna vrednost ovog uvoda u jedan predug i banalni govor, a u kojem su jedine dve važne vesti – Vučić naredio da cene goriva idu u rikverc i da svi služe vojsku – par excellence podilaženje javnom mnjenju?
Usred nemačke „osme ofanzive“, Vučiću je valjalo da potkrepi priču o slamci među vihorovima, galskom selu okruženom NATO paktom, narodu koji se ne savija i sve u tom stilu. Ali on je dvostruko sam, jednom kao Srbin, drugi put kao predsednik tom i takvom narodu koji se vodi emocijama i kojem on, državnički, neće da podilazi!
To je zgodan namig i „zapadnim partnerima“ – vidite li, gospodo, kakvu zemlju ja vodim i kakav rizik uzimam na sebe, vizionarski vučem zapregu u suprotnom pravcu od onog koji narod hoće!
Ne kažem da je istraživanje Ipsos stratedžika, ili kako se već zove, fabrikovano. Nego samo da je manje bitno od lanjskog snega. Isto kao i netom pušteno istraživanje Instituta za evropske poslove koje kaže da je ipak 45 odsto građana za članstvo u EU, a 43 odsto protiv.
Nebitno, jer je pitanje da li građani Srbije žele da njihova zemlja uđe u EU hipotetičko, kao recimo pitanje šta biste radili sa milion dolara od neznane tetke iz Kanade, ili da li ste za to da Srbija kolonizuje Mars. Koliko sam obavešten, Srbija nije pred referendumom o ulasku u EU, toga nema na horizontu i pitanje je da li će ga ikad biti.
Čak i da zanemarimo mogućnost anketara da usmerava građane tamo ili ovamo, već gde poručiocu istraživanja paše, ovo je pitanje danas zgodno za besplatan protest građanstva. Ma kakva EU, oni nas nešto huškaju na Ruse, čuo sam na Pinku da su licemeri, saću da im pokažem u ovoj anketi!
Kad smo već kod hipoteza, evo jedne: da je stvarno za mesec dana referendum o ulasku u EU, i da se Vučić za to založi, bar dve trećine građana bi glasalo „za“ i još bi uveče izašli na ulice sa trubačima. Jer, tada bi „ne“ bilo skupo. Lako je biti antiprotivan kad pita Ipsos stratedžik, ili kako se već zove.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.