U srpskoj kulturi mizoginija je verovatno ispoljavanje latentne mržnje koncentrisane u složenoj strukturi karaktera koje su od najranijeg detinjstva maltretirali i očevi i majke. Kobne su spirale uzaludnih sudbina isprepletenih gotovo ontološkim očajanjem u odsustvu jasne i optimistične perspektive. I najuspešniji među nama prevalili su životni put, od dna do pripadnosti elitama, koji su razvijena, „moderna i pristojna“ društva savladavala stolećima.

Incident ministra vojnog podsetio je da je mizoginija deo jedne nedovoljno ispitane svakodnevice. Mizoginija se ne zaustavlja na diskriminaciji žena. Oko dece se sužavaju krugovi ispisani palanačkim licemerjem i roditelja i nadležnih koji okreću glave od narko dilera, vršnjačkog nasilja i kripto-prostitucije svih boja, čija se estetika promalja već u prvoj životnoj deceniji, ne samo na društvenim mrežama i televizijskim gladijatorskim arenama.

Mizoginija je i najrasprostranjeniji oblik autošovinizma, dok se tim imenom obeležavaju svi koji ispunjavaju svoju građansku dužnost i ljudsku obavezu, da introspekciju, tu polaznu tačku viđenja drugog, legitimiziraju u smislu opšte lične i društvene odgovornosti. Pokušaj mizoginog državnog udara započeo je posetom predsednice parlamenta Iranu koji je, bez obzira na postignute međunarodne dogovore, i dalje izvoz nestabilnosti na Bliskom istoku i podrška opštoj klimi antiamerikanizma i antisemitizma koja preti remećenjem ukupnih međunarodnih odnosa. I bez obzira na poznate činjenice o zlostavljanju žena u Iranu, taj politički sistem, taj sistem vrednosti jedan je od spoljnopolitičkih oslonaca one srpske nakazne ideologije koja je preživela i demokratske bombe, i demokratske prevrate, i demokratske izbore, i demokratske pljačke. Rasprava o hidžabima i burkama, koja je pratila pomenuti incident srpskog postmodernog parlamentarizma bila je, pri tom, besmislena, ali ne zbog neizvesnosti da ćemo se ikad prevaspitati: u pitanju je proces na koji imamo prava, i za koji ćemo smoći snage. Svaka strana uglednica koja i najmanjom krpicom pokrije glavu u poseti bilo kom takvom ili sličnom režimu („poštovanje“ „kulture“ „domaćina“), podržava sistemsku diskriminaciju koja implicira duboka uverenja, ustaljen prezir, odbacivanje, sakaćenje polnih organa i ukupnu dehumanizaciju polovine ljudske vrste. Da li takav stav podrazumeva diplomatsku izolaciju, o tome bolje da raspravlja stručna svetska politika.

Orijentalizacija srpskih društvenih rituala i mentaliteta krenula je da se odvija sredinom osamdesetih, od usvajanja kvaziislamske estetike u muzici, modi i društvenoj bihevioristici. Nasilnička kampanja protiv jugoslovenskih muslimana, Bošnjaka i Albanaca, kompenzovana je političkom podrškom islamističkom antiamerikanizmu, ali i islamizacijom rituala koju je tiho uvodila crkva, proskinezom, metanisanjem, liturgijskom polnom separacijom i nametanjem marama (hidžaba) kojima su žene žigosane kao nečiste i manje vredne. Emancipacija žena, jedna od pozitivnih tekovina titoističkog socijalizma, odbačena je u mejnstrimu rajinskog mačizma, toj providnoj masci društveno-političkog kukavičluka i oportunizma. Političko-partijskim svrstavanjem, koje se u poslednje vreme nazire, i jalovom akcijom pred ulazom u Vladu, novinarsko liderstvo je učinilo drugorazrednom potrebu da se mizoginija istraži i osudi u svim medijima koji je promovišu.



Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari