Neke reči se od upotrebe ne izližu, neke se isprazne ili im značenje prokliza, neke počnu da označavaju druge pojave, predmete… pojmove. Recimo „komšija“. Pekabeta je imala slogan „Dobro jutro, komšija“. Bio je to vrlo dobro osmišljen poziv u kupovinu u vreme kad se industrija slogana kod nas tek formirala. Možda mi je tada komšiluk bio mnogo prijatniji nego sada pa je ton kojim je zračio pozdrav odštampan na kesama bio topliji.
Posle dvadesetak godina, kad vidim da se lanac marketa Aman predstavlja kao naš dobar komšija, ili kad Idea pokrene „komšijske novine“ pa se još proglasi trgovinom po meri komšije (nije mi jasno šta ovo znači), pomenutu toplinu ne osećam ni malo, a sve miriše na vrlo jeftinu manipulaciju. Komšiluk, bar mene, ne asocira više na palačinke s džemom kojima su se punili pozajmljeni tanjiri, nego na glasnu muziku, uvek uprljan lift, interfon koji se kvari čim majstori sednu u kombi. Potrošila se afirmativna komponenta značenja pa se čudim što su marketinški kreativci navalili na komšiluk kao da su osamdesete.
Međutim, primetila sam jednu drugu vrstu komšiluka, okazionalni komšiluk, komšiluk kratkog trajanja. On se ostvaruje u čekaonicama ili prevozu GSP-a. Za razliku od stanara zgrada i stambenih traka, gde su ljudi silom prilika dobili za komšiju onoga koga nisu birali, ovde se susedi biraju prema afinitetima i na kratak period, što mnogo više odgovara mentalitetu savremenog čoveka kome kontinuitet unosi nemir i koji ima snažnu, skoro opsesivnu, potrebu za promenom.
Novo punjenje stare, poznate jedinice rečnika bazirano je na konceptu izbora (i, naravno, prostorne bliskosti, blizine). Dok je onaj stari koncept komšiluka bio posledica represije, ovome je u osnovi sloboda. Na temelju efikasnog principa: Slično se sličnom raduje, u autobusima i domovima zdravlja sklapaju se topla kratkotrajna prijateljstva. Razmenjuju se misli, recepti za narodne lekove, saveti, jedu se bombone, nude maramice… stvara se mala okazionalna zajednica. Ako nećete da učestvujete, sklonite se i niko vam ništa ne može (ne može da vam piše preteće poruke i puni vam sanduče njima, ne može da vam krade otirače i lepi žvake na kvaku i sl.).
Kada uporedim ova dva tipa komšiluka, jasno je, glasam za drugi, onaj na koji, sigurna sam, slogan-majstori nisu ni pomislili. Lak fluidni komšiluk sa homeopatskim konceptom: slično i u malim dozama. Radi u homeopatiji, radi i u društvu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.