Ko nije plakao?

Filmska kritika: Dara iz Jasenovca

Ostavite komentar


  1. moglo je to mnogo , mnogo bolje. ovaj nije gledao „kraj rata“ kao ni „okupaciju u 26 slika“? po meni dosta „mlak“ film

    1. „… ко друкчије каже,
      клевеће и лаже,
      нашу ће осјетит’ пест!…“

    2. Film je nažalost smrtno dosadan izdržao sam uz veliki napor manje od sat gledanja.

  2. Film je preblag,tko nije ziveo u HR.sa Hrvatima ili u BiH i obisao poneko stratiste i video gde su Srbi ziveli i kako nemoze napraviti dobar film jer ih ne pozna kao narod ni njihovu veru.Ali svaka cast i za ovoliko nakon 75g.

  3. U SFRJ vodili su nas „mrski komunisti koji su krili istinu“ na ekskurzije u Jasenovac, gde nas je vec cekao ogroman spomenik, i to na kraju petog ili sestog razreda, da se onaj dokumentarni film, originalni snimci i eksponati (nozevi, maljevi, dokumenti…) dobro useku u mozak. I jesu. Dok se krajem osamdesetih svi nisu nacionalno o(ne)svestili i doveli nas tu gde smo. Aocigledno i dalje ce, ako bude srece. Tehnicki/umetnicki film je daleko ispod teme koju obradjuje. Jasenovac je tema koja zasluzuje svoju „Sindlerovu listu“ a ne da se „u kuhinji spremi sta je Vucic narucio“, kako nam sam rece.

      1. „Veni vidi vici“ ili, što bi se reklo, u mom selu, „U zdravom telu zdrav duh“. Eto, da i mi pokažemo koliko smo pametni.

  4. „Quo vadis, Aida“ nije „državno-režimski projekat“ (i zato je, između ostalog, mnogo dobar film, za razliku od „Dare“)!

      1. Nije mnoogo dobar. Korektan je..Aida vise lici na dokumentarac. Nema emociju…prosto je nema koliko je trebalo. Dobro je upakovan, ali takodje iskontrolisan da bude gledljiv. A da li je je zrtvama bilo gledljivo, sta mislite? Ipak, dobro je da se ove teme obradjuju, jer otvaraju oci. Jako je vazno da sve bude tacno i da se ne laze…A losa gluma ili osrednja, zaista nije toliko bitno jer obje teme, i Jasenovac i Srebrenica i su VECE od bilo kog filma. I nije mi namjera da ih poredim ni po cemu osim sto su stradali ljudi.. I zato reziserima treba zahvaliti sto stavili u fokus temu, da se pokusamo staviti u kozu zrtava, da se ne ponovi..Sledeci filmovi ce biti sve bolji.

  5. Ova kritika je pisana u vrlo nepoštenom ključu. Ne sporeći estetske i tehničke probleme filma, kojih ima i više nego što autor ovde navodi, interpretacija da se „može lako zaključiti da je u pitanju logor samo za Srbe“ je toliko tendenciozna. U svakom pominjaju Jasenovca u bilo kojim medijima – hrvatskim, srpskim, američkim – ovaj logor se pominje kao stratište i Roma i Jevreja. U filmu su likovi i Romi i Jevreji, s tim što je film fokusiran na devojčicu koja je Srpkinja. To je isto kao da ja napišem da iz autorovog interpretiranja filma Kapo ispadne da su nacistički logori bili samo za Jevreje – nisu, ali je fokus u većini šoa filmova naravno na Jevrejima, i to je sasvim u redu. Zašto onda nije u redu da u ovom filmu fokus bude na devojčici koja je Srpkinja. S druge strane, u LA Tajmsu su došli do zaključka pak da je Jasenovac bio logor samo za Jevreje ali ne i za Srbe. Šta tačno hoćete od ovog filma? Da se vrati vreme, da pare za snimanje da bilo ko samo ne država, da producent bude Hrvat/stranac, i da onda na referendumu narod piše scenario?

      1. Je li shvatate koliko je tužno i jadno da me vređate bez ikakvog osnova, umesto argumentovane kritike mog mišljenja – na koje po ustavu imam pravo? Je li shvatate da ste ovakvim postupkom apsolutno identični vođi i njegovoj kohorti? I, naposletku, je li shvatate da upravo zbog isključivosti takvih kao što ste Vi ni nemamo šansu da se ovde pojavi neko ko bi vođu i kohortu mogao da smeni? Čak ni o ovakvim temama – pre svega istorijskim, a onda i umetničkim/estetičkim – ne možemo da razmenimo mišljenje bez neosnovanog vređanja da je neko – ko ne pljuje film radi pljuvanja – sns bot.

  6. Do koga je trebao da dopre ovaj film snimljen po istinitim događajima on je došao, građani Srbije želim vam brzo otrežnjenje posle 70g.

  7. Само десет посто од ужаса правог Јасеновца.

  8. U Filme kao samo se ne moze prikazati zaista sve kako je bilo,to je Film.To je i Spilberg rekao za Schindlerovu listu.Dobro je da postoje kritike.Vilj obog Filme nisu nagrade,Kritike,cilj je da se konacno iznese taj zlokobni period u istinitom pogledu.Ja nisam pristalica Vucica,ali je Film vazniji i od njega i od nas,Film je o onima kojih nema koji su stradali o zemlji u obom slucaju Hrvatskoj koja od svog osnivanja pa do kasnih 90 ih je nila opsednuta idejom istrebljenja Srba,ako je bilo do sada tako ko nam daje Garanciju da se vise nece ponoviti?Niko!!!Da li mislite da Jevrejima takodje zrtve nisu poricane?Jesu.Treblinku su takodje kao Jasenivac digli u vazduh pa su mnoge godine prosle dok se nije utvrdilo da su imali gasne komore u tom logoru.Citajte,budite znatizeljni,,,o zlu se ne cuti.Hrvatska se mora pozabaviti svojim gresima.

  9. Meni samo jedno nije jasno….zasto se Srbima samo zabranjuje da oplakuju svoje zrtve? Zasto je problem sto je cela Srbija plakala. Dara iz Jasenovca ima jednu prednost u odnosu na Aidu(mada mi je mrsko to povezivanje), a to je sto se u Dari jasno pravi razlika izmedju ustasa i Hrvata. U Aidi svi likovi kada govore o zlocincima govore o „Srbima“, kao nekakvom imaginarnom krivcu, time prilepljujuci krivicu celom narodu. E tu se ulazi u novu spiralu mrznje i fasizma.

  10. Sta je sa skorim genocidom Srebrenica,otimanje i ubijanje,silovanja,logori u BiH i Srb,trebali bi i to prikazsti Srpskom narodu,svi zločini su zločini bilo od koga!

  11. Film nisam gledao, niti imam nameru da ga gledam, jer nemam razloga!!! Taj ko ne zna šta se događalo i u Jasenovcu i u Aušvicu i ostalim logorima smrti je ortodoksna neobrazovana budaka! Međutim, ova fama po novinama, internetu i SVIM tv programima, nama Srbima uopšte nije potrebna, kao ni film. Strahota je uvek bilo i biće, zločinaca bilo, biće I IMA IH I SADA, ali treba da razmislimo??? Da li želimo MIRNO da letujemo na Jadranu? U Hrvatskoj? ili možda u Crnoj Gori? Gde? U Grčkoj možda , sa Kovid pasošem i Kovid zvezdom istetoviranom na čelu??? NISMO tako ni VELIKI ni VAŽNI, ni JAKI, kako nas predstavlja naša sadašnja vlast, kao ni vlast Slobodana Miloševića, kada smo SVUDA dobili po ušima!!! Nekada je zaista potrebno prošlost, mržnju i bes, zadržati u sebi! Ako hoćemo bilo gde u EVROPU!!!

    1. Pa mi ciji su preci ubijani u Jasenovcu mozemo da letujemo u Hrvatskoj jer su nam i zemlja i kuce i u Dalmaciji. Bilo bi lepo da znamo tko ste, da vam nikad ne iznajmimo sobu. Nase zrtve za vase letovanje, imate li vi imalo savesti, jer nije u pitanju pomirenje i europski svjetonazor kako hocete prikazati nego vi i samo vi. Vi ne morate nista da pricate ali drznute se braniti nama da pricamo je previse. Otkud vam pravo?

  12. Dragomire Oluja,ne pisite na pamet komentare.Gledao sam online „Quo Vadis,Aida?“Filmnje koprodukcija B&H i još nekoliko država.Film je pristojno uradjen.Ali i tu itekako ima nacionalizma i politizacije Poatiju scena,pogledajte gde na pregovore dolaze jwdna Bosnjakinja,pzoavetni radnik i jedan Bosnjak.Pei tome na ulazu u zgradu njih pretresaju vojnici RS.i gde vojnik opipava ženu duž nogu.Gle ispadne pomalo sladostrasno.Ali na YT,postoji originalan snimak gde to pretresanje zene ne postoji.Pogledajte taj snimak.Rekoh film je dobro uradjen,ali nije lisen suvisnih pomalo propagandnih detalja.Rediteljki Zbanić nije trebala takva scena u filmu.Tako da su iba filma vise,politicki projekti,a manje umetnicki.Filmove treba pažljivo odgledati,pre javnog komentara.P.S.“Dara iz Jasenovca“,nisam imao prilike pogledati.

    1. Moj iskaz o filmu je pisanje „na pamet“, a Vaš je „istinit“, ma dajte!? Ja sam video jedno, Vi drugo, ili ono što sam ja video Vi niste… Da ne bih ispisivao moju priču o „Aidi“, šaljem Vam priču mog prijatelja Filipa Šaćirovića, sa njom sam gotovo sasvim saglasan:
      Odgledao sam upravo film „Quo vadis, Aida“.
      Mislim da su sjajno prikazane ljudske sudbine tokom srebreničkog masakra. Gluma je izvrsna, kao i razrada likova, sa kojima se publika dovoljno upozna da se udubi u njihove živote i brine o njihovom kraju. Upoznajemo ih dovoljno da imamo sliku o tome šta su bili/radili pre rata, o aspiracijama za posle rata, o unutrašnjim i međusobnim sukobima oko načina na koji je najbolje preživeti i kajanjima zbog pogrešnih ili naivnih izbora.
      Ubedljivo najjači deo filma je posleratni period. Aida se vraća u Srebrenicu i na staro radno mesto učiteljice, gde sa decom sprema priredbu prepunu prelepo urađene simbolike. To je ujedno i jedini čisto simbolički momenat u filmu. Više mu zaista i nije bilo potrebno jer je maestralno preneo činjenice i istorijsko iskustvo.
      Pored izvanredne glume, sviđa mi se i činjenica da ulogu glavne junakinje, koja je Bošnjakinja, tumači Srpkinja, dok ulogu jednog od glavnih četnika tumači Bošnjak. Slučajno ili namerno, takav izbor uloga je sam po sebi odlična i svima jasna poruka. Jedini nedostatak jeste što glumac koji je tumačio ulogu Ratka Mladića nije uspeo da skine bosanski govor kako treba.
      U filmu je prikazan i kritikovan odnos UN vojnika prema muslimanskim civilima, ali način na koji je to urađeno je verovatno jedina ozbiljna slaba tačka u filmu. Moralna dilema i površna kolonijalistička empatija UN vojnika – koja tu više postoji radi samih UN-ovaca i njihove slike o sebi, nego radi civila koje tvrde da štite – vrlo brzo se ogoljuje kao licemerje i rastvara se u hladnoj i bahatoj birokratiji, koja naglo publici (baš kao i samim žrtvama) razbija sve iluzije o „međunarodnoj zajednici“ i ne ostavlja mesta za sumnju u to da su Bošnjaci takođe bili samo instrument u igrama velikih sila. To je ujedno i najjači prikaz dehumanizacije, po meni čak jači i od scena masakriranja. Međutim, ono što u tom prikazu izostaje je širi kontekst i bavljenje razlozima za tu tobožnju naglu transformaciju UN-ovaca (ustvari je reč o padanju maske). Publika ostaje uskraćena za motive ljudi na drugoj strani telefona i time kritika ostaje nedorečena i nedovršena, ostavljajući nerazjašnjenim problem kojim je film uzeo da se bavi. Ta rupa u priči i preletanje preko nje dosta slabi efekat filma i čini da scene u kojima Aida pokušava da spase svoju porodicu deluju požureno.
      Način na koji su prikazani VRS i Ratko Mladić je nešto o čemu se dvoumim. Taj deo deluje nekako izmešteno iz ostatka filma i više vuče na format dokumentarca. Tekst koji izgovara Mladić je vrlo usko vezan za stvarne i dokumentovane izjave, što lik donekle čini sterilnijim i manje interesantnim negativcem. Moguće je da je namera autora bila da izbegne vlastitu (sasvim opravdanu) pristrasnost i da držanjem opštepoznatih mesta izbegne unapred optužbe za nacionalističku propagandu i preuveličavanje? Ako je to bio cilj, on je uspešno ostvaren jer je film u tom smislu veoma pošten i veoma vešto izbegava bilo kakvo upadanje u kuknjavu ili patetiku. Za nju likovi prosto nemaju vremena dok se bore za život protivno svim izgledima, a posle je za nju kasno i umesto ganjanja sažaljenja vidimo dostojanstveno tugovanje, koje se prožima sa prkosom i nepokolebljivom odlukom da se nastavi sa životom.
      Najtoplije preporučujem film!

  13. Film je odličan. Nema tu šta se zameriti. Pa nije ovo eksploatorski film kao što autor napisa. Ko je očekivao svu brutalnost Jasenovca, pa mislim da i u mediju kao što je film, treba imati meru. Srpski film, o srpskom stradanju. Mislim da mu ne ide baš na ruku ona Vučićeva izjava kako je on lično zaslužan za taj projekat, ali mislim da su autori imali dovoljno integriteta da naprave film kakav su želeli.

  14. Tipicno srbovanje: od jedne tragedije ( kao sa kosovskom bitkom) prave zalosni promasaj. Ne dme se Vucko igrati sa ovom i slicnim( Oluja) tragedijama za racun svoje lude karijere velikosrbina!

  15. Suma sumarum, Jednom za svagda, Vucic vise ine krije da je i inicijator i kreator konflikta na Balkanskom poluostrvu po svaku cenua u cilju Seseljove doktrine: svi Srbi su zrtve i jedini im je spas u zajednickoj drzavnoj zajednici, tzv. Velikoj Srbiji ili Srboslaviji. Ovaj uradsk u obliku filma je samo nastavak u tom pravcu makijavelizma.

  16. Tidina tamo! Pazi ovamo! Ko to nije tamo plakao ?! Vuline, vidi ko to nije gledao film! Hocu spisak! Odmah!!!

Ostavite komentar


Dijalog

Naslovna strana

Naslovna strana za 22. novembar 2024.
Galerija

Pretplati se i postani deo Kluba čitalaca Danasa

Klub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.

Biljana Lukić, novinarka

Danas su profesionalne dnevne novine kojima može da se veruje.