Pet belgijskih i šest holandskih klubova pregovaraju da naprave zajedničku fudbalsku ligu.
Belgijski prvoligaši jednoglasno su podržali mogućnost zajedničke lige sa susednom Holandijom kako bi povećali finansijsku dobit, a Pro Liga je objavila da se projekat bazira na potrebi ekonomske stabilnosti i ostalih profesionalnih klubova. Zajednička liga će klubovima iz ove dve države povećati prihode sa 300 miliona evra na 1,3 milijarde.
Fudbal je najvažnija sporedna stvar na svetu, ali i veliki biznis. I on prati svetske trendove, naročito podstaknut krizom zbog pandemije.
Jedan od tih trendova je da veliki postaju još veći. U biznisu to nije da samo velike ribe gutaju male. Mnogo češća su spajanja i razmena vlasništva. Spajanja su imperativ krize a sume koje su u igri su vrtoglave.
U neviđenoj krizi auto industrije nebitno je ko je koga progutao u nedavnom udruživanju Fiat-Craysler i Peugeot group? To je četvrti svetski proizvođač automobila koji sada ima više kapitala, znanja, tehnologija, razvoja da bi se nadmetao s konkurencijom.
Pored auto industrije kriza je najteže pogodila i avio industriju. Da bi se uspešno borila protiv krize najveća svetska kompanija za lizing aviona AerCap kupila je najvećeg konkurenta General Electric Capital Aviation Services i stvorila zajednički biznis vredan 30 milijardi dolara sa oko 3.000 aviona (imovina od 80 milijardi dolara). Šta će im to, pitaće se neko. Obe kompanije su veliki kupci aviona od Boeing-a i Airbus-a. Udružene imaju veću pregovaračku moć da izdejstvuju bolje (niže) cene od proizvođača aviona.
S&P Global kupio je IHS Markit za 44 milijarde dolara i stvorio kompaniju koja će svojim algoritmima mnogim kupcima (investitorima) olakšati finansijske transakcije u berzanskom poslovanju. Banka Morgan Stanley kupila je E-Trade za 13 milijardi dolara da bi unapredila internetsko brokersko poslovanje i u njemu zauzela vodeću poziciju.
Farmaceutski gigant AstraZeneca kupila je za 39 milijardi dolara biotehnološku kompaniju Alexion da bi ojačala onkološki portfolio.
Veolia najavljuje da će kupiti udeo u Suezu za 3,4 milijarde evra i postati većinski vlasnik te firme. Spajanjem će nastati globalni div u snabdevanju vodom i upravljanju otpadom s godišnjim prometom od 40 milijardi evra.
LVMH, poslovni konglomerat francuskog milijardera Bernara Arnoa, kupio je za četiri milijarde evra nemačku fabriku za proizvodnju sandala/papuča Birkenstock. Vlasnici 250 godina stare obućarske firme Kristijan i Alek Birkenštok veruju da će im spajanje pomoći da se prošire na tržišta Kine i Indije, da finansiraju razvoj onlajn prodaje i dograde fabriku u Gerlicu.
Moje (neuporedivo bogatije) kolege Bernar Arno i Birkenštokovi nisu ušli u ovaj posao da bi se, kako to misli većina građana Srbije, još više obogatili. Oni su već toliko privatno bogati da im ne treba još statusnih simbola – novaca, dvoraca, čamaca, aviona, automobila… Ja sam, kako nedavno reče jedan moj poštovani domaći kolega, davno završio s ličnim bogatstvom da bi sada morao da se razmećem.
Ovim primerima hteo sam da kažem nešto važnije. Biznis se uvećava do neslućenih razmera ne iz halapljivosti njegovog vlasnika nego iz straha da ga konkurencija (ili kriza) ne pregazi i njegova kompanije propadne. Tržište je brutalno, još i više u vreme krize. Jedini način da se u takvoj situaciji pobedi je veća proizvodnja kvalitetnijih roba i usluga i što više osvojenih tržišta. To je takmičenje kao u sportu – konkurenti su svuda oko mene i pobediće me ako sam nespreman, spor, lenj, samozadovoljan, malodušan, ziheraš.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.