Ne pljuj u bunar 1Foto: Pixabay/Mhouge

Euro 2020. je završen.

Pošto je zavesa spuštena čini se da pandemija nije mnogo oštetila fudbal. Bilo je odličnih utakmica, upečatljivih golova, sjajnih asistencija, bravuroznih odbrana, afirmacije mladih igrača, basnoslovnih transfera u najavi, nedoraslih sudija i blamaže WAR-a.

Jedan detalj ostaje da blati fudbalsko prvenstvo Evrope. Nije mi trebao WAR da bih se, kao poslovan čovek, uverio u jedan vansportski detalj koji je naneo štetu prvenstvu i organizatorima jer nije imao veze s igrom i takmičenjem.

Vanserijski fudbaler Kristijano Ronaldo na jednoj od pres-konferenciji samoinicijativno je odlučio da ukloni flašice koka-kole i promoviše vodu kao svoje piće. Ronaldo je na ovom takmičenju postao najbolji strelac evropskih prvenstava u istoriji, ali je bahatim ponašanjem bacio senku na svoju ličnost. Kao odgovoran čovek, on mora da vodi računa da nije samo fudbaler, koji daje dobar primer milionima dečaka, nego ličnost koja ima mnogo širu influencu.

Ne sporim nikome pravo, pa ni tom fudbaleru s velikim egom, da pije ono u čemu uživa ili da kaže kako ne pije ono što smatra da mu šteti. Ne sporim mu ni pravo da se sada predomisli, iako je pre 15 godina na svetskom fudbalskom prvenstvu u Nemačkoj reklamirao tu istu zašećerenu vodicu. Ali nema pravo da javno na pres-konferenciji pod znakom UEFA, organizatora evropskog fudbalskog prvenstva, gura pod sto flašice koka-kole, kompanije koja je sponzor tog takmičenja. Ronaldo je imao tri godine kad su UEFA i Koka-Kola počeli da sarađuju. Ma koliko veliki fudbaler, nema pravo da na taj način omalovažava multinacionalnu kompaniju koja proizvodi mnogo više roba od zašećerene vodice i partnerstvo koje traje tri i po decenije.

Ronaldo kao biznismen-vlasnik nekoliko hotela može da iz „liste pića“ izbaci svaki napitak, pa koka-kolu, zarad promocije zdravog života. Ali, kao član fudbalskog tima Portugalije na evropskom prvenstvu nema pravo da ponižava sponzora koji je dao veliki novac za održavanje turnira i razvoj fudbala širom Evrope (pa i sveta). A živo me interesuje da li je Ronaldo tako bahat prema svojim (milionskim dolarskim) sponzorima ili mora da im ispunjava sve želje.

Mediji, uvek gladni senzacije, jedva su dočekali Ronaldom nesmotren potez i, da bi sladunjavu priču dodatno zašećerili, izmislili su kako je kompanija Koka Kola zbog toga za jedan dan izgubila četiri milijarde dolara na Njujorškoj berzi. Tek posle dva dana citiran je berzanski analitičar koji je pokazao da Ronaldo, ma koliko veliki fudbaler-brend, nema presudan uticaj na cenu akcija ništa manje od njega poznate kompanije-brenda.

Svako ima pravo da promoviše zdrav život u skladu sa svojim uverenjima. Za to postoje ustaljeni, civilizovani kanali komunikacije. Ne spada u biznis bonton i fudbalski fer-plej zloupotreba takmičenja i javno ponižavanje sponzora kome bi, po mom sudu, trebalo odati priznanje za učešće u finansiranju prvenstva.

Ronaldov potez naišao je na odobravanje dela medija i javnosti, ali neki drugi učesnici prvenstva pokazali su šta znači biti džentlmen u svetu sporta i biznisa. Selektor Rusije Stanislav Čerčesov i fudbaler Leonardo Bonuči na konferencijama za štampu demonstrativno su otvorili flašicu i popili koka-kolu. Ne bih rekao da je to poniznost prema bogatom sponzoru i savijanje kičme pred multinacionalnim kapitalom. Više je to mali znak pažnje sponzoru čiji je novac i te kako pomogao da fudbaleri pred opčinjenim milionskim auditorijem pokažu sve svoje znanje i umeće. I, ne mnogo ali ipak nešto zarade. A narodna izreka kaže „ne pljuj u bunar iz koga piješ vodu“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari