Ima simbolike.
U danu kad je veliki majstor biznisa pazario Centar Sava objavljena je vest o vakcini protiv kovida 19. „Važan dan za čovečanstvo, svet se vraća u normalu“, bili su naslovi svih svetskih medija koji su nam vratili nadu.
Ne verujem da je znao za vakcinu. Njegovo poslovno čulo ubedilo ga je da se bliži trenutak pronalaženja vakcine, da je to najznačajniji signal kraja krize i da će se svetska privreda tamo negde od marta (kad vakcina uđe u masovnu upotrebu) početi oporavljati. Dakle, vreme je za – biznis.
Ne verujem da je igrao „na zicer“. Poznajući ga, pre bih rekao da je dobro sagledao i analizirao sve okolnosti, a da je onda uključio i svoj biznis instinkt koji mu je pomogao da izgradi dugovečnu i uspešnu kompaniju. Ne isključujem ni „zrnce sreće“ o kome on često govori kao elementu poslovnog uspeha.
Nije da nije želeo Centar Sava. Videlo se da mu je želja da uz hotel Kraun plaza bude i kongresni centar i da već ima ideju kako da stvori sinergiju tih biznisa. Ne bi me čudilo da na toj lokaciji, ako mu to dozvole uslovi i propisi, pokrene još neki biznis.
Tri puta je, kao jedini ponuđač, učestvovao na tenderu i strpljivo čekao da prodavac (po važećim propisima) spusti cenu te nekretnine. Ni jedan drugi investitor nije se usuđivao da se upusti u taj rizik.
Nije tu samo važno imati kapital za kupovinu i obnovu. Toliko novca imaju danas mnoge moje kolege u Beogradu i Srbiji. Najvažnije je znanje da se upravlja takvim biznisom.
Mislim da je tenderska cena po kojoj je kupio Centar Sava bila manje važna Miroslavu Miškoviću.
U prva dva pokušaja više se bavio računicom koliko će vremena biti potrebno da ulaganje u kongresni centar vrati uloženi novac. Ali je, pretpostavljam, na kraju s prodavcem pregovarao o „nultom momentu“ kao najvažijem detalju kupoprodaje. Suština „nultog momenta“, kako ga ja razumem, je trenutak kada počinje rekonstrukcije Centra Sava.
Nije svejedno ako taj posao počne sada i završi se u određenom trenutku a ekonomska kriza traje još dve-tri godine posle svečanog otvaranja.
Zato je Miškoviću bilo važno da se kao „nulti termin“ početka i završetka renoviranja u ugovorenom roku od pet godina računa kraj epidemije (i početak otključavanja ekonomije). Jer, šta Delti znači renoviran i modernizovan kongresni centar ako kriza i dalje traje, a Centar Sava posle otvaranja zvrji prazan.
I pored dobro ispregovaranih uslova i nespornih performansi Delta holdinga da se nosi s ovakvim izazovom, rizik neuspeha ove investicije nije mali, jer delom izlazi van kontrole novog vlasnika.
I Mišković je svestan tog rizika. Gledano iz današnje perspektive, možebiti da se nije usrećio. Pronalazak vakcine jeste dobra vest za poslovne ljude i privredu, ali još ima mnogo nepoznanica – globalnih i lokalnih – vezanih za pandemiju. Nije lako izračunati koliko će trajati povratak u normalu?
Da li će kongresni turizam biti među privrednim granama koje će se brzo vratiti u pređašnje stanje i od čega to zavisi? Koliko brzo će se reanimirati kulturne manifestacije i estradna scena, na koje takođe računaju menadžeri Delte u podizanju poslovanju Centra Sava na viši nivo?
Bitna je nepoznanica da li će Beograd, kao poslovno okruženje, sa svojim razvojnim i upravljačkim kapacitetima moći da se uključi u globalne trendove kongresnog turizma?
To je ozbiljan izazov, kongresni turizam nije isto što i splavovi i noćni život. Nije dovoljno samo da neki investitor izgradi novi ili rekonstruiše stari kongresni centar.
Za uspešno poslovanje tako kompleksnog biznisa potrebna je šira ekonomska i društvena armatura koju Beograd i Srbija sada nemaju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.