Pre neki dan sam sa zadovoljstvom opet obišla Novi Pazar. Razlozi jesu bili lične prirode, ali svaku posetu „srcu Sandžaka“ iskoristim da na licu mesta vidim kako „druga Srbija“, pri tome mislim na celu zemlju izuzev Beograda i Novog Sada, diše.

Radoznalost mi je podstaknuta i u poslednje vreme u beogradskim medijima stalne priče o incidentima u Novom Pazaru, „buretu baruta“ u kome samo što nije puklo. Šetam tako Novim Pazarom, gledam, zagledam, tražim separatistički naboj među svojim Bošnjacima, mirišem da li se oseća barut, ali ne vredi. Sve je kao obično, pekare mirišu na hleb, ćevabdžinice na ćevape, samo je para i posla svakoga dana sve manje.

Čeka sa nestrpljenjem i Novi Pazar 10. oktobar, ali ne zbog parade ponosa u Beogradu već najavljenog „molitvenenog skupa“ „Novi Pazar je Srbija“. Podudaranje datuma novopazarski Bošnjaci uveliko komentarišu rečima „Beogradom će šetati pederi, a Novim Pazarom četnici“. Drugi dodaju „bujrum, čekamo vas“ Organizaciju skupa najavio je Darko Panović iz obližnje Raške, koji je osnivač organizacije „Za srpski Novi Pazar“. Panović je skup prijavio policiji, kojoj se požalio da mu već stižu pretnje smrću. „Za potrebe skupa biće dovezeno vozilo sa ozvučenjem iz koga će se puštati crkvene pesme i molitve. Učesnici skupa će nositi srpske zastave, ikone i nekoliko drvenih krstova visokih dva metra“, navedeno je u prijavi. Panović očekuje prisustvo oko hiljadu ljudi, već je, tvrdi, dobio podršku navijača Crvene zvezde, Partizana, Ravnogorskog pokreta, udruženja Naši 1389.

Skup će imati i međunarodni karakter jer dolazi pedesetak Rusa, dva Slovaka iz slovačkog desničarskog pokreta Obnova, a možda i neki Grci i Bugari. Ako sam dobro informisana, slovačka Obnova, pandan je ovdašnjem pokretu 1389. i cilj im je odbrana slovenstva, kog je kao neko napao. Oni se zalažu da „slovenska braća“ udruže snage protiv „moderne praznine koja se širi slovenskim svetom i nastoji da proguta i uništi slovensku civilizaciju“. Uvek sam mislila da su siromaštvo, kriminal, nezaposlenost, korupcija… suštinski problemi slovenskih i ostalih naroda, ali nisam izgleda bila u pravu. „Moderna praznina“ je problem. Šta je to i da li možda postoji neka démodé praznina ili moderna punoća, valjda ćemo saznati 10. oktobra ako Novi Pazar posete ti Slovaci. Ne znam da li su oni obavešteni da stanovništvo Novog Pazara čine slovenski narodi, Bošnjaci i Srbi i da je neslovena zanemarljivo malo. Problem je valjda u tome što Bošnjaka, ima 80 odsto i što su muslimani. Problem je i što su neki Bošnjaci učestvovali na nedavnim „muftijinim“ protestima, navijali za Tursku na SP u košarci i mahali turskim zastavama prilikom posete turskog premijera Erdogana i pobede Turske nad Srbijom. I sad će Panović Darko na polumesec sa turskih zastava koje su se vijorile Novim Pazarom da odgovori drvenim krstovima od dva metra. Utuk na utuk. Da li očekuje da će nakon toga svi novopazarski Bošnjaci početi da navijaju za Srbiju? Ili da se učlane u „Familiju serbskih navijača“ i na prvoj narednoj utakmici reprezentacije Srbije zapevaju „Od Topole pa do Ravne gore“? Verovatnije je da će samo izazvati kontra efekat, a na šta će se svesti utuk na utuk utuka, videćemo. Treba se nadati da će Bošnjaci na pesmu odgovoriti samo pesmom, na crkvenu muziku ilahijama i kasidama (muslimanske verske pesme), a kada se „poklope“ „Gospode pomiluj“ i „Alahu ekber“ („Bog je veliki“) biće to praktični pokazatelj „multi kulti“ Srbije. Panović i gosti samo treba da znaju da se u centru Novog Pazara nalazi nekoliko džamija sa čijih minareta se čuje ezan (molitva) koji je nemoguće nadjačati.

Šta uopšte znači „Za srpski Novi Pazar“? Selo, grad, država nemaju ni nacionalnu ni versku pripadnost već samo pojedinci. Stoga Novi Pazar ne može da bude ni srpski ni bošnjački, ni hrišćanski ni muslimanski. To je grad građana koji u njemu žive i koji su tokom najtežih ratnih devedesetih godina pokazali da znaju i umeju da opstanu zajedno. Nesporno je da „u svakom žitu ima kukolja“, te i među Novopazarcima obe nacionalnosti ima ekstremista, ali u ovom gradu nije bilo ozbiljnijih međunacionalnih incidenata ni u vreme rata u BiH, otmica i ubistva Bošnjaka u Sjeverinu i Štrpcima, paljenja crkava i manastira na Kosovu i džamija u Beogradu i Nišu. To služi na čast Bošnjacima, Srbima i ostalim Novopazarcima i bar zbog toga zaslužuju poštovanje, a ne hronično blaćenje. Zaslužuju novopazarski Srbi da sami kažu šta ih i da li ih tišti. Nisu im potrebni tutori sa strane, što su pokazali i ograđivanjem od najavljenog skupa.

Mada, i dalje me kopka ta „moderna praznina“. Možda je to ipak najveći problem ovih prostora.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari