Svaka čast hronologiji, korisna je ona za istoriju i svakodnevni život, ali smatram – a teorija književnosti mi daje za pravo – da romani pisani u duhu fantastike i apsurda nisu u obavezi da se obaziru na hronologiju, i čak držim da imaju pravo, pa čak i obavezu, da namerno krivotvore ne samo datume nego i činjenice.
Naš istorik misli drugačije, tačnije – samo se pretvara da misli, jer, kako ćemo videti, umesto njega misle svedoci-saradnici, Predrag Palavestra, na primer, koji „?…? piše da primer Dobrice Ćosića najbolje pokazuje da je moderni srpski istorijski roman više ojačao istorijsko osećanje i istorijsku svest srpskog naroda nego nacionalna istorijska nauka“. Drugi svedok-saradnik, izvesni Nikola Kovač, opet „?…? ističe njegovu Ćosićevu, pretpostavljam težnju ka višem poretku slobode i smisla i dodaje: Zato pravu istoriju, njen ljudski smisao i njen kritički duh, nalazimo u romanu više i bolje nego u bilo kom istoriografskom djelu ili političkom dokumentu“.
„Da li je to slučaj s ovom Basarinom knjigom“, pita se Ljušić. „Da li je Basara tako nastupio pišući Dahije i da li se uopšte zanosio kurzivi moji takvim ili sasvim drugačijim idejama?“
Priznajem da to s Dahijama nije bio „slučaj“ i da (vrlo namerno) nisam tako „nastupio“, a nisam iz više razloga – ponajpre zato što nisam ni guslar ni narodni pjevač da bih nastupao, a potom zato što sam čvrsto uveren – ma šta o tome Palavestra i Kovač mislili umesto Ljušića – da romani treba da se pišu unutar istorije, a ne da se istorija stvara iz romana. I uopšte se nisam „zanosio“ Ćosićevim, Palavestrinim i Kovačevim idejama o bilo čemu, nego „drugim“ idejama, tu je Ljušić sasvim u pravu. Ljušić je u još jednoj stvari u pravu. Imam ja, pored fusnota, još jednu veliku slabost. To su istorije. Gutam sve istorije koje mi dopadnu šaka – istorije naroda, istorije ratova, istorije umetnosti, istorije renesanse, istorije starog, srednjeg i novog veka, istorije umetnosti, istorije književnosti, istorije ludila, istorije malih stvari, istorije ogledala, olovaka, istorije bolesti i tome slično, i tokom čitanja te silesije istorija susretao sam se s različitim shvatanjima njihovih pisaca o povesti, od kojih su mi neka bila bliska, neka pak nisu. Možda bih, da sam bio dovoljno lud i da sam – umesto da ih, kad mi zatrebaju, izmislim, Ljušićeve knjige čitao – možda bih, kažem, u tom slučaju mnogo bolje savladao gradivo iz hronologije i od našeg istorika dobio prelaznu ocenu, ali ja sam smatrao svrsishodnijim da čitam Bosijea, Tojnbija, Burkharta, Špenglera, Brodela, Hojzingu, Fukoa… da pomenem neke, dugačak je taj spisak.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.