Ili – još crnja hipoteza – šta da sam napisao da je Karađorđe ubijen zato što su srpski istoričari iz XIX i XX veka misterioznim (iako, po meni, ne i nemogućim) kanalima podsvesti (koja, kao što je poznato, ne zna za vreme)…
… naveli rodonačelnika populizma i političkog nasilja u Srba, knjaza Miloša, da ubije vožda, jer se može osnovano pretpostaviti da Karađorđe ne bi potpomogao Vukovu jezičku reformu (i politiku), iz koje se, nakon mnogih pseudomorfoza, ispilila „jogurt revolucija“ i vladavina Slobodana Miloševića?
Tako je to s narodima u istoriji. Neki podižu francuske, neki jogurt revolucije.
U strogo nadziranim istorijama, u stvari, lažnim istoricističkim religijama, poput Ljušićeve, događaji nikada suštinski ne „prolaze“, nikada se ne „udaljavaju“ u vremenu, nego se gomilaju i pretvaraju u ogromno skladište masovnih frustracija. Za stvarnost oblikovanu takvom psihotičnom, totalitarnom istoriografijom, zasnovanom na junačkim pesmama i patriotskim romanima, dakle na (uglavnom lošoj) fikciji, nije ništa neobično, štaviše je društveno poželjno, da frustracija zbog Kosovske bitke, izgubljene pre pola milenijuma, bude isto tako snažna i neprebolna (ili, pre, snažno i neprebolno odglumljena) kao i sutradan posle boja, a možda čak i snažnija, jer su onovremeni Srbi – siguran sam u to – osim što nisu bili lažovi, bili građeni od čvršćeg materijala i mnogo su muškije podnosili poraze – evo, uzgred, primera „mudrijaške“ rečenice koju je trebalo da stavim u fusnotu, ali se nisam usudio, jer mi je Ljušić uterao strah od fusnota.
Evo još jedne takve: Samo je unutar takve istorije, neopozivo otcepljene od realnosti, bilo moguće da Slobodan Milošević nakon dva i po meseca bombardovanja, pokušaja etničkog čišćenja, ogromnih ljudskih i materijalnih žrtava i potpisivanja kapitulacije, proglasi „veličanstvenu pobedu nad agresorom“, da tu pobedu gromoglasno proslavlja i da masovno deli unapređenja i odlikovanja, i samo je u takvoj stvarnosti bilo moguće da se Milošević – uprkos saznanjima koja je morao imati o svudaprisutnosti globalnog satelitskog nadzora i neizbežnosti posledica – upusti u masovno etničko čišćenje albanskog stanovništva. Sve je to bilo moguće – iako to Miloševića uopšte ne opravdava – zato što je srpska stvarnost, stopljena sa apsolutizovanom istorijom, s vremenom potpala pod vlast stihija determinizma i sama se pretvorila u stihiju, u poluživi entitet, u večno ponavljanje istog i beskonačno recikliranje mrtvih matrica.
Jednom zakoračivši u tu mentalnu stihiju, Milošević nije ni imao izbora, postupao je kao automat, kao što kao dobrovoljni automat postupa i Ljušić, koji je kolektivno, dakle kao Srbin, slobodan do granica nepristojnosti – prema kojoj je, kažu zli jezici, nadaleko čuven – i koji, budući da, sticajem pukih okolnosti, nije na robiji – što, pretpostavljam, smatra vrhuncem ljudske slobode – dopušta sebi slobodu da rečenicu iz “Dahija”, „da su se Srbi oslobodili od Turaka, ali da su propustili da oslobode sami sebe“, tumači kao „blaćenje“ srpske istorije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.