Sinod Srpske pravoslavne crkve ovoga puta nije naseo na političke patke, pa će državu Srbiju na ustoličenju patrijarha Irineja predstavljati samo Boris Tadić. Bila je to verovatno jako loša vest za bulumentu politikanata koji su se baš bili naoštrili da od jednog sveštenog i duhovnog čina naprave tričavi politički kapital i lakrdiju.

Em bi se rodoljupci našli na „svetom“ Kosovu, em bi demonstrirali bliskost sa crkvenim vrhom, a posle svega – našlo bi se i nešto da se pojede i popije. Nadajmo se da će crkva, za njeno dobro, ostati na kursu diskretnog distanciranja od države i politike. Ne treba se zavaravati da će to biti lak posao. Država ovde nije odvojena ni od zapošljavanja spremačica, kamoli od bilo čega drugog. Sve da crkva i namerava da se udalji sa političke scene – neće joj to politička scena olako dopustiti. SPC, naime, ima veliki uticaj u biračkom telu, a naši se državnici drže načela da je „crkva isuviše ozbiljna stvar da bi bila prepuštena vernicima i sveštenstvu“.

Unutrašnja je stvar Sinoda kako će se s tim nositi, ali u godinama koje dolaze arhijereji bi svakako trebalo da povedu najozbiljniju raspravu na temu: da li je SPC prevashodno Hristova nevesta ili je „najvažnija institucija srpskog naroda“. Ako je za osmanskog vakta, zbog nepostojanja države, crkva silom prilika bila čuvar „nacionalne svesti“, nema nijednog razloga da danas – kada Srbija ima državu – nastavi da vadi kestenje iz političkih vatri. Pre svega zbog toga što preterana revnost u „nacionalnim poslovima“ neminovno završava u perfidnoj formi idolopoklonstva – u etnofiletizmu i apsolutizaciji relativnosti nacije. Evo, nije li umirovljeni episkop Artemije preterivao u pomenutom, pa se došlo do toga da nastane, po rečima patrijarha, „mali raskorak“ između Artemijeve teologije i crkvenog poretka. Patrijarh je, razumljivo, kao monah u obavezi da izbegava teške reči. Ali ne bih ja to nazvao „malim raskorakom“. U svakom slučaju, Artemijev slučaj jasno pokazuje da neobuzadni, gordošću motivisani nacionalizam unosi razdor i u crkvu i u društvenu zajednicu. Postojanje nekakvih „elitnih“, sveštenih i laičkih Srba po definiciji podrazumeva prisustvo onih „loših“ i „izdajničkih“ . Kada se to dovede do krajnosti, a ovde se sve dovodi do krajnosti, onda se pravoverni Srbi ne ustručavaju da ubace pokoju bombu u kuće nekog lošeg Srbina.

Lepo je rekao, ko god da je rekao, da nama neprijatelji u stvari i ne trebaju. Crkvi je, međutim, u tim stvarima mnogo lakše nego državi. Ako, recimo, Artemije jednoga dana prekardaši, lepo se sastane Sinod, pa ga raščini i svako na svoju stranu. Ali kako mi da raščistimo hordu lažnih mesija i još lažnijih izbavitelja koji su našli stotine načina da nacionalne interese usklade sa ličnim. Ako bi se SPC, na primer, odvažila da strogo razdvoji sveto i profano – a to joj je dužnost – onda bi lažne mesije ostale bez veoma važne tačke oslonca. Pripreme čina ustoličenja su pokazale da crkva više nije spremna da svete tajne stavlja u službu političkog marketinga. Dobro je što je tako. A još bi boje bilo da tako i ostane.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari