Za koji dan, tačnije 26. januara, Australija će obeležiti svoj nacionalni praznik Dan Australije.

Australijanci vole ovaj praznik i raduju mu se. Nama možda to i ne bi bilo tako zanimljivo da tamošnje Udruženje stočara i proizvođača mesa nije lansiralo fenomenalnu letnju, tamo je upravo ovo godišnje doba, reklamnu kampanju kojom hoće da pospeši potrošnju domaće jagnjetine. Spot se može videti na Jutjubu ako se ukuca „Celebrate Australia with a lamb BBQ“. Kako javlja tamošnji radio SBS, spot je izazvao veliku pažnju javnosti zato što sadrži mnoštvo političkih poruka. Autori nastoje da promovišu multietničnost i raznolikost ove države-kontinenta. Istorija useljavanja doživljena je kao roštiljanje na božanstvenoj plaži, gde Aboridžini dočekuju goste. Reč je o društvu koje se stalno menja, pa su tvorci ovog genijalnog spota hteli da jagnjetinu učine kulturološki prihvatljivom u današnjoj šarolikoj zemlji, a istovremeno i da poruče kako je pravo na useljavanje legitimno, ali i pravo izbeglica da na australijskom tlu zatraže pravo na azil. Ovo je u tamo veoma osjetljivo političko pitanje, budući da na adresu tamošnje vlade stižu kritike po pitanju kršenja ljudskih prava jer potencijalne azilante drži podalje od kontinenta na ostrvima Manus i Nauru gde čekaju odgovor.

No, vratimo se reklami. Svake godine Udruženje za ovaj dan lansira kampanju, ali ovog puta niko ga ne spominje direktno po imenu. Naime, za veliki broj tamošnjih autohtonih naroda to je dan kada je britanska Prva flota izvršila invaziju, a neki među njima predlažu da se to nazove i „Dan opstanka“. Na početku spota Aboridžini traže idealno mesto za roštilj i zaustavljaju se na jednoj prelepoj plaži, jedan pita: „Jel dolazi još neko?“. Ubrzo mu drugi odgovara: „Ovako lepo mesto će biti krcato za čas“. Ubrzo brodom na plažu stižu Holanđani, pa Britanci. Tu autori reklame ne propuštaju politički komentar. Jedan od britanskih pomoraca kaže da su oni „Prva flota“, a jedan od domaćina mu kroz smeh dobacuje „Pa, ne baš“. Onda dolaze Francuzi, pa Nemci kojima domaćini stavljaju primedbu „bar da su doneli svoje pivo“. Posle njih na plažu pristižu Kinezi, Italijani, Grci i Srbi. Plaža je odjednom puna raznolikih ljudi, a onda se približava još jedan mnogo manji brod. Na komentar da brodom dolaze izbeglice i azilanti, jedan od gostiju se pita: „Zar nismo svi mi došli brodom?“, jedan od domaćina mu odgovara: „I dobrodošli ste“. Autori su vešto izbegli etničke stereotipe, pa na roštilj pristižu između ostalih vegetarijanci, homoseksualci, transrodne osobe. Sve se završava tako što se jedan od gostiju zahvaljuje Aboridžinima rečima: „Hvala što ste nas primili. Ovo je sjajno mesto za roštilj“. Domaćin mu odgovara: „Najbolje na svetu“. Ova reklama je odličan primer govorenja jezikom elektronskih medija. U nešto više od dva minuta uspelo je da se kaže sve što se hoće: podsticanje potrošnje domaće jagnjetine, smeštanje u istorijski i društveni kontekst, inteligentno upućivanje žaoke institucijama sistema, ali i da se našali i na sopstveni račun. Odličan je to primer društva koje je zrelo da razmišlja, raspravlja i razgovara samo sa sobom i da progovori o sebi kroz duhovitu ironiju i dobar humor.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari