Volim klubove čitalaca. Često sam preko njih kupovao knjige.
Svaki ozbiljniji izdavač ih ima: možete da kupujete knjige po znatno povoljnijim cenama nego u knjižari, a i izdavačima pomažete da lakše dođu do novca koji će uložiti u objavljivanje novih knjiga.
Izdavači koji kod nas imaju dobro osmišljene klubove čitalaca su Arhipelag, Clio (mada ga zovu forum čitalaca), Geopoetika, Laguna. Ima ih naravno još, ove spominjem zato što su ozbiljno i dobro razrađeni, a i dugo postoje.
Draž i magija klubova čitalaca nije samo u tome da knjigu kupite jeftinije nego da uživate u čitanju i da u mnogim slučajevima do knjige dođete pre nego što se pojavi u knjižarama, što nije mala stvar kad volite da čitate i kad jedva čekate da uzmete u ruke knjigu svog omiljenog pisca.
Klubovi čitalaca su namenjeni onima koji uživaju u knjizi. U nekim klubovima imate člansku obavezu (kupovina jedne ili nekoliko knjiga godišnje), negde je nemate, ali je članarina svuda besplatna. Ponekad mi se čini da izdavači ne skreću dovoljno pažnju na njih.
Činjenica je da se navike čitanja menjaju, da je elektronska knjiga došla tu da ostane (još jednom ukazujem da elektronska knjiga nije pdf fajl koji neko čita na svom računaru i telefonu, već fajl napravljen u mobi ili epub formatu koji je prilagođen čitanju knjige na čitačima, telefonima i tabletima).
Činjenica je da izdavači moraju i treba da budu sve aktivniji na društvenim mrežama. Činjenica je da se po Jutjubu pojavljuju buktjuberi koji pričaju o knjigama što im se sviđaju, ili se na Instagramu pojavljuju bukstagrameri koji predstavljaju knjige po svom nahođenju: u tridesetak sekundi do minut vam se pojavi neko simpatično čeljade i priča svoje utiske o knjizi.
O knjigama se piše i na Tviteru. Oni bolji među njima su uticajni buktjuberi, instagrameri ili tviteraši. Neki od njih su dobri i ozbiljni, drugi to nisu.
Ko je ko među njima otkrijte sami po bespućima interneta. Ima i nekih regionalno uticajnih veb-sajtova koji prate knjigu navodno kao „knjigoljupci“ kako sami sebe opisuju (www.citajknjigu.com), a u stvari je pred potencijalnim čitaocima najogoljenije reklamiranje svih knjiga koje ljudima sa ovog sajta dođu pod ruku ili za čije im je reklamiranje, što je sasvim legitimno, plaćeno.
Sve radi po principu sve knjige koje tamo vidite su super – često se besplatno dele čitaocima i konzumentima raznih drugih proizvoda koji s knjigom i nemaju neke veze. Uvek podržavam nov pristup popularisanju knjiga, samo što je u ovom slučaju reč o najklasičnijem obmanjivanju čitalaca.
Kad pogledaš svu tu džunglu na globalnoj mreži, klubovi čitalaca ozbiljnih i dobrih izdavača pravim čitaocima dođu kao jedino sigurno utočište.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.