Kristijana Ekera dugo poznajem, počelo je tako što su do mene stizale njegove putopisne reportaže iz raznih delova sveta koje su bile egzotične, informativne, interesantne što čitaoci Danasa dobro znaju, jer ih, kad ih pošalje, objavimo.
Kopkalo me je ko je taj čovek što mnogo toga zna, naročito o zemljama bivšeg Sovjetskog Saveza koje je prešao uzduž i popreko.
Kad smo se, jednog prolećnog dana pre mnogo godina, upoznali u bašti jednog beogradskog restorana, naš razgovor je potrajao par sati.
S obzirom da novinska kolumna dozvoljava da se bude ličan, reći ću da je Kristijan Eker divna ličnost, odličan pisac, a zapazio sam ono što kod ljudi poslednjih godina retko srećem, onu iskonsku, pravu intelektualnu, maltene detinju, radoznalost, a o njegovom obrazovanju, poznavanju politike, geopolitike i kulture da i ne govorim.
Koje je sve knjige objavljivao možete pogledati u njegovoj biografiji, ali njegova poslednja knjiga „Pina Bauš i njen tancteatar – istorija i susreti“, koju je objavio Arhipelag, nešto je posebno. Napisana je sa strašću posvećenika, sa mnogo podataka i informacija na jednom mestu.
Sam mi je priznao da voli Pinu Bauš i da, kad god uzmogne, zbriše da pogleda neko od izvođenja njenog Tancteatra.
Stvarno me je, kad sam knjigu pročitao, „naterao“ da jurim sve što o ovoj velikoj umetnici može da se nađe po Jutjubu i drugde.
Eker u knjizi otvoreno priznaje: „Pisati knjigu o Pini Bauš predstavlja skoro nemoguću misiju, ali sam se ipak upustio u tu lepu avanturu. Svako ko je pokušao uspeo je samo delimično. I ova knjiga će biti delimični uspeh, ali siguran sam da je nikada ne bih napisao da nije proglašena epidemija kovida 19, zbog čega su zatvorene sve institucije kulture i umetnosti, ali i mesta za druženje. Prvi put u životu ostao sam bez pozorišta, što je značilo da sam na ivici depresije. Tada sam seo za računar i počeo da pišem o Pini Bauš. Ova knjiga je pokušaj da se u izolaciji na poseban način srećem sa plesačima u Vupertalu, da svoje emocije dovedem u red i da ih podelim sa čitaocima. U isto vreme to je i moj skromni pokušaj da Pinu Bauš i fenomen koji njeno stvaralaštvo i ime označavaju prikažem u istorijskom okviru kojem pripada.“
Bibliografija i filmografija u knjizi organizovane su hronološki po godinama, veoma su dobro napisane i analize nekoliko njenih predstava.
Kristijan Eker navodi još jedan podatak „knjiga o slepoj princezi savremenog plesa je objavljena prvo na srpskom jeziku, a posle će je možda biti na italijanskom, mom maternjem jeziku. Namerno sam to želeo: na početku, kad je počela da radi kao koreografkinja u Vupertalu, Pina Bauš je skoro morala da napusti grad i promeni posao; niko nije razumeo njen način rada i publika je htela da je udalji sa scene“.
Prijatno čitanje.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.