Već nešto više od nedelju dana smo u 2017. godini. Šta nam je prošla 2016. godina donela videli smo, a šta nam donosi nova – videćemo.
Verujem da ste i sami slali i primali čestitke, pretpostavljam elektronske i virtuelne, jer one prave, nažalost, maltene niko više i ne šalje. Kako god bilo, još jednom vam srećna Nova. Nova godina se proslavljala i na društvenim mrežama – tviteru, instagramu i fejsbuku. Nagledali smo se slavlja, prazničnih i slavskih trpeza, dobrog raspoloženja. Neupitno se još jednom potvrdilo da su društvene mreže postale još jedan medij skoro pa ravnopravan sa novinama, radiom i televizijom. Sve više ljudi društvene mreže, tviter i fejsbuk naročito, prihvata kao jedini izvor informisanja. Stari Latini su se držali Ciceronove izreke „O tempora o mores“. Jedan od prevoda bi mogao da bude i ovaj „Čudnih li vremena, čudnih li običaja“.
U zaista čudnim vremenima u kojima živimo, s još čudnijim običajima koje pokušavamo da shvatimo, i vođstvo najmnogoljudnije planetarne društvene mreže Fejsbuk se ponaša kao bogata udavača koja se premišlja i ne zna šta hoće. Već duže vreme na račun fejsbuka stižu kritike da su vesti koje se tamo mogu pročitati nepouzdane, bilo je čak i onih lažnih, a znalo je da bude i onoga što se u „političkoj korektnosti“, iako je ovaj pojam jedna od najapsurdnijih i najbesmislenijih kovanica ljudskog uma, zove „govor mržnje“. Narodski rečeno, svako svakog vređa, ponižava i pljuje, a da za to ne odgovara. Fejsbuk se od kritika brani argumentom: „Mi ne proizvodimo vesti i ostale sadržaje, mi nismo medijska kuća, mi smo platforma“. U ovakvu besmislicu verovatno ni sami ne veruju. Onda, valjda, kada su shvatili da je argument kojim operišu potpuno besmislen, rešili su da nešto preduzmu. Pročitah u štampanom izdanju NJujork tajmsa od subote, 7. januara, da je Fejsbuk angažovao čuvenu zvezdu, novinarku američkog NBC-a i CNN-a, Kempobel Braun kao „čelnicu tima za saradnju sa medijskim kućama“. Nikome nije jasno šta ova pozicija zapravo jeste, ali Kempbelova je na svom fejsbuk profilu napisala da je njen posao da „medijskim kućama, organizacijama i novinarima pomogne da prisnije i efikasnije sarađuju sa fejsbukom“. Kako će sve to izgledati videćemo. Ova kuća se za sada, kada su informacije u pitanju, oslanja na već proverene i pouzdane globalne medijske kuće. Međutim, nije u tome srž celog problema. Pouzdani izvori informisanja će raditi kao i do sada: objavljivaće vesti, informacije, svejedno koji kanal za objavljivanje onoga što imaju da objave koriste. Problem je što ne postoji ozbiljan etički kodeks kog bi se fejsbuk pridržavao kao što britanski BBC ima svoje „professional guidelines“. Inače, deluju po prijavama: vi nešto prijavite, oni odmah uklone i ne proveravaju. Dosta sadržaja tako bude i uklonjeno, ali još više ih i ostane. Tek tu svako svakog može da potkazuje. Srž problema je, međutim, činjenica, da se prema podacima koje objavljuje ugledni američki dnevnik 1,8 milijardi ljudi oslanja na fejsbuk kao na glavni izvor informisanja. Zastrašujuće i apokaliptično, zar ne?
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.