Već tri meseca papskim ukazom izopšten iz Svete Rimokatoličke crkve, stigao je, na današnji dan pre petsto godina, 16. aprila 1521, pobunjenik vere i reformator hrišćanskog načina života, Martin Luter u grad Vorms.
Bilo je to putovanje po pozivu njegovog veličanstva, cara Svetog rimskog carstva Karla V, u službi Svete stolice, da se Luteru pruži poslednja prilika da izgladi odnose sa Vatikanom, dakako, ukoliko se odrekne svog učenja – u kojem, pobogu, razum ima najviša prava i u veri – te opozove ubojite svoje teze protiv pape, Vatikana, visokog klera i, posebno, protiv papskog instituta otkupa grehova novcem, takozvane indulgencije.
Luterova odbrana bila je, u stvari, samo još jedan žestok napad na samozvane svetosti i svetinje. Ona se može svesti na zaključak: „Ne mogu da radim protiv svoje savesti.“
Bio je to još jedan način da Luter gromoglasno saopšti da su crkveni život i crkvena hijerarhija ustrojeni protiv savesti čoveka. Sutradan, 17. aprila 1521, papa je najtežom kaznom kaznio ne samo Lutera nego i sve njegove pristalice: izopštio ih je iz svoje Crkve i proglasio ih prokletima.
Tom papskom bulom, Luter je razgoreo vatru u peći i pod rasplamsanom svetlošću počeo da prevodi Bibliju na nemački jezik. Bilo je to u stvari stvaranje književnog nemačkog jezika.
Hrabrost i lucidnost Luterove sudbine ništa ne može bolje dočarati od najvehementnijih delova Betovenovih simfonija.
Fridrih Šiler je Lutera nazvao „borcem za slobodu razuma“, i tu jednostavnu ocenu treba shvatiti u punoj njenoj dubini.
Bez Luterovog protivljenja neupitnim dogmama – pokazavši ih kao rigidne stavove jednog parazitskog staleža koji je upodobio atribute Boga prema svojim potrebama – ne bi nekoliko vekova potom bilo ni slobodarskih pesama i drama nemačkih romantičara ni najviše spekulativne misli koju je čovečanstvo doživelo, upravo na luterovskom jeziku, u filozofiji klasičnog idealizma kod Kanta i Hegela, ali i kod mladog Fihtea, koji je sav u luterovskom naboju i buntu, gotovo inkarnirani mladi Luter.
Život Martina Lutera (1483 – 1546), najoštrijeg kritičara crkvenog licemerja u istoriji zapadnog hrišćanstva, osnivača novog hrišćanskog pravca i novog koncepta verske zajednice – sa dalekosežnim kulturnim, političkim i ekonomskim posledicama, bio je neprestana dramatizacija društvenog života njegovog doba i podneblja.
Pre petnaestak godina gledao sam film reditelja Erika Tila „Luter“, sa Džozefom Fajnsom u naslovnoj ulozi. Taj film je dobar pokazatelj kako se danas plauzibilno gleda na ovu, nesumnjivo prometejsku figuru reformatora, koja je, međutim, u zrelom i poznom svom dobu, nakon ekskomunikacije, pred sebe bacila veoma tamne senke i za sobom ostavila otrovne tragove.
Tilov film prikazuje život Martina Lutera od trenutka kada se on odlučio na monaški poziv do trenutka kada su protestantska veroispovest i nemački jezik kao propovedni legalizovani u Nemačkoj.
Dakle, biografski film „Luter“ zanemaruje kako period detinjstva i dečaštva, tako i periode Luterove pune i pozne zrelosti.
To što je zanemareno prikazivanje ranog doba Luterovog života, sasvim je opravdano, jer je reč o godinama u kojima se ne naziru niti lične posebnosti niti događaji od sudbinskog značaja.
Tek sa odlukom da postane monah i da se posveti crkvenoj službi Bogu, započinje reforma života budućeg reformatora.
Međutim, zanemariti period vrlo produktivnog, zrelog Luterovog doba, kada postaje i dekan Univerziteta u Vitenbergu i kada piše veliki broj spisa, kada, najzad, od pobunjenika postaje kodifikator – predstavlja redukcionizam, koji pod sobom ima skrivene ideološke razloge.
U ovom periodu života Luter piše, između ostalog, i spis „Protiv rimskog papstva, od samog đavola uspostavljenog“, delo izrazito vulgarnog stila, ilustrovano skatološkim crtežima, takođe genijalnog, Luke Kranaha, a dve godine pre toga, objavljuje Luter spis „O Jevrejima i njihovim lažima“ (1543).
To delo otvoreno poziva na linč Jevreja, njegov rečnik, jedna je od prethodnih inkaracija govora mržnje i ubijanja koji pripada nemačkom nacizmu za vreme Adolfa Hitlera. U tom smislu, Luter je i otac nemačkog antisemitizma.
Završavajući biografski film o Luteru mnogo ranije nego što se Luterova biografija završava, autori filma su počinili ozbiljnu moralnu grešku.
Lik Lutera, kako nam je u ovom filmu predstavljen, izgubio je mnogo od svoje impulsivnosti i kontradiktornosti, o kojima, pored brojnih portreta i zapisa savremenika, najbolje svedoči stil Luterovih spisa.
Ovaj gubitak psihološke reljefnosti ne duguje tek pogrešnoj glumačkoj podeli nego, pre svega, izbegavanju da se pokaže i druga, tamna strana kolosalne Luterove ličnosti, koja se otkriva u godinama kada je on zaogrnut plaštom društvene moći.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.