„Danijel Dragojević odbio nagradu Vladimir Nazor’ za životno djelo“, „Najveći hrvatski pjesnik Danijel Dragojević odbio nagradu za životno djelo“, „Naš najveći živući pjesnik Danijel Dragojević odbio najvišu državnu nagradu, što je bilo i očekivano“…
… „Danijel Dragojević odbio Nazora“, četiri varijacije, izvedene iz jedne vesti, isticale su se ove sedmice među naslovima u kulturnim rubrikama medija u Republici Hrvatskoj. A vest, to je zaista vest, glasi ovako:
„Najvišu državnu nagradu na području kulture i umjetnosti, Nagradu Vladimir Nazor za životno djelo iz područja književnosti u 2018. dobio je Danijel Dragojević, ali mu nagrada neće biti uručena jer je pjesnik, koji i inače zazire od nagrada i priznanja, očekivano nije prihvatio. O odbijanju nagrade obavijestilo je Ministarstvo kulture.“
Nije Dragojević, dakle, odbio Nazora, ni državnu nagradu, ni nagradu za životno delo, Dragojević – koji, otkad peva, dosledno odbija nagrade, priznanja, intervjue, javne istupe i ponovljena izdanja svojih zbirki pesama – odbio je samo nagrađivanje, stvarajući pesmu javnim gestom, i predočivši nam inače zaboravljenu misao pevanja: jedina nagrada za pesnika jeste njegova pesma, i od te nagrade nema druge nagrade.
Niko od savremenika tako kao Dragojević, decenijama dosledno, nije na našem jeziku otkrivao drukčije vidove onoga što se inače smatra poznatim. Samo u poslednjoj svojoj knjizi pesama „Kasno ljeto“, objavljenoj prošle godine, ostvario je genijalne pesme o bogu i stvaralaštvu čoveka.
Onaj ko piše genijalne pesme o bogu i stvaralaštvu, pred kojima se čovečanstvo čudi kako ih već pre hiljadu godina nije znalo napamet, ne uzima ordenje, plakete, novac i priznanja, ne uzima ništa, i ne učestvuje u cirkusu nagrađivanja, koji su izmislili ne pesnici, nego političari u kulturi, kako bi nadomestili nedostatke književnicima i njihovim delima. Danijelu Dragojeviću (Vela Luka, 1934), naprosto ništa ne nedostaje.
O stvaralaštvu čoveka, koje je zapravo najčistija igra, o tom čudu pokazivanja stvari iz tačke u kojoj se ona skriva, njenog nastajanja iz trenutka njenog nestajanja, jer „zadatak poezije nije da odrazi stvarnost, već da je pobedi i rastvori; između sna i događaja stoji čovek, njega treba pobediti“, kako kaže Dragojevićev davno umrli ispisnik Branko Miljković (Niš, 1934 – Zagreb, 1961), Dragojevićeva pesma, pesma nad pesmama XXI veka, „Katulbo“:
„Ima mnogo riječi koje ako ih čitamo obrnuto/ zvuče ljepše (muzikalnije), a i sličnije su predmetu/ koji bi trebale predstavljati. Tako, tim činom, na-/ staje nešto slično i nešto posve različito, i ogledalno/ i dalekozorno. Jedna takva riječ je, bez sumnje, i/ oblutak, od natrag viđena: katulbo. Da provjerite,/ ponovite je naglas nekoliko puta: katulbo, katulbo,/ katulbo. Kako se čuje, divna igra. Za razliku od/ pravog oblutka, ovaj novi se kotrlja, poskakuje,/ zvuči neveselo, kao neki nepoznati stranac iz toplijih/ krajeva. Katulbo.“
O Bogu – dakle, doista o Bogu – o onom po čemu on može biti, evo dela pesme „Prozor“: „Bog je prozor, lijepo opće mjesto,/ zatvarano/ i otvarano.“
Na Danijela Dragojevića mislim, na njegovu ljudsku i pesničku doslednost, na njegovo pesništvo koje je, verovali ili ne, iznova „omnis humanitatis pater“, i na to kako od javnog gesta on stvara pesmu, i od pesme javni gest, kao da je na trgu, na agori koju upravo stvara u pesmi kao najdublju intimu, na to njegovo kristalno jasno uviđanje usmrćivanja Boga živih i na mogućnost rađanja Boga umrlih, otkrivanja Boga zatrtih, stvaranja Boga uništenih, danas, dok pred novopazarsku publiku izvodim novopazarsku omladinu da javni gest pretvori u pesmu i na svet donose boga ubijenih svojih nekadašnjih sugrađana:
Grupa učenika pušta iz grla gromoglasni vapaj.
– Ovo su vapaji sandžačkih Jevreja koji su iz Novog Pazara listom nestali u martu 1942. godine, kao da ih ovde nikad nije bilo.
– Dvesta trideset muškaraca, žena i dece.
– Kao da ih nikad nije bilo.
– Kao da nikad nisu bili naši sugrađani.
– I sinagoga im je spaljena, a njeno zgarište počišćeno.
– Kao da te bogomolje nikad nije bilo.
– I kao da se jevrejska molitva nikad nije prolamala novopazarskim nebom.
– I novopazarskim srcima.
– I nema više ni njihovog groblja.
– Jevrejsko groblje u Novom Pazaru je zatravljeno.
– Okorovljeno.
– Sve dok ga mi, novopazarski učenici, pre dve godine nismo očistili.
– Ali na njemu se grade kuće.
– Kao da Jevreji u Novom Pazaru nikad nisu umirali,
– Kao da Jevreji u Novom Pazaru nikad nisu postojali.
Grupa učenika aplaudira. Dugo, da se srce stegne.
– Kad su sandžačke Jevreje odvodili iz Novog Pazara u nasilnu smrt, okupljeni građani Novog Pazara, muslimani i hrišćani, aplaudirali su tom sprovodu, pozdravljajući odlazak svojih sugrađana Jevreja u nasilnu smrt…
– Kao što se pozdravlja novi život!
– Kao što se pozdravlja nečiji uspeh!
– Mi, novopazarske omladinke i novopazarski omladinci, muslimani i hrišćani, sada ćemo, u znak sećanja na naše ubijene sugrađane jevrejske nacionalnosti i jevrejske veroispovesti, izgovoriti jevrejsku molitvu:
– Šema Izrael/ Adonaj elohemu/ Adonaj ehad!
– Čuj Izraele/ Gospod je naš Bog/ Gospod je jedan!
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.