„Za Gurđijeva jedno od specifičnih svojstava znamenitog muškarca ili žene jeste sposobnost da podjednako bdi nad jagnjetom i vukom u sebi. Voleti i nežnost jednog i krvoločnost drugog, i oboma uravnotežiti njihovo mesto…“
Tako piše Piter Bruk u autobiografskoj knjizi „Niti vremena“.
Ezoterično učenje Georgija Ivanoviča Gurđijeva, misterijski njegovi opiti i praktične vežbe u plesu i muzici, i ne samo u plesu i muzici, pokretu i zvuku, uticali su snažno na razumevanje stvaralaštva i života znamenitog reditelja Pitera Bruka.
Taj uticaj došao mu je posredno, ali vrlo blisko, preko Žane de Salcman, neposredne učenice i nastavljačice Gurđijevljevog dela, dela čija je misija da prenosi, pre svega usmeno, licem u lice, moralni podstrek na zaljubljivanje u neprolaznu vrlinu.
Toj je ljubavi svaka pretnja pre svega komična.
Čovek se nikad još nije rodio.
S dolaskom ljudskog bića na svet, rađa se mogućnost koja tek treba da sazri, da se iz nje čovek rodi svojom odlukom.
Svako je sebi roditelj.
Sa gospođom Salcman i na njen podsticaj, napisao je Bruk scenario za film „Susreti sa znamenitim ljudima“, prema autobiografskoj istoimenoj knjizi Georgija Gurđijeva, i ostvario ga 1979. godine.
O radu na tom filmu, u istoj knjizi Piter Bruk piše i ovo, čime dolazimo na našu temu: „Najteže je bilo naći glumca za glavnu ulogu, jer je on svojom pojavom trebalo da sugeriše i grčko i jermensko poreklo Gurđijeva.
Nakon audicija u Londonu, Parizu, Atini i Kairu, neko nam je rekao da bismo možda u Jugoslaviji, s njenim bogatim filmskim i pozorišnim iskustvom, mogli da pronađemo ličnost koja nam je potrebna.
U Beogradu sam video brojne glumce i bio impresioniran njihovim fizičkim izgledom, snažnim karakterom i velikom glumačkom veštinom, još uvek duboko povezanom sa etničkim korenima.
Kad je pred nas stupio mladi Crnogorac, Dragan Maksimović, njegov hod i izraz u očima govorili su nam da je naše traganje završeno.“
Od svih glumaca, od Londona do Kaira, od Njujorka do Kabula, Bruk je za ulogu Gurđijeva, čoveka koji ga oduševljava i kojeg najdublje poštuje, odabrao Dragana Maksimovića.
Ezoterijskim jezikom, Bruk je to sebi mogao da objasni ovako: proviđenje me je, izvan svih mojih planova, nasukalo na Beograd, da tu prepoznam istinsku glumačku inkarnaciju Gurđijeva.
Kažem, pretpostavljam, Bruk je to sebi mogao tako da objasni, jer u autobiografskom spisu govori o „nekoj ruci“ u koju je siguran da će rešiti problem pred kojim zastane nem, ali u nadahnuću.
Pošao je Dragan Maksimović sa Brukom i madam Salcman u Francusku i Avganistan, tamo gde je Gurđijev na kraju radio i tamo gde je rođen, da glumi u filmu o njemu, i da u sebi učvrsti onu najređu osobinu znamenitih, koju je u njegovom oku, na prvi pogled, prozreo Piter Bruk: sposobnost da podjednako bdi nad jagnjetom i vukom u sebi, i da ih podjednako voli.
Od te 1979. do smrti, Dragan Maksimović igrao je u brojnim ulogama, i u svima briljantno, briljantno i bez uobičajene glumačke samozaljubljenosti.
Svako lice koje je igrao – a to se u filmovima i danas lepo vidi – isijava osobenom energijom, koju nijednog trena ne zasenjuje harizma samog glumca (što je tako česta pojava kojom mnogi koje smatramo velikim glumcima poništavaju ličnost koju glume, jer, u stvari, likom glume sebe).
Posle dva i po meseca na bolničkoj postelji, četvrtog dana februara 2001. – tome je, evo, dvadeset godina – Dragan Maksimović umro je od posledica teškog prebijanja.
Tukli su ga na smrt, monstruozno, neki mladi ljudi, usred Beograda, naočigled prolaznika.
Njegova tamna put i skromna odeća govorila im je da to mora biti Ciganin.
Draganu Maksimoviću ni na kraj pameti nije bilo da svojim ubicama kaže da nije Rom.
Trpeo je muke Isusove u ulozi Roma.
Znao je da time spasava život nekog ko je zaista Rom, u društvu, u svetu u kojem je ubistvo Roma nekažnjivo.
Bila je to poslednja uloga Dragana Maksimovića, uloga neizdrživa.
U celom svetu samo ju je on mogao igrati i samo ju je on igrao.
U vremenima u kojima se od glumačke profesije pravi kukavičluk na sceni, Dragan Maksimović je pokazao da glumački poziv pravi heroja u životu.
S Draganom Maksimovićem niko se ne može porediti.
On je neuporediv.
On potvrđuje da je glumac živa laboratija opipljivih misterija, kojima je cilj da stvore čoveka doraslog.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.