Pavle Simjanović

Pavle Simjanović, filmski kritičar Danasa. Neplaćen, uglavnom. Zato piše ono što želi a ne po narudžbini. To više liči na kolumne, pa je u međuvremenu prešao u kolumniste. Takođe neplaćeno, ali slava je veća. Kao njegov urednik možete se suočiti sa šalom za svaku pomerenu zapetu, o promenjenom naslovu da ne govorimo. Nije ni čudo jer je završio dramaturgiju. Dakle, pisac. Ima Jelenu, slikarku, zajedno imaju Noru. Ima i pse i mačku. Od urednice kulture tražio je (verovatno u okviru perverzne želje da oseti kako je to kada vas neko svede na niz reči i proreda) prethodnih nekoliko rečenica dok je njegova verzija biografije bila: „Pavle Simjanović, dramaturg iz Beograda. Nije zadovoljan.“. Izgleda da ponekad ipak jeste zadovoljan.

Naš travnati brežuljak
03.02.2013. 17:22

Naš travnati brežuljak

Nekako je ovim stranicama izmakao film Bena Afleka „Argo“ u vreme njegovog prikazivanja na loše osmišljenoj i još gore posećenoj Sinemaniji prošlog oktobra. Deluje kao propust ali budući da sam u tom trenutku rešio da odgledam „Rđu i kost“ i „Poslednju stražu“, ne može se reći da je intuicija bila pogrešna pošto su i jedan i drugi na svim nivoima veći filmovi.
U slavu Džeka Palansa
23.01.2013. 18:37

U slavu Džeka Palansa

Kada bismo zamislili upitnik koji bi odredio prisustvo ili odsustvo elemenata koji čine jedan kompletan film i primenili ga na špageti vesterne, na prvom mestu bi morala da bude atmosfera, i tu bi se moralo štiklirati debelim markerom.
O nevinosti i iskustvu
19.12.2012. 18:14

O nevinosti i iskustvu

Negde je rečeno da priča čiji kvalitet zavisi od iznenađujućeg kraja verovatno za početak nije bila dovoljno vredna da bi bila ispričana. Možda je tako. U svakom slučaju, jako je teško govoriti o filmu Anga Lija „Pijev život“ a ne dotaći se njegovog razrešenja, ili barem puta koji dovodi skoro do samog razrešenja. Radnja filma započinje u Montrealu gde mladi britanski pisac prilazi Indijcu Paju (Irfan Kan i, većim delom, devetnaestogodišnji debitant Suradž Šarma), sa preporukom njegovog navodnog ujaka da će tu čuti odličnu priču koja će ga spasiti kreativne krize.
Bekstvo iz pakla godina
05.12.2012. 16:14

Bekstvo iz pakla godina

Kada sam imao četrnaest godina pala mi je na pamet genijalna ideja da napišem SF roman čija radnja počinje u Sovjetskom Savezu nakon Drugog svetskog rata i tiče se nekakvog vremeplova koji KGB želi da iskoristi da eliminiše neprijatelje poretka (o da, kakav nerd, imao je i naočare nosio i bele New Balance patike...). Dalje bi se radnja nastavila tako što bi vremenski agent bio poslat u Jugoslaviju 1947. godine (ili možda Kumrovec 1892, ko bi ga znao).
Bog ekspozicije i đavo raspleta
02.12.2012. 16:47

Bog ekspozicije i đavo raspleta

Često korišćeni citat iz poslanice mog imenjaka Korinćanima govori o ljubavi, veri i nadi, izdvajajući ljubav kao najvažniju. Istina, neki prevodi umesto nade navode milosrđe, stavljajući ga ispred ljubavi, no, kako i austrijski reditelj Ulrih Zajdl termine koristi kako bi postavio tematski okvir (čak i ne navodeći njihovo poreklo, usput izbegavajući pretenciozne natpise pre špice) verovatno bi u začetku valjalo izbeći nekakvu teološku raspravu.
Učeni diletantizam
29.11.2012. 17:16

Učeni diletantizam

Filmski autori koji su pre toga godinama pisali filmske kritike, nedostatak želje da se kod gledaoca izazove empatija prema junacima, negiranje klasičnog narativa, teorijsko poigravanje formatom trake... aah, predivni svet festivalskog filma. Kada je u pitanju Leo Karaks, dilema koja je postojala nakon filma „Mauvais sang“ iz 1986. godine ostaje i gotovo tri decenije kasnije.
(Pojedinac + sistem) x 6
23.11.2012. 18:26

(Pojedinac + sistem) x 6

1849. godine, u južnopacifičkoj ostrvskoj, malo je reći, zabiti, mladi američki advokat (Džim Stardžes) sklapa (mada u početku nije toga svestan) prijateljstvo sa crnim robom koji kasnije postaje slepi putnik na jedrenjaku koji kreće ka San Francisku, dok u isto vreme advokata napada misteriozna tropska bolest koju bizarnim metodama leči brodski lekar (Tom Henks);
Dodavanje koje menja život
12.11.2012. 16:39

Dodavanje koje menja život

Bosanski film „Djeca“ Aide Begić na prvi pogled je naturalistička priča o tranzicionom beznađu. Recimo, dvadesetpetogodišnja Rahima (zovu je Mima), urbana ali tradicionalna muslimanka (kako u Bosni kažu, „pokrivena“) i njen petnaestogodišnji brat Nedim ratna su siročad koja se izdržavaju od njene plate koju dobija kao kuvarica u novokomponovanom noćnom klubu/restoranu za pobedničku klasu u novim okolnostima.
Realnost kao prevara
07.11.2012. 17:28

Realnost kao prevara

Za razliku od politički korektnih autora dokumentarnih filmova koji istražuju poziciju obespravljenih manjina ili, na direktan način, probleme unutar visoko razvijenih evropskih ili severnoameričkih društava, Danac Mads Bruger bavi se, na prvi pogled, apsurdom i ludilom koje se može naći u politički anahronim državama kao što je, u „Crvenoj kapeli“, Severna Koreja, ili, u filmu „Ambasador“, zemljama trećeg sveta. U srži Brugerovog agresivnog postupka nalazi se prevara.
Tajne javnog agenta
06.11.2012. 17:24

Tajne javnog agenta

Na početku romana „Kazino Rojal“, u rečenici kojom Džejms Bond započinje svoj put kroz istoriju popularne kulture, Ian Fleming nas obaveštava kako njegov junak „odjednom shvata da je umoran“. Uopšte, neka vrsta neizlečivog umora obavija literarnog Džejmsa Bonda, barem u prvoj knjizi. Moglo bi se čak reći da se oko njega širi zadah smrti. Kada na kraju prvog poglavlja Bond konačno zaspi, pomalo kao mašina, prvo, ležeći na jednoj strani, razmislivši o onome šta je tog dana uradio i šta ga sledećeg čeka, zatim kada se prebaci na drugu, brzo ugasivši svoj operativni sistem, pisac primećuje kako „kada su toplina i duhovitost njegovih očiju iščezli, njegove crte lica postaše ironične, brutalne i hladne“.
Ja i sada držim čas
04.11.2012. 17:13

Ja i sada držim čas

U zaostalom libanskom selu, u kojem valja popeti antenu na obližnje brdo da bi se uhvatio TV signal, mada je teško zamisliti da tu ne postoji neki lokalni heroj sa mercedesom i satelitskom antenom, tinja vekovni sukob hrišćana i muslimana.
Dobri policajci i zli invalidi
01.11.2012. 17:07

Dobri policajci i zli invalidi

Nakon što je kao scenarista učestvovao u bezobraznom prekrajanju istorije filmom „U-571“ (ispalo je da su Amerikanci a ne Englezi zaslužni za zaplenu mašine za kodiranje „Enigma“) za šta se kasnije izvinjavao ali tada je već bilo kasno, Dejvid Ajer se posvetio pisanju scenarija, kasnije i režiranju priča koje mnogo bolje poznaje, baveći se kriminalom na ulicama Južnog Los Anđelesa. Teško je, sada, kada je Džoe Karnahan („Narc“) prešao na druge, manje vredne teme, a Alan Korno nije više među živima, u svetu pronaći autora toliko okrenutog sveobuhvatnom prikazu policijskog posla u okviru žanrovskog filma.
San u snu
29.10.2012. 17:30

San u snu

Džejms MekTig je na, u njegovom slučaju posredan način, nepovratno uključen u popularnu kulturu i političku ikonografiju početka XXI veka, potpisujući film „V for Vendetta“ čiji su glavni lik i maska Gaja Foksa koju nosi postali simbol antiglobalističke i antikapitalističke borbe da se svet promeni u... nešto drugačije, šta god to bilo. No, „posredan“ je ključna reč jer MekTig je reditelj zanatlija, dugogodišnji saradnik braće Vahovski koji je tek egzekutor tuđih ideja i neko ko transformiše komplikovane, gotovo teorijske scenarije u dinamične, akcione filmove.
Zakon kuke
12.10.2012. 17:48

Zakon kuke

Iako, slično kao u slučaju serijala „Pritajeno zlo“, novi „Sudija Dred“ zapravo nije američki film, već novac dolazi od nekakve indijske medijske korporacije (dok je mesto snimanja Kejp Taun), mesto radnje jesu postapokaliptične SAD te nije neprikladno, u ilustraciji ljudske ideološke opredeljenosti upotrebiti jednu američku mudrost koja kaže kako je Demokrata zapravo Republikanac koga još uvek nisu opljačkali na ulici. Poenta je jasna, suočavanja sa surovošću sveta naše umerene stavove pune saosećajnosti prema ljudskom rodu bacaju u vodu i pretvaraju nas u crve koji traže da vlast primeni svaku moguću surovost prema izvorima opasnosti.
Precenjenost razuma
24.09.2012. 17:00

Precenjenost razuma

Prvi „Resident Evil“, snimljen pre deset godina, neobična je zverka po više osnova. Zasnovan na japanskim kompjuterskim igrama, produciran od strane nemačke kompanije „Konstantin Films“ (čiji je prvi rad bila „Beskrajna priča“), sniman u Berlinu u nekoj vrsti žanrovsko-produkcijske konstrukcije u kojoj, par godina ranije, ne bi bilo neobično zamisliti Kristofera Lambera.

Naslovna strana

Naslovna strana za 29. novembar 2024.
Galerija

Pretplati se i postani deo Kluba čitalaca Danasa

Klub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.

Slobodan Georgiev, novinar

Danas čitam od prvog broja. Kada se pojavio ’97. posle protesta izgledao je kao nešto što nam treba i ostao je tu sve ove godine.