Britanski javni servis trenutno preživljava jednu od najvećih kriza od svog osnivanja.
Naime, na jedvite jade je glavni izvor finansiranja korporacije obavezna Taksa ili dozvola na TV prijemnik koja godišnje iznosi 159 funti sterlinga (oko 188 evra) za čije neplaćanje preti i kazna zatvora produžena do 2024, a u najboljem slučaju njena naplata će trajati do 2027. godine.
Nakon toga, moraće da iznađe novi model finansiranja, govori se o mogućem uvođenju TV pretplate i naplaćivanju usluge Iplayer.
Generalni direktor korporacije Tim Dejvi suočen je sa brojnim izazovima, od rezanja u budžetu, do optužbi da se u njihovim programima ne vidi različitost i promene koje je doživelo britansko društvo.
Još jedan problem je i opadanje gledanosti među populacijom od 16 do 34 godina, zato je ponovo proradio TV program BBC 3, namenjen upravo mladima. Ispostavilo se da je odluka o gašenju signala 2014. i prelasku ovog TV kanala bila pogrešna.
Kad se sve sabere i oduzme, kad se uzme u obzir, činjenica da se po ostrvskoj štampi vodi ozbiljna polemika o budućoj ulozi BBC-ja, onda se dolazi do zaključka da su Britanci svesni da im je javni servis više nego potreban, samo je pitanje kakav.
Ne treba zaboraviti ni činjenicu da je BBC jedan od najvećih britanskih izvoznih brendova. Naročito kad je reč o njihovim televizijskim serijama koje su i dalje među najboljima na svetu. Kako se to radi ova kuća je nedavno pokazala još jednom.
Naime, BBC je prošlog Božića igrao na sigurno – na prvi dan Božića, u udarnom terminu od 21 sat po britanskom, u 22 sata po srednjoevropskom vremenu, premijerno je emitovao tri dana zaredom, trodelnu mini TV seriju „A Very British Scandal“, koja je rađena prema istinitim događajima.
Ova serija se kod nas može videti pod prevedenim naslovom „Veoma britanski skandal, a može se pogledati na platformama HBO OD i HBO GO.
Reč je o događaju koji se desio mnogo pre influensera i haštagova, a potresao je celu britansku javnost. NJegova glavna akterka je bila Margaret, vojvotkinja od Argila, koja je pokušala da se razvede od svog supruga Ijana Kempbela, jedanaestog vojvode od Argila. U braku su bili od 1947. do 1963, kada je usledio buran razvod u kome je Margaret bila satanizovana.
Na nju se obrušilo celo britansko društvo, pravni sistem i sve drvlje i kamenje. Bila je optužena za preljubu, promiskuitet, razvrat, a štampa onoga vremena i svetina nisu štedeli reči „kurva“, „bludnica“ i „razvratnica“. Zanimljivo je da su Margaret i Ijan morali da se razvedu od svojih bračnih partnera da bi stupili u brak.
Glavne uloge u „Veoma britanskom skandalu“ tumače Kler Foj, koju pamtimo po ulozi kraljice Elizabete Druge u Netfliksovom planetarnom fenomenu „Kruna“, i Pol Betani.
Oboje su odlični, kao i cela priča koja ne odstupa od tradicionalnog BBC-jevog šablona u pravljenju istorijskih serija.
Vrhunska produkcija, gluma, kostimi i rekonstrukcija vremena funkcionišu savršeno. Iako, kako je primetila kritičarka londonskog Tajmsa Kerol Mitglej, „Kler Foj savršeno vlada u priči o seksu, lažima i nesrećnoj aristokratiji“, serija je kod nje dobila samo tri od pet zvezdica.
Na čuvenom sajtu IMDB serija je dobila ocenu 7,4, a najviša je 10.
Scenaristkinja serije Sara Pelps, koja je jedna od scenaristkinja najdugovečnije britanske TV sapunice koja se još emituje „EastEnders“, u izjavi jednom od specijalizovanih TV portala rekla je i ovo:
„Pisati priču o životu Margaret bilo je veoma napeto, naročito kad je reč o njenom razvodu od vojvode. Na ovom scenariju radila sam još od 1993. kad sam prvi put čula priču o njoj, onda sam se posvetila ozbiljnom istraživanju. Čvrsto sam ubeđena da je kažnjena samo zato što je bila žena, što se usudila da bude vidljiva, što nije ustuknula, za razliku od ‘dobrih devojaka’ koje sve rade u tišini, ispod žita. Pisanje ove drame je moj način da joj iskažem poštovanje.“
Na novinarsko pitanje da li je znala nešto o životu Margaret, vojvotkinje od Argila, Kler Foj je odgovorila:
„Ne, čini mi se se kao da je u suštini bila zaboravljena. I to je ono što mi je bilo veoma interesantno. Pokušala sam da je razumem kao osobu, zanimljivo je kad gledaš njene fotografije. Na prvi pogled nije bila fotogenična, ali su je svi obožavali i ludeli za njom. Bila je ikona klase, mode i stila onoga vremena“, kazala je Kler Foj dodajući ovo: „Mislim, ona je bila neverovatna takva kakva je bila. Nikad, barem ne svesno ni namerno, nisam pokušala da je tumačim ovako ili onako, niti da je smestim u neki kalup. Trudila sam se da se pošteno odnosim prema njoj kao osobi. Mogla sam kroz njen lik da sagledam ljude iz viših društvenih klasa kakvi zaista jesu: neverovatno su privilegovani, neverovatno su razmaženi. Recimo, Margaret je oduvek imala sve što je htela, bila je miljenica svoga oca. Mogla je da manipuliše ljudima, a onda je naletela na muškarca s kojim nije mogla da manipuliše. Imala je patološki problem s laganjem, a s druge strane je bila izuzetno ranjiva.“
Kritičari se gotovo jednoglasno slažu da je Kler Foj odigrala jednu od najboljih uloga u svojoj karijeri. A mi ćemo dodati da je engleska škola glume i dalje najbolja na svetu, što ova mini-serija samo suvereno potvrđuje.
Vladimir Matković
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.