“Senka Karavađa” je atipičan biografski film, koji oživljava period života začetnika baroknog slikarstva i ima elemente trilera, rečeno je na današnjoj konferenciji za novinare u okviru 51.
Festa, na kojoj je predstavljeno ostvarenje o genijalnom italijanskom umetniku, u režiji Mikela Plaćida, sa Rikardom Skamarćom, Izabel Iper i Lujom Garelom u glavnim ulogama,
„Senka Karavađa“ (Ombra di Caravaggio) prati poslednju godinu života Mikelanđela Merizija da Karavađa (1571 – 1610), jednog od najbriljantnijih slikara svog vremena, ali i velikog buntovnika protiv crkvenih kanona.
Rediteljski film italijanskog glumca Mikela Plaćida (kod ovdašnje publike ostao je upamćen po liku detektiva Katanija u hit seriji „Hobotnica“), predstavila je Federika Luna Vinćenti, producentkinja koja je u ovoj biografskoj drami bila zadužena i za muziku.
– Ponosna sam i presrećna što sam na Festu. Znam da je Mikele Plaćido popularan kod vas i mnogo mu je žao što nije mogao da dođe, ali sutra ima predstavu, i puno vas pozdravlja – prenela je Federika na konferenciji za novinare koja je održana 27. februara.
Kako je istakla, ovde nije reč o klasičnoj biografskoj sagi, već o nečemu što više naginje ka trileru.
– Prema scenariju (Sandro Petralja, Mikele Plaćido i Fidel Sinjoril), radnja se događa 1610. godine, kada je papa Pavle V, pošto je obavešten da Karavađo u radu prikazuje prostitutke, lopove i skitnice, naredio vatikanskoj tajnoj službi da sprovede istragu o umetniku. Papa treba da odluči da li da Karavađa pomiluje, jer je slikar to tražio nakon što je osuđen na smrt zbog ubistva ljubavnog rivala. Istraživač, poznat kao Senka, započinje istragu koja će ga navesti da otkrije poroke i vrline umetnika čiji život drži u rukama – navela je Federika Luna Vinćenti.
Snimanje ove kostimirane drame, kako je istakla producentkinja, bio je izuzetno kompleksan put.
– Od prvog trenutka kada mi je reditelj predložio ovaj projekat osetila sam veliku napetost ne samo zbog aspekta koji je vizuelni, već pre svega zbog budžeta. Jedan ovakav film zahteva i veliki budžet. Reč je o 13 miliona evra, što je i za naše prilike prilično veliki budžet, zato što smo prešli deset miliona. Uspeli smo da ga obezbedimo kroz koprodukciju, a zahvaljujući i glavnim glumcima – Skamarću i Izabel Iper – rekla je Vinćenti.
Za potrebe filma napravljene su verne reprodukcije preko 17 Karavađovih slika. Osim Tvrđave Sant Anđelo i Karakalinih termi, svi ostali delovi scenografije izgrađeni su u studiju Ćinećita, a produkcija filma koštala je 13 miliona evra.
Prema rečima Federike Lune Vinćenti, ovaj složeni projekat, urađen u italijansko – francuskoj koprodukciji, zahtevao je velike pripreme.
– Još tokom pisanja razmatrali smo ideje o glumcima i lokacijama. Umesto uobičajenih pet, sedam ili osam nedelja, mi smo imali dvadeset nedelja priprema. Rad na kostimima i scenografiji bio je izuzetno složen, morali smo da od nule konstruišemo neke ulice, u studiju Ćinećita. Izuzetno smo se dobro pripremili tako da smo uspeli da ga snimimo za jedanaest nedelja. Sva ta energija koju smo imali na snimanju došla je iz priprema – dodala je.
Upitana koliko su poštovali faktografiju u predstavljanju teme, odnosa umetnosti i centara moći, rekla je da su ta dva pitanja povezana. –
– Imamo jednu ličnost detektiva, to je inkvizicija koja istražuje i prijatelje i neprijatelje. Istraživač inkvizicije, poznat kao Senka, metafora je za sve ono što zasenjuje talenat, što nas sputava i udaljuje od našeg pravog ja i zbog toga smo svi mi pomalo Karavađo – rekla je Vinćenti.
Kako je istakla, bio je veliki posao i dobiti dozvole od raznih muzeja, a u projektu je učestvovalo i šest slikara.
– Insistirala sam da snimamo na autentičnim lokacijama, i trebalo je dosta vremena, truda i rizika da dobijemo dozvole za Tvrđavu Sant’Anđelo i Terme di Kala, i uspela sam u tome da odemo dalje i da dobijemo prava da snimamo i izvan Vatikana, tamo gde je nedozvoljeno. Ostala scenografija je izgrađena u studiju Ćinećita. Dramaturgija filma zahvaljujući Plaćidu je veoma fluidna, radnja samo teče, gledaoci upijaju radnju, a život Karavađa jeste bio složen i sveobuhvatan – navela je producentkinja.
Scenario je za nju, kako je objasnila, bio izuzetan izazov.
– Prvo smo imali zadatak da dobijemo dozvole za sve te slike. Onda je poseban segment bio istraživački rad, što mene posebno privlači, jer sam ljubitelj umetnosti, slikarstva, istorije umetnosti, i taj deo mi je sigurno bio najzanimljiviji. Sve je bilo jako uzbudljivo, jer pored sedamnaest slika Karavađa, za potrebe filma rađene su i reprodukcije njegovih slika, sa originalnim bojama i dimenzijama.
Federika Luna Vinćenti navela je i podatak da sa Mikelom Plaćidom sarađuje dugi niz godina:
– On je genijalac, ne samo kao glumac, već i kao reditelj. Kada je počeo da mi govori o tom ludilu da napiše scenario o Karavađu, odmah sam prihvatila i shvatila sam njegovu viziju – istakla je Vinćenti.
„Senka Karavađa“ deo je selekcije Fest Gala, premijerno je prikazan večeras, u Sali 5 Sinepleks Galerije Beograd, a reprizna projekcija je u sredu, 1. marta u 13.30 u Jugoslovenskoj kinoteci.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.