Nakon premijere u Americi, i srpska publika ima priliku da u zrenjaninskom muzeju vidi originalne table i crteže iz prvog izdanja stripa „The Riddler“ Year One ( Zagonetač, godina prva) o Betmenu, koje poptisuje holivudski glumac Pol Dano a čiji je strip crtač zrenjaninac Stevan Subić.
Stip je izdao najveći izdavač na svetu DC Comics, koji ima 20 oskara za svoja izdanja, i koji je dao dozvolu da se u Srbiji izlože svi strip originali, crteži rađeni za prvi broj serijala koji će imati šest brojeva.
I film i strip inspiracija su mnogim obožavateljima širom sveta, jer Betmen jeste najpopularniji lik pop kulture oličene u filmu i stripu. Nakon duge potrage za pravim ilsutratorom, koji bi ovaplotio njegovu ideju lika Betmena, Pol Dano otkrio je našeg Subu. Ovu saradnju američki glumac opisao u specijalnom tekstu za katalog srpske izložbe.
„Stvarali smo naš strip reč po reč, panel po panel, stranicu po stranicu. Imam predivne crno-bele skenove. Imam naš divno štampani strip u boji. Ali Stevanov jedinstven originalni tuš, sve ručno nacrtano na papiru, tek treba da vidim uživo! Dakle, ako ste svedok ove izložbe, kažem da ste srećnici“, navodi Pol Dano.
A kako su se susreli Holivud, strip i srpski strip crtać Stevan Subić, naš autor opisuje sledećim rečima da je „Uvek je sve jedno sa drugim u vezi“.
Nakon Konana i Tarzana rađenih za francusko tržište, te table su obišle svet, a prvi rad koji je američki glumac Pol Dano video nije imao veze sa stripom koji je želeo da pravi. Ipak, kako sam navodi, bilo je nečega u tim crtežima što mu je privuklo pažnju.
„Bilo je nečaga u njegovom tušu, neke neizrecive energije, nekog kontakta sa emocijama, zbog čega sam poželeo da vidim više. Tražio sam još uzoraka i eto, poslao mi je sliku Betmena koja me je ozarila i zbog koje sma rekao da je to to“, navodi u svom pregovoru srpske izložbe strip tabli o Betmenu glumac Pol Dano.
Ova saradnja ne treba nikog da čudi, jer je domaći autor na internacionalnoj sceni prisutan od 2015. godine, u Francuskoj je objavio pet izdanja Konana, Tarzana i Šerloka Holmsa, dok je u Italiji objavio četiri izdanja a naslovi su mu prevedeni na 16 jezika.
Prošle godine počeo je da radi za najveću svetsku gejming kompaniju Blizzard na igri Diablo, a onda je usledio angažman za jednu od najvećih izdavačkih kuća na svetu, američki DC Comics, za koju radi serijal o Betmenu – The Riddler: Year one, zvaničnom prikvelu novog filma „The Betman“.
Koliko je ozbiljna produkcija stripa govori i podatak da nju pored izdavača nadziru i Warner Brothers studio i producenti samog filma.
„Od momenta kada je Pol video moj portfolio do trenutka kada sam potpisao ugovor 15. februara i počeo da radim prošlo je dve, tri nedelje. Pol je godinu dana tražio osobu koja će da radi taj strip, pregledao je preko hiljadu portfolija. On je superstar koji je studiozno prihvatio svoj lik koji tumači u filmu i tako je pristupio pisanju scenarija za stip. Kada je video jedan moj horor stip rađen za italijansko tržište, tražio je još mojih radova a kada je video Betmena, to je bilo odlučujuće“, objašnjava Stevan Subić.
Nakon brojnih Zoomova, šest meseci svaka dva dana po nekoliko sati, Pol u Njujorku i Suba u Zrenjaninu, stvarali su strip Betmen za američko tržište.
„Ta vrsta stripa je partnerstvo i prvi put se desilo da neko iz Srbije radi za DC Comics sve, i olovku, i tuš i kolor, dakle kompletan autorski rad jer u Americi su to razdvojeni poslovi. Stip je na 32 strane, toliko strip tabli je urađeno a svaka od šest epizoda će imati isto toliko. Radim, po dogovoru, i ostale, Sada sam debelo u drugom stripu, a čitav serijal bi trebao da zaokruži priču o nastanku Edvarda Neštona, da ispričaju priču o Gortamu nešto što nije rečeno do sada. Film, koji je u januaru pušten, se zasniva na njegovoj drugoj godini, a ovo što mi radimo je godina nulta. Bukvalno radimo pupak priče o Betmenu, primitvnim kostimima Betmena, početke Gotama. Strip je takav da može da se čita nezavisno od filma ali je namenjen publici i stripa i filma, jer fan baza Betmena je najveća baza na svetu“, objašnjava Stevan Subić.
U odnosu na stripove koje je do sada radio, Subić kaže da je rad na Betmenu drugačiji jer je reč o drugoj školi stripa.
„Američka škola stripa nema veze sa ostalim strip školama. Evropski stil u smislu kompozicije, estetike i onoga što izdavači i publika žele skroz su drugačiji od američkog. Ovo je nešto drugo, njihova publika ne prepoznaje recimo Tarzana i Konana, nije im važno ali ih zato interesuju junaci poput Betmena. To tržište je značajno brže, obrt kapitala je monumentalniji nego drugde pre svega zbog izdavača, tako da je autor uslovljen da proizvodi što više i kvalitetnije u smislu zanata, da zadovolji kriterijume tržišta. Ja sam se trudio da zadovoljim svoje kriterijume i da moja publika ne bude iznenađena onim što sam radio, a te kriterijume nije lako zadovoljiti s obzirom na kratke rokove“, priča Subić.
Na pitanje kakav je onda američki srtip i šta strip Betmen donosi, šta je u njemu sve radio, odgovara da je vidljiva dinamika u tom radu.
„Na prvom mestu je važan narativni tok, da ide brzo, da su emocije na prvom mestu, neka dramatičnost. Nema epskog umetničkog momenta već je na prvom mestu da se ispriča priča, koja će da drži pažnju od korica do korica, i da se već teži ka novom broju“, priča naš sagovornik, koji još nije otputovao u Ameriku iako je trebao da prisustvuje na dva festivala.
„Sledeće godine sigurno idem, jer će do tada izaći cela serija“, obećava naš strip crtač.
Više vesti iz ovog grada čitajte na sledećem linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.