Na programu Berlinske filharmonije 13. maja su bili 1. Koncert za violonlečo i orkestar u es-duru, op. 107 Dmitrija Šostakoviča i simfonijska poema „Život heroja“, op. 40 Rihrada Štrausa.
Na početku ovog visoko virtuoznog prvog dela koncerta stoji motorični allegretto u sonatnoj formi. U drugom stavu dominiraju dva elegična tematska kompleksa koji se uznose ka dramatičnom vrhuncu. Solo-kadenca sa kontemplativnim intermecom i vrlo efektivnim picikato-akordima nagoveštavaju duševne urvine. Finalni rondo nosi odlike jednog danse macabre i varira temu iz prvog stava, pri čemu horna ovde „nosi“ apoteozu, da bi zastrašujućim udarima timpanona delo bilo okončano. Gotje Kapison (Gautier Capušon), mladi francuski čelista, rođen 1981, koji je u međuvremenu stekao renome na internacionalnim podijumima, izveo je ovo delo bez kalkulisanja na virtuozne momente ili spoj afektiranja i nervoznosti na koji koja ovaj instrument zavodi, već na izrazu solidne prirodne muzikalnosti i šarma koji zrači iz Šostakovičevog grandioznog dela.
Simfonijska poema „Život heroja“ (Ein Heldenleben) je neka vrsta muzičkog spomenika i zaveštanja Riharda Štrausa. U šest odlomaka su mnoge teme Štrausove muzike u ovom delu motivski sadržana. U jednom pismu svome prijatelju veli Štraus da je ova simfonijska poema jedna parafraza Betovenove „Eroike“, te se ona zaista može smatrati produžetkom „drugim sredstvima“ ove genijalne simfonije. U formalnom smislu je ova simfonijska poema komponovana u klasičnoj formi simfonije u četiri stava.
Nakon izvođenja ovog fulminantnog akustičkog vatrometa od tri četvrt sata, više sekundi je u publici vladala tišina, pre no što se pretvorila u buru izraza oduševljenja i ovacija orkestru i gostu-dirigentu Semojonu Bičkovu, koje je nepretencioznim, cizelirajućim gestovima dirigovao te večeri ovim jedinstvenim orkestrom.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.