Opera i teatar Madlenianum, koji je 26. januara obeležio dve decenije postojanja, za 9. februar najavila je novu premijeru na Maloj sceni.
Reč je o predstavi „Mitrovdan“, koprodukciji dva privatna beogradska pozorišta – Madlenianuma i Moderne garaže. Autor teksta i reditelj ove drame, čiji su glavni junaci patrijarh Gavrilo (Dožić) i vladika Nikolaj (Velimirović), jeste Bratislav Petković, pisac, režiser, političar, bivši ministar kulture i kolekcionar. O ovoj predstavi i planovima najmlađe direkcije Madlenianuma u jubilarnoj godini za Danas govori glumica i rediteljka Ana Radivojević Zdravković, direktorka Drame u Operi i teatru Madlenianum.
– Tema ovog komada je poslednji susret dva izuzetna srpska duhovnika – patrijarha Gavrila i vladike Nikolaja na Mitrovdan 1946, u vili bivšeg logorskog kuvara Nemca Vilhelma Krauta. Oni po izlasku iz logora Dahau raspravljaju o moralnoj dilemi da li se vratiti u zemlju pod vlašću komunista ili se otisnuti u svet. Patrijarh Gavrilo se odlučio za povratak, dok je vladika Nikolaj, kog su komunističke vlasti proglasile za narodnog neprijatelja i ratnog zločinca, odabrao izgnanstvo. Predstava će igrati i u Madlenianumu, a od kraja marta ili početka aprila i u Modernoj garaži – kaže Ana Radivojević Zdravković.
* Kako objašnjavate to što što se poslednje predstave u Madlenianumu – nedavno „Žanka“, sad „Mitrovdan“, bave ljudima koji su bili u nemilosti posleratnog komunističkog režima? Da li je to neki vid njihove i pozorišne rehabilitacije?
– To nije u prvom planu. Ali, desilo se da naše dve poslednje premijere na Maloj sceni imaju i tu temu, mada ni u drami „Mitrovdan“ nije u prvom planu rehabilitacija vladike Nikolaja, nego neke druge vrednosti. Vladika Nikolaj je bar dve decenije intenzivno, a i duže prisutan. On je zaista miljenik našeg naroda, što ne počinje sad. Mi se samo nadovezujemo na to pričanjem priče iz nekog drugog ugla.
* Šta Drama Madlenianuma još priprema u ovoj jubilarnoj godini?
– Osim „Mitrovdana“, sa sigurnošću mogu da kažem da ćemo raditi komad „Dolče vita“ Jelene Paligorić Sinkević. On je izabran između 26 projekata na Konkursu koji smo bili objavili prethodne jeseni i sad se polako pripremamo za tu premijeru koja će se desiti u drugoj polovini godine.
* Drama je najmlađa direkcija u Madlenianumu. Da li je njenim jačanjem, kako neki misle, Madlenianum izgubio malo od svog prepoznatljivog „profila“ muzičko-scenskog pozorišta?
– Drama je osnovana 2005, a ja sam se priključila 2009. od kad sam sam stalni član menadžmenta. Tu su, naravno, i dalje opera i balet. Gospođa Madlena uložila je mnogo u ovo divno zdanje, ulaže novac u produkcije sa željom da to bude jedan širok angažman, da mnogo ljudi doživi što više lepih prosvetiteljskih trenutaka kroz aktivnost Madlenianuma. Ona želi da sala uvek bude puna, jer joj je stalo do komunikacije sa narodom, za koji zapravo stvara i ulaže.
* Od prve predstave „Tesla“ 28. maja 2005. pa sad do najavljenog „Mitrovdana“, šta je to što Dramu u Madlenianumu čini specifičnom?
– To bi moglo da se opiše kao delovanje na dva koloseka. Jedan je bavljenje ljudima čiji životi i životne priče prosvetiteljski utiču na publiku i narod. Druga linija je nekako sentimentalna i govori o ljubavi u vrlo širokom smislu, o nekim životnim vrednostima koje su važne za porodicu i svakog pojedinca. Ono što se gospođa Madlena trudi od samom početka rada svog Pozorišta jeste da ono ne bude dnevnopolitičko, nego da brani visoke ljudske i humanističke vrednosti.
Konkurs Madlenianuma
– Prijavili su se pisci – imali smo nekoliko sasvim novih dramskih tekstova, reditelji sa interesantnim obradama klasike i neki glumci, koji su okupili autorski tim, što je vrlo interesantno. Između 26 prispelih projekata ne mogu da kažem da je bilo ijednog lošeg, tako da je odluka bila vrlo teška. Zato smo rešili da više od 50 mladih glumaca, čije smo biografije pročitali kroz te projekte, pozovemo na razgovor u Madlenianum i da im ponudimo neku vrstu saradnje. Ona će započeti uskoro jednom vrstom radionice za glumce i za operske pevače, čiji će proizvod u junu biti predstava – predstavila je rezultate Madlenianumovog konkursa Ana Radivojević Zdravković.
Angažmani
Osim što režira i vodi Dramu Madlenianuma, Ana Radivojević Zdravković je stalni član ansambla Pozorišta na Terazijama, a angažovana je i u „Bošku Buhi“. „Meni je to prirodno i normalno stanje. Uvek sam imala više angažmana. To je moj način života od malena. U glumi i režiji sam već dugo, a jedno vreme bila sam i asistent na Fakultetu dramskim umetnosti“, kaže Ana Radivojević Zdravković, koja potiče iz umetničke porodice. Njen otac Radoslav Radivojević 37 godina bio je na čelu Narodnog pozorišta „Bora Stanković“ u Vranju, majka Ljiljana Radivojević je glumica, brat Jug Radivojević je pozorišni i filmski reditelj.
Podela za „Mitrovdan“
U predstavi „Mitrovdan“ glavne uloge tumače Nebojša Ljubišić kao patrijarh Gavrilo, Lako Nikolić kao vladika Nikolaj i Božidar Bole Stošić kao Vilhelm Kraut. Autor scenografije je Vladimir Ćirić, kostima Tijana Sićević, saradnik na tekstu i realizaciji je beogradski sveštenik Nebojša Topolić, a muzički saradnik dirigent Aleksandar Saša Spasić. Reprize u Madlenianumu najavljene su za 10. i 20. februar.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.