Antifašistički školski priručnik na velikoj izložbi u Institutu Servantes 1Foto: Promo Institus Servantes

Antifašistički školski priručnik, remek-delo Maurisija Amstera i Valtera Rojtera, biće  predstavljen na velikoj izložbi od 12. septembra do 24. oktobra u Institutu Servantes u Beogradu, najavljeno je iz ove institucije.

Ovaj priručnik predstavljao je inicijativu službi propagande Druge republike u borbi protiv nepismenosti republikanskih vojnika.

To naizgled jednostavno sredstvo namenjeno učenju čitanja i aritmetike tokom Španskog građanskog rata, Digitalna biblioteka Evropske Unije (Europeana) uvrstila je među najznačajnija dela španske umetnosti.

Antifašistički školski priručnik na velikoj izložbi u Institutu Servantes 2
Stranice Antifašističkog školskog priručnika; Prikaz u katalogu za izložbu, izdavač Calamar Edición & Diseño 02

Zahvaljujući skorašnjem pronalasku kutije s 2.200 Rojterovih neobjavljenih negativa možemo da se upoznamo s fotografijama koje su služile za izradu fotomontaža Antifašističkog školskog priručnika.

Zajedno s negativima i fotografijama na kojima su fotomontaže zasnovane, priručnik je prvi put izložen javnosti u Madridu, sve do aprila ove godine, nakon čega stiže u Beograd.

Kustosi ove izložbe su Mišel Lefevr, Huan Manuel Bonet i Aku Estebarans, a samo otvaranje – zakazano za utorak, 12. septembar u 18.30 časova – pratiće i razgovor sa kustoskim timom na španskom jeziku, sa prevodom na srpski. Izložba će biti otvorena do 24. oktobra, a ulaz je slobodan.

Kako je nastao priručnik?

Nacrt prvog izdanja Antifašističkog školskog priručnika, objavljenog u tiražu od 25.000 primeraka, izradio je Maurisio Amster (1907–1980) koristeći fotografije Hosea Vala del Omara i Hosea Kalandina.

Drugo izdanje, čiji je tiraž iznosio 100.000 primeraka, sadržalo je vežbanku i aritmetički priručnik koje je takođe sačinio Amster. S prijateljem Valterom Rojterom (1906–2005) napravio je nove, upotpunjene fotomontaže i promenio tip slova.

Maurisio Amster ubrajao se među najistaknutije grafičke dizajnere u Španiji tokom tridesetih godina XX veka. Valter Rojter takođe spada među ključne fotografe Španskog građanskog rata iako je njegov rad iščezao 1939. godine.

Posle pobede frankista, autori priručnika odlaze u egzil zajedno sa stotinama hiljada španskih republikanaca: Valter Rojter započinje karijeru u Meksiku fotografijama dokumentujući istoriju te zemlje, a Maurisio Amster nastavlja da radi kao grafički dizajner u Čileu u oblasti likovnog uređenja knjiga i izdavaštva.

Antifašistički školski priručnik na velikoj izložbi u Institutu Servantes 3
Stranice Antifašističkog školskog priručnika; Prikaz u katalogu za izložbu, izdavač Calamar Edición & Diseño 01

Prateći program

Tokom trajanja izložbe Institut Servantes u Beogradu organizovaće bogat prateći program.

Besplatna stručna vođenja na srpskom jeziku biće održana 23. septembra, 7. i 21. oktobra, sa početkom u 12 časova.

U saradnji sa Jugoslovenskom kinotekom, 2. i 3. oktobra biće organizovan filmski ciklus Španski građanski rat na filmu, tokom kojeg će biti prikazana dva jugoslovenska dokumentarna filma (Povratak u Španiju, Španija naše mladosti), kao i dva igrana filma čija se radnja odvija tokom ratnih godina (Belle Epoque, Za kim zvona zvone).

Ulaznice po ceni od 200 din (za oba filma istog dana) moguće je nabaviti na blagajni Muzeja Jugoslovenske kinoteke (Kosovska 11) pred projekcije.

Okrugli sto pod nazivom Jugoslovenski dobrovoljci u odbrani Španske republike 1936-1939. održaće se 19. oktobra u Svečanoj sali Instituta Servantes, sa početkom u 19 časova.

Organizovan u saradnji sa Udruženjem Španski borci 1936-1939, ovaj događaj poslužiće kao mesto susreta istoričara, hispanista i sociologa, kao i potomaka jugoslovenskih dobrovoljaca koji su se borili u građanskom ratu.

Ulaz je slobodan.

Poptis fotografija iz priručnika:

Stranice Antifašističkog školskog priručnika; Prikaz u katalogu za izložbu, izdavač: Calamar Edición & Diseño

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari